Hyppää sisältöön

Voiko lentokoneen siipi katketa? Moni säikähtää ikkunasta aukeavaa näkyä tuulessa ja turbulenssissa

Maria Hietala
Maria Hietala Päivitetty: 17.03.2024
Lentokoneen huojuva siipi saattaa hermostuttaa muitakin kuin lentopelkoisia. Mutta onko matkustajalla syytä huoleen?

Kuinka paljon lentokoneen siipi joustaa?

Kuinka moni tunnustaa katselleensa joskus lentokoneen ikkunasta ilmavirran mukana huojuvaa ja heiluvaa siipeä kauhusta lamaantuneena?

Matkustajasta saattaa tuntua, että erityisesti turbulenssitilanteessa lentokoneen siipi näyttäisi katkeavan hetkenä minä hyvänsä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Ikkunaluukku kannattaakin vaikka sulkea, jotta siivistä ei tarvitse turhaan stressata. Asiantuntijat nimittäin vakuuttavat, että lentokoneen siiven katkeaminen kesken lennon on käytännössä lähes mahdotonta.

Lentokoneen siivet on suunniteltu kestämään valtavaa painetta. Matkailusivusto Travel + Leisure selventää, että siipien materiaali on eräänlaista vahvaa alumiinia – erilaista kuin säilyketölkeistä ja foliopaperista tuttu alumiini. Vahvuudeltaan se vastaa terästä.

Samaan aikaan koko lentokone on suunniteltu siten, että siivet taipuvat ja joustavat. Pelottavalta näyttävä siiven liikehdintä onkin täysin normaalia: juuri niin sen kuuluu tuulessa ja turbulenssissa toimia. Siipien sisältä löytyy lisäksi piilotettu tukijärjestelmä, joka estää siiven katkeamisen.

Jos haluat kuulla totuuden ammattilaisen suusta, katso video, jolla lentokapteeni ottaa kantaa asiaan ja vakuuttaa, että siipien on voitava joustaa lennon aikana.

Siipiä testataan tarkasti

Lentokonevalmistajat testaavat siipien kestävyyttä huolellisesti ennen konetyypin käyttöönottoa. Koneiden on läpäistävä testejä, jotka ovat rajumpia kuin tosielämän tilanteet.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Katso alta video, jolla Airbus-lentokoneen siipiä taivutetaan enemmän, kuin ne lennolla joutuvat taipumaan.

Siipiä ryöpytetään kovemmin kuin pahimmissa mahdollisissa sääolosuhteissa, ja esimerkiksi lentokonevalmistaja Boeingin kerrotaan käyttävän hiekkasäkkejä siipien päällä testien hankaloittamiseksi.

Aerospace Engineering Blog -sivuston kirjoittaja Rainer Groh kertoo, että siipi voisi mennä poikki ainoastaan sellaisessa tilanteessa, jossa koneen huoltoa ei olisi hoidettu asianmukaisesti. Tämä taas on niin ikään lähes mahdotonta, sillä jokaisen lentokoneen kunto testataan perusteellisesti.

Katso videolta esimerkki normaalista siipien taipumisesta, josta ei kannata huolestua lennolla.

>> Lue myös: Jos näet lentokoneen ikkunasta siiven, saatat istua tällä tarkasti merkityllä paikalla – musta kolmio paljastaa

Lähde: Travel + Leisure, The Sun

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Hamadin kansainvälinen lentoasema Qatarin Dohassa

Tässä ovat vuoden 2024 parhaat lentoasemat – katso tuore Top 10

Helsinki-Vantaan lentoasema

Matkustajat valitsivat: Helsinki-Vantaa Pohjois-Euroopan paras lentoasema

Lento vauvan kanssa

Ensimmäinen lento vauvan kanssa voi jännittää – lue vinkit sujuvaan matkaan

Lentoyhtiöiden codeshare-yhteistyö

Yllätyitkö, kun varasit lennon ja lähtöportilla odottaakin eri yhtiön kone? Tätä tarkoittaa codeshare-yhteistyö

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja