Kuva: Istockphoto
Missä Concorde-koneita voi nähdä?

Muistatko vielä? Maailman nopein matkustajakone hyllytettiin vuonna 2003 – katso missä voit yhä kurkistaa sisään

Ääntä nopeampia lentokoneita voi ihmetellä lentokentillä ja museoissa.

Concorden tarina loppui lyhyeen

Kun yliäänikone Concorde lensi ensimmäisen lentonsa vuonna 1969, odotettiin siitä ilmailualan suurta menestystarinaa. Näin ei kuitenkaan käynyt. Maailman nopeimmat matkustajakoneet poistuivat liikenteestä 2000-luvun alkupuolella.

Brittiläis-ranskalainen konetyyppi oli houkutteleva: Concorde pystyi lentämään Lontoosta New Yorkiin vain 3,5 tunnissa. Nopeimmillaan Atlantti saatettiin ylittää alle kolmessa tunnissa. Yliäänikoneella lentoajasta pystyttiin siis leikkaamaan yli puolet tavalliseen lentokoneeseen verrattuna.

Concorde ei kuitenkaan ikinä onnistunut vastaamaan sille asetettuihin kaupallisiin odotuksiin. Koneita valmistettiin yhteensä vain 20 kappaletta, ja British Airways ja Air France olivat ainoat konetyyppiä käyttäneet yhtiöt.

Uusia yliäänikoneita ei ole vieläkään ilmestynyt lentoyhtiöiden käyttöön, vaikka 70-luvulla niiden oletettiin olevan tulevaisuudessa itsestäänselvyys. Koneisiin liittyvien ongelmia ei ole onnistuttu ratkomaan. Sen sijaan, että Concorde olisi ollut aikaansa edellä, se saattoikin olla sitä jäljessä.

Kun tavallisten lentokoneiden lentokorkeus on noin kymmenen kilometriä, lensivät Concordet lähes 20 kilometrin korkeudessa. Nopeampi vauhti ja korkeampi lentokorkeus tarkoittivat kovempaa polttoaineen kulutusta, mikä ei lopulta ollut kustannustehokasta.

Yliäänikoneisiin liittyy myös muita ongelmia kuten meluhaitat ja massiivinen hiilijalanjälki. On selvää, että tänä päivänä ei tulla ottamaan käyttöön tavallisia koneita epäekologisempia vaihtoehtoja. Nykykoneet ovat isompia ja matkustajien kannalta mukavampia, kun taas Concordessa oli kapea runko.

Concorden varsinainen alamäki alkoi vuonna 2000, kun Air Francen Pariisista New Yorkiin lähdössä ollut yliäänikone putosi lähellä Charles de Gaullen lentokenttää. Kaikki matkustajat ja miehistön jäsenet sekä neljä henkilöä koneen ulkopuolella menehtyivät.

Seuraava takaisku oli jo kulman takana. Vuonna 2001 tapahtui New Yorkin WTC-tornien terrori-isku, öljyn hinta nousi ja epäluottamus lentomatkailua kohtaan lisääntyi. Concorde ei selvinnyt kansainvälisestä kriisistä. Viimeinen huippunopea lento liikennöitiin lokakuussa 2003.

Kurkista sisään Concordeen

Tiesitkö, että pitkään käyttämättöminä lojuneita koneita voi kuitenkin nähdä vielä tänäkin päivänä? Concorde-koneita on näytillä tietyillä lentokentillä sekä ilmailumuseoissa Ranskassa, Britanniassa, Saksassa ja Yhdysvalloissa.

Osa koneista on nähtävissä vain ulkoapäin, kun taas osa on avoinna kävijöille. Sinullakin on siis halutessasi mahdollisuus kurkistaa Concorden matkustamoon ja jopa ohjaamoon – maksamalla vain pienen murto-osan siitä, mitä Concorde-liput aikoinaan maksoivat.

Ilmailualasta kiinnostuneet matkailijat voivat ihailla Concorde-koneita muun muassa Manchesterin lentokentän yhteydessä toimivassa Runway Parkissa sekä Bristol Aerospacessa Britanniassa. Yhdysvalloissa koneita on esillä New Yorkissa, Washington D.C.:ssä ja Seattlessa sijaitsevissa ilmailumuseoissa.

Ranskassa legendaarisia koneita pääsee näkemään Orlyn ja Le Bourget’n lentokentillä sekä Toulousessa sijaitsevissa museoissa. Saksan ainoa Concorde löytyy Sinsheimin Technik Museumista, jossa on esillä myös venäläinen Tupolev-kone. Museoon on helppo tehdä päiväretki esimerkiksi Stuttgartista tai Frankfurtista.

Katso kartta kaikista esillä olevista Concorde-koneista täältä.

Lue myös: Yleisimmät lentokonetyypit ovat tuttuja ahkerille matkailijoille – tunnistatko sinä nämä 6 konetta?

Lähde: The Points Guy, The Guardian, Los Angeles Times
Kuva: Istockphoto

Päivitetty: 17.10.2019

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (3 votes, average: 3,67 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

0 kommenttia