Hyppää sisältöön

Yleisimmät lentokonetyypit ovat tuttuja ahkerille matkailijoille – tunnistatko sinä 6 yleisintä konetta?

Rantapallon päätoimittaja Inka Khanji
Inka Khanji Päivitetty: 20.09.2017
Erilaiset lentokonetyypit tulevat matkustajille kuin itsestään tutuiksi, kun lentokokemusta on riittävästi. Tässä kuusi suomalaismatkailijoille tutuinta lentokonetyyppiä.

1. Airbus A350-900

Näyttävän kokoinen Airbus A250-900 on tuttu näky Helsinki-Vantaan lentoasemalla, sillä Finnair käyttää näitä laajarunkokoneita lukuisilla reiteillään. Konetyyppi on ollut yhtiön käytössä lokakuusta 2015 lähtien, ja Finnair liikennöi koneella pääasiassa Euroopan ja Aasian välisillä reiteillä.

Airbus A350-900 -koneessa on 297 matkustajapaikkaa. Suuren lentokoneen pituus on 66,9 metriä, ja siipien kärkiväli 64,8 metriä. Lentokoneen matkalentokorkeus on 13 100 metriä ja enimmäisnopeus 900 kilometriä tunnissa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Laajarunkokoneesta on olemassa myös erikoisleveä Airbus 350 XWB -versio.

2. Airbus A330-300

Finnairilla käytössä olevat Airbus A330-300 -laajarunkokoneet liikennöivät esimerkiksi Helsingin ja New Yorkin välillä. Konetyypissä on matkustajapaikkoja 263 tai 289 koneesta riippuen, eli se on hieman uutta Airbus A350-900 -konetyyppiä pienempi.

FinnairFinnair
Laajarunkoisessa Airbus A330-300 -koneessa on noin 300 istumapaikkaa.

Airbus A330-300 -koneiden pituus on 63,6 metriä ja siipien kärkiväli 60,3 metriä. Konetyypin matkalentokorkeus on enintään 11 900 metriä ja enimmäisnopeus 840 kilometriä tunnissa. Se on siis hieman A350-konetta hitaampi.

3. Boeing 787 Dreamliner

Laajarunkoiset Boeing 787 Dreamliner -lentokoneet ovat käytössä muun muassa Norwegianin kaukolennoilla muun muassa Tukholman ja New Yorkin sekä Oslon ja San Franciscon välisillä reiteillä. Konetyypissä on 291 tai 344 istumapaikkaa koneesta riippuen. Parhaimmillaan Boeing 787 Dreamliner -koneet ovatkin istumapaikaltaan suurimpia matkustajakoneita.

Norwegian / Alte StraumeNorwegian
Boeing 787 Dreamliner -koneet ovat huomattavasti Boeing 737-800 -koneita suurempia.

Boeing 787 Dreamliner -konetyypin pituus on 57 metriä ja enimmäisnopeus on 903 kilometriä tunnissa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

4. Airbus A321

Euroopan-lentoreiteiltä tutussa Airbus A321 -tyypin koneessa on istumapaikat 196 matkustajalle, ja se on esimerkiksi Finnairin toiseksi yleisin konetyyppi. Yhtiö liikennöi konetyypillä muun muassa Lontooseen.

FinnairFinnair
Airbus A321 -lentokoneet ovat käytössä tavallisesti lyhyen välimatkan lennoilla.

Airbus A321 -koneiden pituus on 44,5 metriä, ja siipien kärkiväli 34,1 metriä. Kapearunkoinen kone on siis huomattavasti suurempia A330- ja A350-malleja pienempi. Konetyypin matkalentokorkeus on 11 900 metriä ja nopeus 840 kilometriä tunnissa.

5. Boeing 737-800

Norwegianin käytössä olevat Boeing 737-800 -koneet ovat maailman ympäristöystävällisimpiä koneita, sillä kevyen painon vuoksi konetyypin päästöt ovat muita vastaavia lentokonemalleja pienemmät. Norjalainen halpalentoyhtiö käyttää tyypin koneita lyhyen välimatkan lennoillaan, ja yhtiön kalustoon kuuluu yli sata Boeing 737-800 -konetta.

NorwegianNorwegian
Norwegianin yksikäytäväisissä koneissa on tilaa matkustajille.

Koneissa on 186 tai 189 istumapaikkaa, ja lentokoneen pituus on 39,5 metriä. Boeing 737-800 -koneen nopeus on 858 kilometriä tunnissa.

6. Embraer 190

Pienet Embraer 190 -lentokoneet ovat muun muassa Finnairin käytössä ja tuttuja Euroopan sisäisiltä lentoreiteiltä. Kapearunkoiset kaksimoottoriset koneet soveltuvat lyhyen ja keskipitkän matkan lennoilla. Yksikäytäväiseksi koneeksi Embraer 190 -mallissa on poikkeuksellisen väljät sisätilat, mistä syystä se onkin monien yhtiöiden suosiossa.

FinnairFinnair
Yksikäytäväisillä Embraer 190 -koneilla lennetään esimerkiksi monia Finnairin Euroopan-reittejä.

Kapearunkokoneessa on sata matkustajapaikkaa, ja pienen koneen pituus on 36,2 metriä. Konetyyppi voi lentää 12 300 metrin korkeudessa noin 850 kilometrin tuntivauhtia.

>> Haluatko nopeasti taivaalle? Löydä edullinen lento Rantapallon lentohaun avulla!

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Teksti: Inka Khanji
Kuvat: Finnair ja Norwegian / Alte Straume

Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lentokoneen jättöpyörre

Näkymätön vaara säikäyttää kokeneenkin lentäjän – jättöpyörre voi kääntää lentokoneen ympäri

Lentokone

Joko tiesit, miksi lentokoneet ovat lähes aina valkoisia? Tämän takia värillä on väliä

Lentokone

Näitä jälkiä sinäkin olet ihmetellyt taivaalla – miksi lentokoneen perään jää valkoinen juova?

Matkapuhelin asetettuna lentokoneen puhelintelineeseen.

Huomasitko tämän niksin lentokoneessa? Teline matkapuhelimelle voi olla aivan nenäsi edessä

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja