Kuva: Shutterstock
Zürichin lentoasema

Tiesitkö, että McDonald’silla oli joskus hotelleja? Ensimmäiset ehtivät avautua yllättävään kohteeseen

Jos asiat olisivat menneet toisin, McDonald’silla voisi olla tänä päivänä laaja hotelliketju.

McDonald’s ei onnistunut hotellihankkeessa Sveitsissä

Jos et ole ikinä kuullut pikaruokajätti McDonald’sin pyörittämistä hotelleista, et todellakaan ole ainoa. 2000-luvun alussa suoritettu kokeilu on onnistunut pysymään lähes pimennossa – tai ainakin unohtumaan täysin.

Konsepti kulki nimellä Golden Arch Hotel. Nimensä hotellit saivat McDonald’sin logosta, jossa on kaksi kullanväristä, kaartuvaa ranskanperunaa. Hotellin logoon kuului puolestaan hampurilaisravintolan tuttua M-kirjainta tyylillisesti mukaileva H-kirjain.

Hanketta ei aloitettu hampurilaisketjun kotimaasta Yhdysvalloista, vaan idea lähti ehkä jopa hieman yllättäen Sveitsistä. Hotelleja avattiin kaksi kappaletta vuonna 2001: toinen Zürichiin lähelle lentokenttää ja toinen Lullyyn moottoritien varrelle.

Kaarilogolla leikiteltiin myös hotellin sisustuksessa, ja molemmista majapaikoista löytyi ympäri vuorokauden auki oleva McDonald’s. Tavoitteena oli neljän tähden hotelli.

Hanke ei ollut pitkäikäinen: toiminta loppui jo vuonna 2003, eivätkä hotellit ikinä levinneet muihin maihin. Mikä oikein meni vikaan?

Oliko nimestä haittaa vai hyötyä?

Harvard Business Review -lehdessä julkaistussa artikkelissa pohditaan mahdollisia syitä hotellikonseptin epäonnistumiselle. Osittain kyse oli ajoituksesta. Syyskuussa 2001 tapahtuneita WTC-iskuja seurasi taloudellinen taantuma, joka vaikutti myös Sveitsin frangiin.

Hankkeen vetäjät tiesivät, että yhteys tuttuun, mielipiteitä jakavaan pikaruokaketjuun voisi olla sekä haitta että etu. Monien uteliaisuus heräisi, mutta voisivatko liikematkustajat kuvitella yöpyvänsä siellä?

Hotelliketjun brändäys ei mennyt ihan nappiin. Yhdysvalloissa termi golden arches liitetään välittömästi McDonald’siin, mutta toisin on maissa, joiden kieli ei ole englanti. Nimi ei siis välttämättä sanonut ihmisille mitään Sveitsissä.

Myös muutamat pienet yksityiskohdat keräsivät kritiikkiä. Suihkukopeissa oli lasiovet, joista näki suoraan huoneeseen, eikä paljastelu miellyttänyt kaikkia. Tai ehkä hotellit olivat tässä aikaansa edellä – nykyään lasiseinäiset kylpyhuoneet ovat yleinen näky maailmalla.

McDonald’s ei ole ainoa ravintolaketju, joka on kokeillut onneaan jollain aivan toisella alalla. Olisitko uskonut, että vähäpukeisista tarjoilijoistaan tunnetulla amerikkalaisketju Hootersilla oli aikoinaan oma lentoyhtiö?

Lue myös: Kymmenen faktaa, joita et ehkä vielä tiennyt McDonald’sista

Lähde: Harvard Business Review, The Guardian
Kuva: Shutterstock

Päivitetty: 15.4.2019

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (1 votes, average: 3,00 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

0 kommenttia