Yllätytkö? Tämä karu totuus buffet-ravintoloista saa sinutkin miettimään, kun seuraavan kerran lastaat lautastasi
Buffet-ravintoloissa valtaisa hävikki
Notkuvat buffet-pöydät – siinä vasta mielipiteitä jakava tapa ruokailla. Toiset rakastavat seisovan pöydän tuomaa runsautta ja valinnanvaraa, kun taas toisia ruoan määrä ahdistaa ja laatu arveluttaa.
Lounasravintoloiden suppeamman tarjonnan lisäksi megabuffetit ovat suomalaismatkailijoillekin tuttuja ainakin ruotsinlaivoilta. Buffet-ravintola on risteilyloman ehdoton klassikko, jonne suorastaan lähdetään hakemaan ähkyä. Oma lukunsa ovat kansainvälisten risteilyalusten ja resort-hotellien vielä isommat buffetit.
Keväällä 2017 Floridan Orlandossa sijaitsevassa Hyatt Regency -ketjun hotellissa päätettiin selvittää perinpohjaisesti, miten paljon hävikkiä buffetissa oikein syntyy. Tulokset olivat karuja.
Buffetia varten valmistetusta ruoasta vain puolet tulee tutkimuksen mukaan syödyksi. Asiaa ei auta se, että ylijäämäruoasta vain 10–15 prosenttia voidaan lahjoittaa eteenpäin tai käyttää jollain tavalla uudelleen tiukkojen ruokaan liittyvien lakien ja sääntöjen takia.
Hyatt Regency Orlandon keittiömestari kuvailee tuloksen olleen yllätys, shokki ja silmiä avaava kokemus. Hotelli päätyikin tekemään yhteistyötä muun muassa kansainvälisen ympäristöjärjestö WWF:n kanssa. Pelkästään Yhdysvalloissa syntyy The New York Timesin mukaan vuosittain 63 miljoonaa tonnia ruokajätettä, josta ravintola-alan osuus on epäselvä.
Buffetin runsauteen etsitään tolkkua
Buffet-ravintoloille tilanne on hankala. Asiakkaita halutaan miellyttää, ja ruokaa valmistetaan runsaasti, jotta se ei loppuisi kesken. Monille asiakkaille buffet-pöytä on sitä houkuttelevampi, mitä enemmän siitä löytyy erilaisia ruokia.
Buffet-ravintoloiden haasteena onkin löytää tapa vähentää ylenpalttista tarjontaa tavalla, jota asiakkaat eivät koe pihtailuna. Asiakkaiden ruokailutapojen muuttuessa tietyistä asioista voidaan myös luopua helpommin: esimerkiksi vähentynyt leivän syöminen edesauttaa massiivisen leipävalikoiman pienentämistä.
Samaan aikaan asiakkaat täyttävät lautasensa kukkuroilleen ruokaa, jota eivät todennäköisesti jaksa syödä – pitäähän kaikkea päästä maistamaan. Hävikkiä ei synnytä vain buffet-pöytään jäävä ruoka, vaan myös lautasille lastatut ruokakeot. Ratkaisua on haettu esimerkiksi pienistä valmiiksi asetelluista annoksista.
Suomessakin ovat puhuttaneet lounasravintoloiden kyltit, joissa asiakkaita kehotetaan ottamaan lautaselle vain tarpeellinen määrä ruokaa.
– Asiakkaat eivät halua kuulla saarnausta buffet-ravintolassa. Samaan aikaan emme voi antaa heidän pinota lautastaan täyteen ruokaa ja jättää sitten sen syömättä, sanoo WWF:n Pete Pearson.
Lähde: The New York Times
Kuva: Istockphoto
Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää