Hyppää sisältöön

Yllätytkö? Tämä karu totuus buffet-ravintoloista saa sinutkin miettimään, kun seuraavan kerran lastaat lautastasi

Rantapallon päätoimittaja Inka Khanji
Inka Khanji Päivitetty: 02.10.2017
Kylmä fakta buffet-ravintoloiden kulissien takaa laittaa hiljaiseksi.

Buffet-ravintoloissa valtaisa hävikki

Notkuvat buffet-pöydät – siinä vasta mielipiteitä jakava tapa ruokailla. Toiset rakastavat seisovan pöydän tuomaa runsautta ja valinnanvaraa, kun taas toisia ruoan määrä ahdistaa ja laatu arveluttaa.

Lounasravintoloiden suppeamman tarjonnan lisäksi megabuffetit ovat suomalaismatkailijoillekin tuttuja ainakin ruotsinlaivoilta. Buffet-ravintola on risteilyloman ehdoton klassikko, jonne suorastaan lähdetään hakemaan ähkyä. Oma lukunsa ovat kansainvälisten risteilyalusten ja resort-hotellien vielä isommat buffetit.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Keväällä 2017 Floridan Orlandossa sijaitsevassa Hyatt Regency -ketjun hotellissa päätettiin selvittää perinpohjaisesti, miten paljon hävikkiä buffetissa oikein syntyy. Tulokset olivat karuja.

Buffetia varten valmistetusta ruoasta vain puolet tulee tutkimuksen mukaan syödyksi. Asiaa ei auta se, että ylijäämäruoasta vain 10–15 prosenttia voidaan lahjoittaa eteenpäin tai käyttää jollain tavalla uudelleen tiukkojen ruokaan liittyvien lakien ja sääntöjen takia.

Hyatt Regency Orlandon keittiömestari kuvailee tuloksen olleen yllätys, shokki ja silmiä avaava kokemus. Hotelli päätyikin tekemään yhteistyötä muun muassa kansainvälisen ympäristöjärjestö WWF:n kanssa. Pelkästään Yhdysvalloissa syntyy The New York Timesin mukaan vuosittain 63 miljoonaa tonnia ruokajätettä, josta ravintola-alan osuus on epäselvä.

Buffetin runsauteen etsitään tolkkua

Buffet-ravintoloille tilanne on hankala. Asiakkaita halutaan miellyttää, ja ruokaa valmistetaan runsaasti, jotta se ei loppuisi kesken. Monille asiakkaille buffet-pöytä on sitä houkuttelevampi, mitä enemmän siitä löytyy erilaisia ruokia.

Buffet-ravintoloiden haasteena onkin löytää tapa vähentää ylenpalttista tarjontaa tavalla, jota asiakkaat eivät koe pihtailuna. Asiakkaiden ruokailutapojen muuttuessa tietyistä asioista voidaan myös luopua helpommin: esimerkiksi vähentynyt leivän syöminen edesauttaa massiivisen leipävalikoiman pienentämistä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Samaan aikaan asiakkaat täyttävät lautasensa kukkuroilleen ruokaa, jota eivät todennäköisesti jaksa syödä – pitäähän kaikkea päästä maistamaan. Hävikkiä ei synnytä vain buffet-pöytään jäävä ruoka, vaan myös lautasille lastatut ruokakeot. Ratkaisua on haettu esimerkiksi pienistä valmiiksi asetelluista annoksista.

Suomessakin ovat puhuttaneet lounasravintoloiden kyltit, joissa asiakkaita kehotetaan ottamaan lautaselle vain tarpeellinen määrä ruokaa.

– Asiakkaat eivät halua kuulla saarnausta buffet-ravintolassa. Samaan aikaan emme voi antaa heidän pinota lautastaan täyteen ruokaa ja jättää sitten sen syömättä, sanoo WWF:n Pete Pearson.

>> Lue myös: Tätä sinäkin olet miettinyt ruotsinlaivan buffetissa: mitä ylimääräiselle ruoalle tehdään?

Lähde: The New York Times
Kuva: Istockphoto

Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Ravintola Blanko

Turun parhaat ravintolat – 27 paikkaa, joita kannattaa kokeilla

Suomen parhaat ravintolat

Tässä ovat Suomen 50 parasta ravintolaa – onko oma suosikkisi listalla?

Tampereen parhaat ravintolat

Ravintolavinkit Tampereelle – 26 paikkaa, joita ei kannata jättää väliin

Tukholman ravintolat

Löydä Tukholman herkullisimmat ravintolat – 25 paikkaa, joita ei kannata jättää väliin

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja