Ole tarkkana! Tarjoilijat paljastavat 7 kepulikonstia, jotka saavat sinut käyttämään enemmän rahaa ravintolassa

1. Pöytä näkyvällä paikalla
Oletko joskus ihmetellyt, miksi sinut on johdatettu istumaan vetoisan ulko-oven viereen puolityhjässä ravintolassa? Ranskalaisen Rue89-sivuston haastattelemilla tarjoilijoilla on vastaus valmiina: hiljaisessa ravintolassa asiakkaat halutaan ohjata mahdollisimman näkyvälle paikalle. Kukaan ei halua syödä tyhjässä ravintolassa, mutta muiden asiakkaiden näkeminen saa ohikulkijat kiinnostumaan – ja ravintolan takomaan lisää rahaa.
2. Aperitiivi vai viini?
Juomatilausta ottaessaan tarjoilija saattaa kysäistä, haluavatko asiakkaat aloittaa illan aperitiivilla, vai siirtyvätkö he mieluummin suoraan viinin pariin. Harmittomalta kuulostava kysymys on tarkkaan harkittu: kun asiakkaalle annetaan vaihtoehdot kahden alkoholijuoman välillä, on heillä korkeampi kynnys pyytää vain vesikannua.

3. Kalleinta viiniä pöytään
Viinitilauksen yhteydessä tarjoilijat luettelevat mielellään viinit halvimmasta kalleimpaan. Jos siis tarjoilijasi kysäisee maistuisiko sinulle Sauvignon, Chardonnay vai Chablis, on viinien luettelemisen järjestys tarkoituksellinen. Asiakkaan oletetaan muistavan helpoimmin viimeisenä mainittu juoma, millä usutetaan pahaa-aavistamattomia turisteja tilaamaan kalleinta viiniä.
4. Veden myynti maksimoitava
Pullotetun veden myyminen on ravintoloille tärkeää: siksi tarjoilija kysyykin todennäköisesti heti, haluatko tavallista mineraalivettä vai kivennäisvettä. Vettä tarjoillaan kuten viiniäkin: säännölliset kaadot tyhjentävät pullon nopeasti, jolloin asiakkaat joutuvat tilaamaan toisen pullon. Eräs tarjoilija paljastaa pitävänsä huolta siitä, että vesi loppuu kesken aterian – näin ollen ruokailijoiden on lähes pakko tilata lisää juotavaa. Muista, että voit aina tilata hanavettä, jos sen juominen on matkakohteessasi turvallista.
5. Taktikoitu leipätarjoilu
Ravintoloiden tarjoamat maksuttomat pikkusuolaiset ovat suolaisia syystä: suolapähkinöiden, perunalastujen ja popcornin tarkoitus on saada asiakkaat janoisiksi ja tilaamaan enemmän juotavaa. Ravintoloiden esimiehet puolestaan eivät halua tarjoilijoiden vievän leipää pöytiin ennen ruokaa, sillä asiakkaiden pelätään tulevan kylläisiksi ja tilaavan vähemmän ruokaa.

6. Jälkiruoka tai liköörikahvi
Jälkiruokien myynnissä tarjoilijoiden parhaaksi havaitsema keino on jättää lista pöytään asiakkaiden tutkittavaksi. Suullisesti luetelluista jälkiruoista on ravintolatyöntekijöiden mukaan helpompi kieltäytyä. Jos asiakas ei halua tilata jälkiruokaa, voi tälle vielä yrittää myydä erikois- tai liköörikahvin, joiden hinnat saattavat kivuta jopa jälkiruokia korkeammiksi.
7. Näin sinut saadaan tippaamaan
Tarjoilijoiden hyväksi havaitsema keino painostaa asiakkaat jättämään tippiä on kysäistä laskun tuomisen yhteydessä kepeästi olivatko asiakkaat tyytyväisiä ravintolailtaansa. Käteisellä maksettaessa vaihtorahoina tuodaan todennäköisesti runsaasti kolikoita, joita asiakkaat jättävät helpommin kuin seteleitä.
Lähde: Rue89.com
Kuvat: Shutterstock ja Inka Khanji
Aiheeseen liittyvät artikkelit
Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja







