Tarjoilijat paljastavat asiakkaiden 10 raivostuttavinta tapaa – ja tavat kostaa, joista et olisi halunnut kuulla
Nämä tavat ärsyttävät tarjoilijoita
Käytöstavat ravintolassa saattavat tuntua itsestäänselvyydeltä, mutta usein asiakkaat koettelevat henkilökunnan hermoja tietämättään. Monia tarjoilijoiden työtä vaikeuttavia seikkoja ei välttämättä tule edes ajatelleeksi, jos ei ole itse työskennellyt samoissa tehtävissä.
CNN Travel ja PureWow -verkkosivustot listasivat pitkään alalla työskennelleiden tarjoilijoiden nimeämät ärsyttävät tavat, joihin ravintola-asiakkaat usein syyllistyvät. Jos sait huonoa palvelua, syy voi löytyä alta.
Kuulostavatko nämä tutuilta?
1. Pöydän vaihtaminen omin luvin
Näyttääkö naapuripöytä paremmalta kuin se pöytä, johon tarjoilija seurueesi ohjasi? Kannattaa tarkistaa henkilökunnalta ennen kuin siirryt omatoimisesti toiseen pöytään.
2. Tavaroiden levittäminen ympäri ravintolaa
Jos kävelit ravintolaan suoraan lentokentältä tai kuntosalilta, kysy henkilökunnalta mikä on paras paikka varastoida matkalaukut ja jumppakassit. Ympäri ravintolaa levitetyt tavarat vaikeuttavat tarjoilijoiden liikkumista.
3. Ravintolaan saapuminen viime minuutilla
Ravintola on juuri menossa kiinni, mutta vielä ehtii! Asiakkailla on oikeus kävellä sisään aukioloaikojen puitteissa, mutta henkilökuntaa viime hetken tilaukset ja venyvät työvuorot kismittävät.
4. Nenä kiinni puhelimessa
Eikö tarjoilija ole tullut ottamaan tilaustasi? Vika saattaa löytyä itsestäsi – jos puhut pitkää puhelua tai selaat sosiaalisen median uutisvirtaa kännykästäsi, eivät tarjoilijat välttämättä ymmärrä sinun olevan valmis tilaamaan.
5. Puhelin keskellä pöytää
Nykypäivänä puhelimen jättäminen laukkuun tuntuu olevan monelle ravintola-asiakkaalle ylivoimaista. Tarjoilijoita saattaa kuitenkin hermostuttaa ajatus kalliin kännykän päälle vahingossa kaatuvista juomista.
6. Muutosten tekeminen annoksiin
Useimmat kokit tekevät mielellään pieniä muutoksia ravintola-annoksiin esimerkiksi allergiasyistä, mutta pitkä lista toiveista saa ammattilaiset näkemään punaista. Muista, ettet ole ravintolassa kokoamassa omaa fantasia-annostasi.
7. Ravintolaan leiriytyminen
Myönnä pois – sinäkin olet joskus viivytellyt viimeisten lasillisten ääressä haluamatta tilata lisää syötävää tai juotavaa. Älä kuitenkaan leiriydy ravintolaan ainakaan silloin, kun eteisessä on jo jonoa.
8. Ruoan palauttaminen huolimattomuuden takia
Etkö jaksanut lukea annoksen kuvausta loppuun saakka jutellessasi ystäväporukan kanssa? Oman huolimattomuuden takia takaisin keittiöön palautettu annos ärsyttää sekä kokkeja että tarjoiluhenkilökuntaa.
9. Lapset riehuvat ravintolassa
Useimmat ravintolat ottavat enemmän kuin mielellään vastaan myös perheen pikkuväen. Muista kuitenkin, ettei tarjoilijoiden työnkuvaan kuulu ympäri ravintolaa juoksevien lasten vahtiminen.
10. Pienen laskun jakaminen monelle eri kortille
Suomessa yleinen laskun jakaminen kaikkien syöjien kesken saattaa monissa maissa saada tarjoilijat pyörittelemään silmiään. Jos kyseessä on pieni lasku, yrittäkää jakaa rahat ystävien kesken siten, ettei tarjoilijan tarvitse höylätä kymmentä korttia kesken kiireiden.
Muista käytöstavat ravintolassa
Myönnätkö joskus olleesi vaikea asiakas ravintolassa? Tarjoilijoilla on omat keinonsa kostaa hankalille asiakkaille. Ravintolassa ruokaillessa on siis syytä miettiä kaksi kertaa ennen kuin juoksuttaa ja pompottelee tarjoilijaa tai laukoo tälle töykeitä kommentteja.
Kannattaa myös muistaa, että esimerkiksi Yhdysvalloissa tarjoilijan ja muiden asiakaspalvelijoiden tippaamatta jättämistä pidetään paitsi törkeänä käytöksenä myös henkilökohtaisena loukkauksena.
Vältä nämä kostot!
1. Epämieluisia ekstroja annoksessa
Kukapa ei olisi joskus kuullut urbaania legendaa keittoon sylkäisevistä kiukkuisista kokeista tai tarjoilijoista? ABC Newsin lähteiden mukaan tällaista voi todella tapahtua: epämieluisan asiakkaan hampurilaispihviä on kuulemma käytetty keittiön lattialla, jossa sillä on pelattu kiekkoa harjanvarren avulla.
2. Huonoimmat paikat hirveimmille asiakkaille
Jos asiakas on aiemmilla visiiteillään käyttäytynyt huonosti, voi kiukuttelu kostautua seuraavalla ravintolakäynnillä: kostoa janoavat tarjoilijat nimittäin istuttavat inhokkinsa ravintolan huonoimpiin pöytiin.
3. Luottokortin torjuminen
Varmin keino saada huonosti käyttäytynyt asiakas nolostumaan on luottokortti, jota ei hyväksytä. Tarjoilijat saattavat käyttää tätä keinoa silloinkin, kun kortin höylääminen oikeasti onnistuisi vain antaakseen töykeälle asiakkaalle näpäytyksen.
4. Hajuhaittoja asiakkaalle
Uskomatonta kyllä, joskus tarjoilijat kostavat hankalille asiakkaille pieraisemalla näiden pöydässä – ainakin mikäli ABC Newsille juorunnutta lähdettä on uskominen. Ällöttävän koston valttina pidetään sitä, ettei kukaan voi todistaa syypäätä hajuhaittoihin.
5. Tarjottimesta päähän
Jotkut tarjoilijat menevät jopa niin pitkälle, että kopauttavat muka vahingossa asiakasta tarjottimella päähän ohi kulkiessaan. Jokaista iskua seuraa luonnollisesti vuolassanainen anteeksipyyntö.
6. Asiakkaan odotuttaminen
Jos töykeän asiakkaan pompottelu alkaa ärsyttää, saattaa tarjoilija kostaa viivyttämällä annosten saapumista. Oikein ilkeät tapaukset saattavat kaiken odottelun jälkeen saada vielä väärät annoksetkin.
7. Kosto internetissä
Toisinaan tarjoilijat kostavat siellä, missä se on kaikkein julkisinta: internetissä. Näin teki esimerkiksi muuan naispuolinen tarjoilija, joka oli jäänyt ilman juomarahaa – kaiken huipuksi asiakas oli kirjoittanut laskuun ilkeän kommentin naisen painosta. Tarjoilija julkaisi kuvan laskusta Facebookissa paljastaen myös asiakkaan nimen, eikä mennyt kauaa ennen kuin nolattu asiakas sai muidenkin vihat niskoilleen.
Lähteet: PureWow, ABC News ja CNN Travel
Kuvat: Shutterstock
Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää