Kuva: Shutterstock
Asiakkaiden mokat ravintolassa

Tarjoilijat paljastavat asiakkaiden 10 raivostuttavinta tapaa – ja tavat kostaa, joista et olisi halunnut kuulla

Kuvitteletko olevasi täydellinen ravintola-asiakas? Käsi sydämelle – johonkin näistä ärsyttävistä tavoista sinäkin olet joskus syyllistynyt. Ravintolahenkilökunnalla on kuitenkin keinonsa maksaa takaisin.

Nämä tavat ärsyttävät tarjoilijoita

Käytöstavat ravintolassa saattavat tuntua itsestäänselvyydeltä, mutta usein asiakkaat koettelevat henkilökunnan hermoja tietämättään. Monia tarjoilijoiden työtä vaikeuttavia seikkoja ei välttämättä tule edes ajatelleeksi, jos ei ole itse työskennellyt samoissa tehtävissä.

CNN Travel ja PureWow -verkkosivustot listasivat pitkään alalla työskennelleiden tarjoilijoiden nimeämät ärsyttävät tavat, joihin ravintola-asiakkaat usein syyllistyvät. Jos sait huonoa palvelua, syy voi löytyä alta.

Kuulostavatko nämä tutuilta?

1. Pöydän vaihtaminen omin luvin

Näyttääkö naapuripöytä paremmalta kuin se pöytä, johon tarjoilija seurueesi ohjasi? Kannattaa tarkistaa henkilökunnalta ennen kuin siirryt omatoimisesti toiseen pöytään.

2. Tavaroiden levittäminen ympäri ravintolaa

Jos kävelit ravintolaan suoraan lentokentältä tai kuntosalilta, kysy henkilökunnalta mikä on paras paikka varastoida matkalaukut ja jumppakassit. Ympäri ravintolaa levitetyt tavarat vaikeuttavat tarjoilijoiden liikkumista.

3. Ravintolaan saapuminen viime minuutilla

Ravintola on juuri menossa kiinni, mutta vielä ehtii! Asiakkailla on oikeus kävellä sisään aukioloaikojen puitteissa, mutta henkilökuntaa viime hetken tilaukset ja venyvät työvuorot kismittävät.

4. Nenä kiinni puhelimessa

Eikö tarjoilija ole tullut ottamaan tilaustasi? Vika saattaa löytyä itsestäsi – jos puhut pitkää puhelua tai selaat sosiaalisen median uutisvirtaa kännykästäsi, eivät tarjoilijat välttämättä ymmärrä sinun olevan valmis tilaamaan.

5. Puhelin keskellä pöytää

Nykypäivänä puhelimen jättäminen laukkuun tuntuu olevan monelle ravintola-asiakkaalle ylivoimaista. Tarjoilijoita saattaa kuitenkin hermostuttaa ajatus kalliin kännykän päälle vahingossa kaatuvista juomista.

6. Muutosten tekeminen annoksiin

Useimmat kokit tekevät mielellään pieniä muutoksia ravintola-annoksiin esimerkiksi allergiasyistä, mutta pitkä lista toiveista saa ammattilaiset näkemään punaista. Muista, ettet ole ravintolassa kokoamassa omaa fantasia-annostasi.

7. Ravintolaan leiriytyminen

Myönnä pois – sinäkin olet joskus viivytellyt viimeisten lasillisten ääressä haluamatta tilata lisää syötävää tai juotavaa. Älä kuitenkaan leiriydy ravintolaan ainakaan silloin, kun eteisessä on jo jonoa.

8. Ruoan palauttaminen huolimattomuuden takia

Etkö jaksanut lukea annoksen kuvausta loppuun saakka jutellessasi ystäväporukan kanssa? Oman huolimattomuuden takia takaisin keittiöön palautettu annos ärsyttää sekä kokkeja että tarjoiluhenkilökuntaa.

9. Lapset riehuvat ravintolassa

Useimmat ravintolat ottavat enemmän kuin mielellään vastaan myös perheen pikkuväen. Muista kuitenkin, ettei tarjoilijoiden työnkuvaan kuulu ympäri ravintolaa juoksevien lasten vahtiminen.

10. Pienen laskun jakaminen monelle eri kortille

Suomessa yleinen laskun jakaminen kaikkien syöjien kesken saattaa monissa maissa saada tarjoilijat pyörittelemään silmiään. Jos kyseessä on pieni lasku, yrittäkää jakaa rahat ystävien kesken siten, ettei tarjoilijan tarvitse höylätä kymmentä korttia kesken kiireiden.

Kuva: ShutterstockAsiakkaiden mokat ravintolassa
Käyttäydy ravintolassa asiallisesti, sillä tarjoilijan kosto on asia, jonka kohteeksi et halua joutua.

Muista käytöstavat ravintolassa

Myönnätkö joskus olleesi vaikea asiakas ravintolassa? Tarjoilijoilla on omat keinonsa kostaa hankalille asiakkaille. Ravintolassa ruokaillessa on siis syytä miettiä kaksi kertaa ennen kuin juoksuttaa ja pompottelee tarjoilijaa tai laukoo tälle töykeitä kommentteja.

Kannattaa myös muistaa, että esimerkiksi Yhdysvalloissa tarjoilijan ja muiden asiakaspalvelijoiden tippaamatta jättämistä pidetään paitsi törkeänä käytöksenä myös henkilökohtaisena loukkauksena.

Vältä nämä kostot!

1. Epämieluisia ekstroja annoksessa

Kukapa ei olisi joskus kuullut urbaania legendaa keittoon sylkäisevistä kiukkuisista kokeista tai tarjoilijoista? ABC Newsin lähteiden mukaan tällaista voi todella tapahtua: epämieluisan asiakkaan hampurilaispihviä on kuulemma käytetty keittiön lattialla, jossa sillä on pelattu kiekkoa harjanvarren avulla.

2. Huonoimmat paikat hirveimmille asiakkaille

Jos asiakas on aiemmilla visiiteillään käyttäytynyt huonosti, voi kiukuttelu kostautua seuraavalla ravintolakäynnillä: kostoa janoavat tarjoilijat nimittäin istuttavat inhokkinsa ravintolan huonoimpiin pöytiin.

3. Luottokortin torjuminen

Varmin keino saada huonosti käyttäytynyt asiakas nolostumaan on luottokortti, jota ei hyväksytä. Tarjoilijat saattavat käyttää tätä keinoa silloinkin, kun kortin höylääminen oikeasti onnistuisi vain antaakseen töykeälle asiakkaalle näpäytyksen.

4. Hajuhaittoja asiakkaalle

Uskomatonta kyllä, joskus tarjoilijat kostavat hankalille asiakkaille pieraisemalla näiden pöydässä – ainakin mikäli ABC Newsille juorunnutta lähdettä on uskominen. Ällöttävän koston valttina pidetään sitä, ettei kukaan voi todistaa syypäätä hajuhaittoihin.

5. Tarjottimesta päähän

Jotkut tarjoilijat menevät jopa niin pitkälle, että kopauttavat muka vahingossa asiakasta tarjottimella päähän ohi kulkiessaan. Jokaista iskua seuraa luonnollisesti vuolassanainen anteeksipyyntö.

6. Asiakkaan odotuttaminen

Jos töykeän asiakkaan pompottelu alkaa ärsyttää, saattaa tarjoilija kostaa viivyttämällä annosten saapumista. Oikein ilkeät tapaukset saattavat kaiken odottelun jälkeen saada vielä väärät annoksetkin.

7. Kosto internetissä

Toisinaan tarjoilijat kostavat siellä, missä se on kaikkein julkisinta: internetissä. Näin teki esimerkiksi muuan naispuolinen tarjoilija, joka oli jäänyt ilman juomarahaa – kaiken huipuksi asiakas oli kirjoittanut laskuun ilkeän kommentin naisen painosta. Tarjoilija julkaisi kuvan laskusta Facebookissa paljastaen myös asiakkaan nimen, eikä mennyt kauaa ennen kuin nolattu asiakas sai muidenkin vihat niskoilleen.

Lähteet: PureWow, ABC News ja CNN Travel
Kuvat: Shutterstock

Päivitetty: 23.5.2019

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (85 votes, average: 2,58 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

18 kommenttia

Josko listattais vaihteeksi ne suomalaisten kuukausipalkkaisten, lue; ei provikalla pakkomiellyttävien tarjoilijoiden, ärsyttävimmät piirteet!
Se on palveluala ja ihmiset maksavat kokemuksesta saada syödä kodin ulkopuolella ja rentoutumisesta isojakin rahoja…

Meillä suomessa on ihmeellinen kulttuuri. Lapsia pitää viihdyttää leikkipaikoilla ravintolassa. Laivoilla on pallomeret, jotta vanhemmat saavat ryypätä rauhassa kakaravahtien tehdessä duuniaan. Olisi todella hienoa jos vanhemmat välittäisivät ravintolakulttuuria lapsilleen. Ongelma taitaa olla siinä, että nämä vanhemmatkin ovat aivan hukassa.

Komppaan hovimestaria!
Itse olen Isä ja itse olen käynyt ravintoloissa niin yksin kuin lapsen kanssa. Aina olen miettinyt mihin menen lapsen kanssa ja mihin yksin.

Toki niissä paikoissa missä yksin käyn niin ottaa niin päästä nämä mölyävät keski ikäiset idiootit niin löytyy miehissä kuin naisissa.
Kuulemani mukaan monella heistä on lapsia joten ihmetyttää tämä että kun vanhemmat lähtevät ilman lapsia niin käytöstavat unohtuvat tai sitten heillä ei ole sitä koskaan ollutkaan!

ihmettelen erityisesti nimim. ”Tarjoilija” mielipidettä, että lapsille hampurilaisia ja leikkinurkkauksia. Minun lapseni on kohta 15 ja on käyttänyt ravintoloiden ruokapalveluja jo 2-3 vuotta itsenäisesti ja monipuolisesti. Meillä nimittäin alusta asti boikotoitiin ravintoloita, joissa on leikkinurkkaus. Me halusimme aina viedä lapsemme ravintolaan suömään, emme leikkimään. Toivoisinkin, että lastenlistat naurettavine nakkeineen hylättäisiin ja korvattaisiin lastenannoksilla samoista ruoista kuin aikuisten listalla. Ihmettelen, että ravintoloitsijat eivät ajattele, että lapset ovat heidän tulevia asiakkaitaan.

Kyllä, minä olen vienyt lapseni niihin hienoihinkin, oikeisiin ravintoloihin. Lapseni ei juokse, huuda tai roiku naapuri pöydissä.
Minulla on aina mukana viihdykettä lapsille, värityskirja/värit, lehtiä, mp3 soitin tms. Näillä saan lapset pysymään rauhallisina pöydässä.

Jos lapset ei syö alkuruokaa voi heille pyytää pääruuan tuotavaksi silloin. Kun nälkä on selätetty pikku-ihminen jaksaa puuhastella rauhassa.

Ps. Lapseni ei juokse myöskään lentokoneissa, pitkälläkään lennolla. Äidin yllätyspuuha-pussi takaa oman ja muiden matkustus rauhan.

Kun menen ravintolaan ilman lapsia, haluan todellakin nauttia rauhasta. En kuunnella marinaa tai muutakaan. Omat lapset kasvatin käyttäytymään. Ja kun olivat pieniä kävimme raxissa tai jossakin hampurilaispaikassa tai ei niinkään hienossa. Rauha jokaiselle ruokailijalle!!!!

Onko lasten paikka ylipäätänsä edes ravintoloissa? Ymmärrän, että lapset voi ottaa mukaan perus Rossoon syömään, mutta mitä hienompi ravintola, sitä pidempi ruuan odotus aika. Jos ruokaa pitää odottaa yli vartti niin monelta pikkuväen edustajalta loppuu kärsivällisyys kesken. ja sanokaapa se lapsonen, joka alle viisi vuotiaana osaa ja varsinkin ymmärtää miten hienommassa ravintolassa käyttäydytään. kouluikäisen pitänee ne jo osata, koska taidetaan koulussakin opettaa, ettei ruokalassa saa huutaa ja muille pitää antaa ruokarauha. Joten, miksi ne kullanuput saa huutaa ja riehua ravintoloissa miten haluaa, vain äiti ja isi on mukana. Ei niitä lastennurkkauksiakaan ole tehty miksikään apinahäkiksi.

No onhan noista osa ihan totta ehkä joissain tilanteissa, mutta veikkaanpa ettei matkalaukkujen tai kuntosalikassien raahaaminen ravintolaan ole kovinkaan iso ongelma. Vähän nyt taas sellainen ”tehdään tikusta valivaliasiaa”-juttu tämäkin. Lapsista ravintolassa taas sanoisin, että ellei lapset pääse ikinä harjoittelemaan sitä ravintolassa oloa muualle kuin meluisaan Mäkkäriin, niin miten heistä voisi tulla kovinkaan kultivoituneita ravintolassa kävijöitä aikuisenakaan. Toki edellytys on, että vanhemmat eivät päästä lapsia könyämään tarjoilijoiden jalkoihin, mutta kyllä itseä on useammin ravintolassa häirinnyt kovaääninen aikuisporukka jolla on paljon alkoholin nauttimisen jälkeen aivan erityisen hauskaa. Heistä ei myöskään koskaan voi olla varma, kenen päälle rojahtavat kun pöydästä nousevat. Itse olen kerran joutunut lähes tyhjässä ja todella tilavassa ravintolassa todistamaan, kuinka lastennurkkauksessa nauranut lapsi ärsytti vartavasten viereiseen pöytään tälläytynyttä, muka tyylikkäästi erikoiskaljaa kittaavaa miesasiakasta niin paljon, että tämä alkoi huutelemaan kasvatuksen puutteesta pöytäämme. Kyseessä siis ihan tavallinen 2-vuotiaan leikki perheravintolassa, lapsille tarkoitetussa tilassa. Ravintolasta olisi löytynyt pöytiä toiselta puolelta, mihin tämä ärsyttävä, pieni olento ei olisi näkynyt eikä kuulunut. Mies ei ollut humalassa, mutta ilmeisesti piti itseään jotenkin paremmin käyttäytyvänä ja oikeutettuna kertomaan mikä lapsen kasvatuksessa on vialla. Oli ihan pakko kommentoida, että jotain on tainnut mennä sinunkin äidilläsi vikaan ja pahasti kun ei näytä vielä nelikymmpisenäkään olevan minkäänlaisia käytöstapoja! Keitti nimittäin aika pahasti…

Lapset on ihan mukavia kun tulevat naapuripöytäänkin tervehtimään, vaikka nenästä nyt sattuisi roikkumaan vihreä räkänoro. Käytöstavat lasten vanhemmille kunniaan.

itse vuosia ravintolassa töitä tehneenä toki tunnistan asioita jotka voi tehdä toisinkin, mutta unohtuuko tässä nyt että se on ammatinvalinta…tuossa varsinkin nuo puhelinasiat on sellaisia mitkä on toki juu, mutta muita en ihan kyllä allekirjoita vaikka ne olisikin ärsyttäviä…mm. jos ravintola on kerran auki x asti niin miksi sinne sitten ei saisi mennä…itsekin pahasti allergisena on pakko ns. sorkkia annoksia että yleensä voi joskus käydä ravintolassa jne. ei se ole nirsoilua, onko parempi että asiakas jää tulematta tai joutuu sairaalaan jne. tämäkin artikkeli vain kertoo ajasta ja siitä miten kaikki muuttuu, sitten muuten ihmetellään kun jengi ei jätä tippiä kun silmiä pyöritellään jne.

On se kumma miten ravintola/kaupanalalla vedotaan tähän ammatinvalinta-asiaan. Saman ei alennuta mm.hoitoalalla, jos potilas on hankala tai esim. poliisien työssä. Ei ravintolan asiakaskaan saa käyttäytyä ihan miten huvittaa! Puhelimet ei kuulu ravintolaan. Kuvan voi ottaa ja somettaa, mutta jatkuvan räpläämisen voi jättää toiseen ajankohtaan. Itse olen baaritiskillä hypännyt asiakkaan vuoron yli useammankin kerran. Ei muiden asiakkaiden tarvitse joutua odottamaan puhelun tai tekstiviestin päättymistä, eihän? Mitä lapsiin tulee niin tervetuloa vaan ravintolaan, kunhan siellä osaa käyttäytyä ja antaa muille asiakkaille ja henkilökunnalle rauhan. Ei ravintola ole lapsien juoksu- tai temmellyskenttä, leikkipaikan apinahäkistä puhumattakaan. Kaiken kaikkiaan artikkeli oli hyvin osuva ja nämä kriittiset vastaukset kolahti ehkä niihin ihmisiin eniten, jotka piston omassa käytökssään huomasivat?

Lapsiperheet ärsyttävät. Jos ne on pakko ravintolaan raahata niin jotenkin olisi kiva ettei muiden asiakkaiden tarvi kärsiä niistä.

Nimimerkkisi on aika osuva :)
Jos lasten ruuasta maksetaan, he saavat olla siellä ihan omina persooninaan kuten me aikuisetkin.

Taitaa isoäitiä jo seniliteetti vaivata, jos kuvittelee, että huono käytös voidaan tuosta noin vain rahalla kuitata.

Haa, olisikin pitänyt pyytää asiakkaana maksu, kun erään toisen asiakkaan lapsi heitteli ravintolassa päälleni ruokaa. Edes pahoittelua ei tämän lapsen äidiltä kuulunut. Ilmeisesit kotona se ruuan heittely muiden päälle on ihan ok, mutta itse en ravintolassa tai missään muuallakaan halua, että päälleni heitellään ruokaa. En oli heittäjä sitten aikuinen tai lapsi.

Mutta muuten hyvä tuo sinun ideasi siitä, että lapsiperheen maksaisivat muille asiakkaille, jos heidän lapsensa häiriköivät. He voisivat aina maksaa vaikka muiden samaan aikaan aterioivien ihmisten ruuat, vai mitä?

Jos lapset riehuvat ympäriinsä tai ovat muuten levottomia, on niiden läsnäolo hyvinkin häiritsevää. Lapsille on omat ruokapaikat ja hampurilaisketjut joissa on jopa leikkinurkkaukset perheen pienimmille.

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *