Turisti, varo tätä ansaa Kanarialla! “Liian hyvä ollakseen totta”
Näin kauppoja tehdään Kanarialla
Euroopan kuluttajakeskus varoittaa matkailijoita aikaosuussopimuksista eli niin kutsuttujen pitkäaikaisten lomatuotteiden myyntiin liittyvistä ongelmista Kanariansaarilla. Sopimuskokonaisuudet ovat hämmentäviä, eivätkä kuluttajat usein jälkikäteen tiedä mihin ovat sitoutuneet.
Kuluttajakeskuksen mukaan tyypillinen kuvio Kanarialla menee suunnilleen näin: suomalainen nuori lähestyy sinua lomakohteen kävelykadulla ja tarjoaa arpalipuketta, jolla voitat mukavan palkinnon. Kaupustelija tarjoaa taksikyytiä voiton lunastamiseksi.
Noutopaikalla edessä on useamman tunnin istunto, jossa kerrotaan aikaosuuslomailun hienouksista, kohteista ympäri maailmaa ja usein myös kauppaan sisältyvästä ilmaisesta Karibian risteilystä. Sopimuspaperitkin ovat suomeksi. Kuluttajakeskuksen mukaan sopimus on todennäköisesti liian hyvä ollakseen totta.
Kymmenittäin valituksia vuodessa
Vuonna 2013 Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipiste sai noin 30 yhteydenottoa kuluttajilta Kanarialla tehdyistä aikaosuustarjouksista. He olivat allekirjoittaneet suomenkielisen sopimuksen, mutta eivät pystyneet kertomaan, mitä he tarkalleen ottaen olivat hankkineet.
Euroopan kuluttajakeskuksen käsittelemät tapaukset eivät koske niinkään lomaosakkeita, vaan muita pitkäaikaisia lomatuotteita ja aikaosuussopimuksia. Tällaisia lomatuotteita ovat esimerkiksi jäsenyydet ja niihin liittyvät voucherit, jotka oikeuttavat vaikkapa risteilyihin ja hotellimajoituksiin, tai tietokone-ohjelmat, joiden avulla voi tehdä varauksia.
Tuotteet ovat usein hyvin monimutkaisia sopimuskokonaisuuksia, joita kuluttajan on vaikea hahmottaa. Sopimuksen kesto on vähintään vuoden.
Toimi näin kun kohtaat kauppiaan
Euroopan kuluttajakeskus neuvoo matkailijoita jättämään arpajaisvoiton noutamisen väliin mikäli aikaosuustoiminta ja sen sopimusoikeudelliset yksityiskohdat ovat vieraita aiheita. Paikalta on hyvä poistua viimeistään silloin, kun ilmenee, että arvontavoiton lunastus on mahdollista vasta esittelytilaisuuden jälkeen.
Jos päätät osallistua esittelyyn, pyydä itsellesi tarjoukseen liittyvät dokumentit, jotta voit rauhassa tutustua niihin hotellissasi ja palata asiaan. Saattaa olla, että viimeistään tässä vaiheessa sinut halutaankin poistaa esittelytiloista.
Euroopan kuluttajakeskus kehottaa kuluttajia harkitsemaan huolellisesti aikaosuussopimuksen allekirjoittamista. Takaako sopimus varmasti, että voit todella lomailla aina haluamanasi ajankohtana haluamassasi kohteessa? Varsin usein odotukset eivät kohtaa todellisuutta.
Myös toimijoiden moninaisuus hämmentää: markkinointiyhtiö hoitaa kaupantekoa, myyjäosapuoli on jokin muu taho ja sen lisäksi ostoon liittyy usein myös lomavaihtoja tarjoava RCI:n jäsenyys. Sopimuksenteon yhteydessä jää usein keskustelematta kysymys siitä, kuka vastaa mistäkin ja mistä vastuutahon tarvittaessa tavoittaa.
Muista peruutusoikeus
Kuluttajat ottavat Euroopan kuluttajakeskukseen yhteyttä pääasiassa halutessaan peruuttaa tekemänsä sopimuksen. Useimmissa käsitellyissä tapauksissa EU-aikaosuusdirektiivin mukainen peruutusoikeus oli olemassa ja peruutusaika on tällöin 14 päivää, mutta jos kuluttajalle ei ole kerrottu peruutusoikeudesta, peruutusajan kesto on 1 vuosi ja 14 päivää.
Räikeimmissä tapauksissa sopimusehdoissa kerrottiin peruutusoikeudesta, mutta siitä huolimatta myyjä kiisti oikeuden ja vetosi siihen, että kyse ei ole direktiivin piiriin kuuluvasta tuotteesta.
Kanariansaarilla on mukana myös useampi toimija, joka on sijoittunut EU-alueen ulkopuolisiin valtioihin kuten Seychelleille. Euroopan kuluttajakeskus kertoo voivansa auttaa lähinnä kuluttajia, joilla on ongelma toisessa EU-maassa sijaitsevan yrityksen kanssa.
Lähde: Euroopan kuluttajakeskus
Kuvat: Flickr / Mataparda, iStockphoto