Miksi elintärkeät happinaamarit voivat puuttua lennolta? Syy vaaralliselta tuntuvaan tilanteeseen on yksinkertainen
Lentokoneen puuttuvat happinaamarit
Lentokoneen turvallisuusohjeiden päättyminen ilman mainintaa happinaamareista voi säikäyttää tarkan matkailijan – missä ovat happinaamarit ja niihin liittyvät ohjeet?
Kun lentokoneen ilmanpaine laskee äkillisesti, monissa lentokoneissa happinaamarit putoavat automaattisesti lentokoneen kattopaneeleista. Tällöin ne pitää asettaa kasvoille nopeasti happivajeen eli hypoksian välttämiseksi.
Näin ei kuitenkaan käy kaikissa lentokoneissa, sillä osassa ei ole happinaamareita kaikille matkustajille.
Syy happinaamarien puuttumiseen on se, ettei niitä tietyissä konetyypeissä tarvita: jos lentokone lentää alle 7 600 metrissä, lentokone ehtii laskeutua alempiin lentokorkeuksiin ennen vaaratilanteiden syntymistä. Parhaimmillaan laskeutuminen 7 600 metristä 3 000 metriin käy neljässä minuutissa.
Lyhyiden lentomatkojen erikoisuus
Happinaamarittomat koneet ovat lyhyen matkan potkuriturbiinikoneita, jotka lentävät maan sisäisiä tai lyhyen matkan ulkomaanlentoja. Jos siis lennät pienellä koneella, lentokoneen vakiovarustuksesta voivat hyvin puuttua matkustajakohtaiset happinaamarit.
Esimerkiksi monet ATR-merkkiset koneet ja osa Bombardierin Q400-merkkisistä potkuriturbiinikoneista lentävät ilman kattopaneeliin kiinnitettyjä happinaamareita. Koneet lentävät muun muassa Suomen sisäisiä lentoja ja lentoja Baltian maihin.
Lyhyen matkan koneissa on kuitenkin osalle matkustajista erillisiä happinaamareita, joita matkustamohenkilökunta jakaa tarpeen mukaan. Näin käy esimerkiksi silloin, kun happitason laskeminen aiheuttaa ongelmia matkustajille, joilla on hengityselinsairauksia kuten astma.
Lähde: Skybrary