Pakettimatkalla vuonna 2018 – nämä asiat jokaisen matkailijan tulee tietää oikeuksistaan

Yhteiset käytännöt ja kuluttajansuoja
Tiedätkö, mitä Suomessa ostetaan ylivoimaisesti eniten netin kautta? Matkailupalveluja. Yhä useammin matkoja ostetaan myös muissa EU-maissa vaikuttavilta matkatoimistoilta. Yhteisille käytännöille ja kuluttajansuojalle on siis tarvetta.
Suomessa valmismatkoilla on ollut suorastaan ruhtinaallisen hyvä kuluttajansuoja. Nyt keskeisimmät uudistukset koskevatkin sitä, että kuluttajansuoja olisi korkea koko EU-markkinoilla ja kattaisi myös netistä ostettavat matkapaketit.
Uusi matkapaketteja koskeva EU-direktiivi hyväksyttiin marraskuussa 2015, ja valmismatkoja koskevat lakimuutokset tehdään Suomessa vuoteen 2018 mennessä. Tässä muutama keskeinen vinkki, mitä tulevat muutokset tarkoittavat matkailijan kannalta. Esimerkkinä on lomailua rakastava suomalainen Virtanen.
1. Virtanen ostaa, kuka vastaa?
Matkapaketti syntyy esimerkiksi silloin, kun saman varausprosessin aikana hankitaan kokonaishintaan matkapalvelut – tyypillisesti kuljetus ja majoitus.
Uusi direktiivi ei edellytä kokonaishintaa. Matkapaketti voi muodostua myös silloin, kun matkustaja tekee eri palveluntarjoajien kanssa erilliset sopimukset ja maksaa kunkin palvelun erikseen – kunhan palvelut ostetaan yhdestä myyntipisteestä ja ne on valittu ennen kuin matkustaja sitoutuu maksamaan.
Valmismatka on turvallinen ostos, sillä matkanjärjestäjä on vastuussa matkan toteuttamisesta. Ostaapa Virtanen Kreikan-lomansa lennot, hotellin ja vuokra-auton tutulta matkatoimiston virkailijalta tai matkanjärjestäjän nettikaupan kautta, matkanjärjestäjä on koko paketin toimivuudesta vastuussa.
Mikäli Virtanen ostaa lomaansa varten matkapalvelut netissä yhden vuorokauden aikana, yhden verkkovarausjärjestelmän ja toisiinsa linkittyvän palveluketjun kautta, jossa Virtasen nimi, sähköpostiosoite ja maksutiedot siirtyvät palveluntarjoajalta toiselle, on tämäkin uuden direktiivin mukaan matkapaketti.
2. “Olisitko kiinnostunut myös näistä palveluista?”
Virtanen ostaa matkanjärjestäjän nettikaupan kautta lennot, hotellin ja vuokra-auton yhtenä pakettina. Nettiselaimen evästeet tunnistavat Virtasen tekemät haut ja vieraillut sivut, joten hänelle alkaa tupsahdella sähköpostitse mainoksia ja linkkejä muilta palveluntarjoajilta.
Jos matkanjärjestäjä auttaa Virtasta tekemään erillisiä sopimuksia lisäpalveluista muiden palveluntarjoajien kanssa esimerkiksi ohjaamalla hänet linkkien kautta näiden varaussivustoille, kyseessä voi olla yhdistetty matkajärjestely.
Tällöin matkanjärjestäjän pitää selkeästi mainita, ettei lisäpalvelu kuulu matkapakettiin, vaan kyseessä on yhdistetty matkajärjestely. Alkuperäisen paketin myynyt matkanjärjestäjä ei ole vastuussa lisäpalveluista.
3. Mitä jokaisen matkailijan pitää tietää?
Jatkossa matkanjärjestäjän täytyy tehdä matkailijan kanssa sopimus, jossa kerrotaan matkapaketin tärkeimmät faktat ja aikataulut. Matkailijalle tulee antaa yhteystiedot ongelmatilanteita varten.
Sopimuksissa pitää listata matkustajan oikeudet ja kertoa mahdollisista lisäkustannuksista. Virtasen kannattaakin lukea huolella kaikki materiaali lomamatkaansa liittyen ja napata hätäpuhelinnumero talteen mahdollisia pulmatilanteita varten.
4. Entä jos joudun perumaan matkan?
Uusi direktiivi parantaa kaikkien EU-maiden lomamatkailijoiden peruutusturvaa. Jos matkustaja Virtanen päättää itse peruuttaa matkansa, hän voi tehdä niin. Matkanjärjestäjä on kuitenkin oikeutettu saamaan Virtaselta peruutusmaksun. Jos matkan peruu ajoissa ja matkan voi myydä jollekin toiselle, peruutusmaksun hinta on pienempi kuin jos peruutuksen tekee viime tingassa.
Tietyn tasoinen peruutusturva sisältyy valtaosaan matkavakuutuksista, mutta Virtasen kannattaa punnita, olisiko jatkossa hyvä ottaa myös erillinen kattavampi peruuntumisvakuutus.
Virtanen voi myös siirtää matkapakettinsa kaverilleen Niemiselle, jolloin heidän maksettavakseen tulee esimerkiksi nimenmuutoksesta johtuva lisämaksu.
5. Rahat takaisin
Virtanen voi perua oston ja saada rahansa takaisin, jos paketin hinta nousee ennen matkan alkua yli 8 prosenttia tai jos matkakohteessa vallitsevat “väistämättömät ja poikkeukselliset olosuhteet”. Tällaisiksi katsotaan esimerkiksi luonnonkatastrofit tai muut vakavat uhat turvallisuudelle.
Ulkoasiainministeriö antaa matkustustiedotteita, joissa kerrotaan kohteiden turvallisuustilanteesta. Niitä Virtanen seuraa tiiviisti ennen lomaa.
6. Velvollisuus auttaa
Matkanjärjestäjän on annettava apua, jos matkustaja on vaikeuksissa. Tämä on Virtaselle tuttu käytäntö, sillä näin valmismatkojen järjestäjät ovat toimineet Suomessa aiemminkin.
7. Saat korvauksia, jos loma menee pieleen
Matkapaketin pitää olla sovitun mukainen. Jos vaikkapa matkanjärjestäjän tarjoama linja-autokuljetus viivästyy niin, että Virtasen on otettava taksi ehtiäkseen ajoissa lennolle, on tällä oikeus saada hyvitystä.
Virtanen voi hakea korvausta “matka- tai lomanautinnon menetyksestä” sillä perusteella, että matkapalveluissa on matkanjärjestäjästä johtuvia merkittäviä ongelmia. Hänen kannattaakin heti olla yhteyksissä matkanjärjestäjään, kun loman vaarantavia selkeitä virheitä ilmenee.
Virhe voi olla esimerkiksi se, että hotelli vaihtuu, hotelli on huonompitasoinen tai ilmoitettuja retkiä ei järjestetä.
8. Turva konkurssin varalta
Jokaisen EU-maan täytyy jatkossa varmistaa, että matkanjärjestäjillä on riittävät vakuudet konkurssin varalta. Matkapaketin ostavalla matkustajalla täytyy olla täysi suoja, ja heille täytyy järjestää esimerkiksi paluukuljetus. Matkustajan pitäisi saada tieto selkeästi, keneen ottaa yhteyttä, jos matkanjärjestäjä joutuu konkurssiin. Myös yhdistetyssä matkajärjestelyssä avustavalla yrityksellä on velvollisuus hankkia vakuus maksukyvyttömyytensä varalta.
Artikkeliin on haastateltu Oikeusministeriön oikeusministeriön erityisasiantuntija Riitta Haapasaarta.
Artikkeli on osa Suomen matkatoimistoalan liiton valmismatkoista kertovaa sarjaa, jonka tarjoavat Apollomatkat, Aurinkomatkat Oy, Detur Finland Oy, Finnmatkat Oy, Helin Matkatoimisto Oy, CWT Finland Oy/Kaleva Travel, Kouvolan Matkatoimisto Oy, Lomalinja Oy Holiday Tours Ltd, Matkapojat Oy, MrTravel, OK-Matkat, Oy Kon-Tiki Tours Ltd. / Matkaseniorit, Olympia Kaukomatkatoimisto, Pamplemousse Oy, Primera Holidays Oy/ Matkavekka & Lomamatkat, Rantapallo Oy, STS Alppimatkat, Tjäreborg Oy.
Aiheeseen liittyvät artikkelit
Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja







