Nerokas mainoskikka vai törkeää hyväksikäyttöä? Ilmainen matkalaukku mainoksia vastaan
Matkustajista mainostajia
Yhdysvaltalainen matkailuyritys Orion Travel Technology on keksinyt mielipiteitä jakavan mainostempauksen, joka paitsi houkuttelee monia matkailijoita, herättää myös vastalauseita.
Yritys tarjoaa matkailijoille ilmaisen matkalaukkusetin joka sisältää käsimatkatavaralaukun sekä kovakantisen, muun muassa latauspisteellä, GPS-paikantimella sekä digitaalisella vaa’alla varustetun ruumalaukun. Yritys huolehtii lisäksi puolen vuoden ajan matkustajan matkatavaran ylipainosta aiheutuvista maksuista.
Vastineeksi matkailija sitoutuu toimimaan yrityksen mainosmannekiinina, sillä ilmaisessa matkalaukussa piilee kikka: matkalaukku on itsessään mainos, sillä ilmainen matkalaukku on päällystetty molemmin puolin mainostajien kuvilla.
Yhdysvaltalaisyrityksen mainoskampanja antaa matkustajalle kuitenkin myös valinnanvapautta, sillä matkustaja voi itse valita matkalaukun takapuolelle tulevan kuvan käynnissä olevista mainoskampanjoista. Etupuolen kuva määräytyy myös käynnissä olevien kampanjoiden mukaan, mutta siihen laukun tulevalla omistajalla ei ole mahdollisuutta vaikuttaa.
Liikuteltavan mainostaulun mainokset voivat olla esimerkiksi elokuvista, urheilutapahtumista ja jopa vaalikampanjoista. Orion maksaa mainoslaukkua käyttävän matkailijan matkalaukkumaksut kuusi kertaa vuoden aikana.
Lähde: Orion Travel Technology
Kuva: Istockphoto