Japanilaiset hurahtivat suomalaiskampanjaan – tämä sovellus leviää verkossa
Japanilaiset ihastuivat nimikoneeseen
Matkailun edistämiskeskuksen viime viikolla Japanissa käynnistämä mobiilikampanja on noussut hetkessä suosituksi sosiaalisessa mediassa. Finngenerator-sovellus räätälöi käyttäjälleen suomalaiseen luontoon ja Kalevalan mytologiaan pohjautuvan nimen.
Mahdollisuus kurkistaa suomalaisten sanojen taakse on innostanut jo yli 170 000 japanilaista kokeilemaan itselleen suomalaista nimeä.
Twitterissä ja Facebookissa levinneen kampanjan kuhina kasvoi suosittujen japanilaisten bloggareiden kirjoitettua aiheesta.
Koska suuri osa japanilaisten nettikäytöstä tapahtuu kännyköillä ja tableteilla, sovelluksesta luotiin mahdollisimman kevyt ja helposti jaettava. Sovelluksesta on olemassa myös englanninkielinen versio.
– Japaninkielisellä sivustollamme vierailtiin viime viikon aikana yli 140 000 kertaa. Kasvua edellisviikkoon oli huimat 1 650 prosenttia, iloitsee markkinointijohtaja Mervi Holmén Matkailun edistämiskeskuksesta.
Suomen kieli kiehtoo japanilaisia
MEK:n markkinoinnin painopiste siirtyi vuoden alussa Aasiaan. Japanissa Suomi tunnetaan suomalaisten brändien kautta, mutta matkailumaana Suomen tunnettuus on ollut heikko.
– Suomalaisen luonnon lisäksi myös suomen kieli kiinnostaa japanilaisia. Se kuulostaa samaan aikaan tutulta ja eksoottiselta, sanoo kampanjasuunnittelusta tiiminsä kanssa vastannut SEK:n brändijohtaja Minna Kaitala.
Suomen kielen suosiosta kertoo sekin, että Japanin yleisradioyhtiön NHK:n kanavalla on pyörinyt pumpulimaisten piirroshahmojen vetämä Suomen kielen opetusohjelma Moi moino Moito Moi moi – Kawaii Finrando.
Suomen vetovoima kasvaa Japanissa
Suomessa vieraili viime vuonna yli 205 000 japanilaismatkailijaa. Rekisteröityjen yöpymisten määrä kasvoi 16,4 prosenttia edellisvuoteen nähden. Suomen osuus kaikista Pohjoismaihin tulevista japanilaisten hotelliyöpymisistä nousi edelleen ollen nyt jo lähes 40 prosenttia.
Yhdessä kiinalaisten kanssa japanilaiset matkailijat käyttävät täällä myös eniten rahaa. Yksi japanilainen jättää vierailunsa aikana Suomeen yli 500 euroa.
Kaikkien aasialaisten yöpymisten määrän Suomessa on ennakoitu kasvavan keskimäärin 4 prosenttia vuodessa. Vuoteen 2020 mennessä yöpymislukujen uskotaan nousevan nykyisestä puolesta miljoonasta lähemmäs 666 000 yöpymiseen.
Lähde: Matkailun edistämiskeskus
Kuva: Visit Finland