Hyppää sisältöön

Japanilaiset hurahtivat suomalaiskampanjaan – tämä sovellus leviää verkossa

Maria Hietala
Maria Hietala Päivitetty: 19.03.2014
Japanilaiset innostuivat suomalaisesta mobiilikampanjasta.

Japanilaiset ihastuivat nimikoneeseen

Matkailun edistämiskeskuksen viime viikolla Japanissa käynnistämä mobiilikampanja on noussut hetkessä suosituksi sosiaalisessa mediassa. Finngenerator-sovellus räätälöi käyttäjälleen suomalaiseen luontoon ja Kalevalan mytologiaan pohjautuvan nimen.

Mahdollisuus kurkistaa suomalaisten sanojen taakse on innostanut jo yli 170 000 japanilaista kokeilemaan itselleen suomalaista nimeä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Twitterissä ja Facebookissa levinneen kampanjan kuhina kasvoi suosittujen japanilaisten bloggareiden kirjoitettua aiheesta.

Koska suuri osa japanilaisten nettikäytöstä tapahtuu kännyköillä ja tableteilla, sovelluksesta luotiin mahdollisimman kevyt ja helposti jaettava. Sovelluksesta on olemassa myös englanninkielinen versio.

– Japaninkielisellä sivustollamme vierailtiin viime viikon aikana yli 140 000 kertaa. Kasvua edellisviikkoon oli huimat 1 650 prosenttia, iloitsee markkinointijohtaja Mervi Holmén Matkailun edistämiskeskuksesta.

Suomen kieli kiehtoo japanilaisia

MEK:n markkinoinnin painopiste siirtyi vuoden alussa Aasiaan. Japanissa Suomi tunnetaan suomalaisten brändien kautta, mutta matkailumaana Suomen tunnettuus on ollut heikko.

– Suomalaisen luonnon lisäksi myös suomen kieli kiinnostaa japanilaisia. Se kuulostaa samaan aikaan tutulta ja eksoottiselta, sanoo kampanjasuunnittelusta tiiminsä kanssa vastannut SEK:n brändijohtaja Minna Kaitala.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Suomen kielen suosiosta kertoo sekin, että Japanin yleisradioyhtiön NHK:n kanavalla on pyörinyt pumpulimaisten piirroshahmojen vetämä Suomen kielen opetusohjelma Moi moino Moito Moi moi – Kawaii Finrando.

Suomen vetovoima kasvaa Japanissa

Suomessa vieraili viime vuonna yli 205 000 japanilaismatkailijaa. Rekisteröityjen yöpymisten määrä kasvoi 16,4 prosenttia edellisvuoteen nähden. Suomen osuus kaikista Pohjoismaihin tulevista japanilaisten hotelliyöpymisistä nousi edelleen ollen nyt jo lähes 40 prosenttia.

Yhdessä kiinalaisten kanssa japanilaiset matkailijat käyttävät täällä myös eniten rahaa. Yksi japanilainen jättää vierailunsa aikana Suomeen yli 500 euroa.

Kaikkien aasialaisten yöpymisten määrän Suomessa on ennakoitu kasvavan keskimäärin 4 prosenttia vuodessa. Vuoteen 2020 mennessä yöpymislukujen uskotaan nousevan nykyisestä puolesta miljoonasta lähemmäs 666 000 yöpymiseen.

Lähde: Matkailun edistämiskeskus
Kuva: Visit Finland

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Mikä Levin hotelli sopii sinulle? 8 vinkkiä erilaisille matkailijoille

Ravintola Blanko

Turun parhaat ravintolat – 27 paikkaa, joita kannattaa kokeilla

Magical Pond -iglut Rukalla

Tältä näyttävät Rukan tyylikkäät lasi-iglut – sängystä näet revontulet ja valoisat kesäyöt

Porvoon hotellit

Hotellivinkit Porvooseen – 6 paikkaa, joiden joukosta löydät itsellesi sopivan majoituksen

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja