Helsinki-Vantaalle arvostettu palkinto: Euroopan paras omassa kokoluokassaan
Helsinki-Vantaa palkittiin asiakaskokemuksesta
Matkustajat ovat valinneet Helsinki-Vantaan asiakaskokemukseltaan Euroopan parhaaksi lentoasemaksi 15–25 miljoonan matkustajan kokoluokassa, kertoo lentoasemayhtiö Finavia.
Finavialle myönnetty ASQ-palkinto (Airport Service Quality) perustuu kansainväliseen tutkimukseen, johon osallistuu vuosittain 400 lentoasemaa 95 maasta. Palkinnon myöntää lentoasemien kansainvälinen kattojärjestö Airports Council International (ACI).
Finavian mukaan ASQ-tutkimuksessa lentomatkustajilla on arvioitavana 30 eri palvelukategoriaa, joihin kuuluvat esimerkiksi opastus, asiakaspalvelu, lähtöselvitys sekä ostos- ja ruokailumahdollisuudet. Tutkimusta varten Helsinki-Vantaalla haastatellaan vuosittain noin 4 000 lentomatkustajaa.
Finavia sai viime vuonna päätökseen Helsinki-Vantaan kymmenvuotisen kehitysohjelman. Turvatarkastuksessa sallittujen nesteiden määrä nostettiin kahteen litraan, ja lentoasemalle avautui yhteensä 26 myymälää, ravintolaa ja kahvilaa. Myös matkatavaralogistiikka modernisoitiin.
Finavia on voittanut ASQ-palkinnon viidesti viimeisen kuuden vuoden aikana. Palkinto on myönnetty vuosina 2018, 2019, 2020, 2022 ja 2023.
Liikematkustajat puolestaan arvioivat Helsinki-Vantaan lentoaseman maailman viiden parhaan joukkoon.
Lähde: Finavia