Tarvitsetko lääkäriä ulkomailla? Muista nämä kolme asiaa!
Euroopassa ja länsimaissa sairaanhoidon taso on yleensä korkea. Kaukaisemmissa maissa ongelmia saattaa ilmetä kielitaidon, hygieniatason tai tarvikkeiden saatavuuden suhteen. Hyvinvointisivusto Terve.fi listasi kolme tärkeää asiaa, jotka kannattaa huomioida jos joudut hakeutumaan hoitoon ulkomailla.
1. Onko hygieniataso riittävä?
Jos tunnet tarvitsevasi hoitoa, älä epäröi ottaa yhteyttä paikalliseen lääkäriin. Mikäli mahdollista, kysele terveydenhuoltopalveluista matkatoimistolta, hotellilta tai paikallisilta asukkailta.
Mutta mikäli tilanteesi ei ole akuutti ja oleskelet alhaisen hygieniatason maassa, kannattaa käyttää hetki hoidon tarpeen harkintaan. Likaiset hoitovälineet voivat tuoda lisäriskejä tullessaan. Tarttuvat ja vaaralliset taudit on kuitenkin hoidettava heti. Muussa tapauksessa voit olla paluumatkalla ja kotimaassa turvallisuusriski toisille.
2. Varmista, että vakuutuksesi huomioidaan
Euroopassa matkustettaessa kannattaa hankkia Eurooppalainen sairaanhoitokortti. Kortin avulla osoitetaan oikeus sairaanhoitoon EU- ja ETA-maassa sekä Sveitsissä tilapäisesti oleskellessa. Korttia voi anoa KELA:sta ja se on maksuton. Kortti tunnetaan nykyisin kohtuullisen hyvin suurimmassa osassa Eurooppaa, mutta on fiksua silti varmistaa, että henkilökunta on selvillä sen käyttötavasta. Pienillä klinikoilla EU-kortti voi olla harvinainen tapaus.
Muualla maailmassa vastaanotolle saapuessasi on hyvä käydä heti alussa läpi laskutusasiat ja katsoa, että mahdollinen matkavakuutus otetaan huomioon.
3. Varaudu kieliongelmiin
Lääkärit ymmärtävät suhteellisen laajasti saksaa, englantia (tai latinaa), mutta kieliongelmia saattaa aina ilmetä vieraassa maassa asioidessa.
Matkapuhelimien aikakaudella oman lääkärin puhelinnumero tai terveyskeskuksen faxnumero voi olla tarpeeseen, mikäli yhteistä kieltä ei löydy. Lääkelistasta, sairaalan poliklinikkakortista, epikriisistä ja rokotustodistuksista on tilanteen selvittelyssä apua.
Lähde: Terve.fi