Hyppää sisältöön

Nämä 15 asiaa lentoemännät haluaisivat sanoa matkustajille päin naamaa – jos voisivat

Maria Hietala
Maria Hietala Päivitetty: 31.12.2016
Matkustamohenkilökunta joutuu monesti sulkemaan suunsa ja hymyilemään - silloinkin, kun haluaisi sanoa lentomatkustajille suorat sanat.

Jos matkustamohenkilökunta saisi sanoa mitä vain…

Matkustamohenkilökunnalta vaaditaan monien erilaisten taitojen lisäksi myös hyviä hermoja. Kun lento myöhästyy, ruoka loppuu tai tunteet kuumenevat 10 000 metrin korkeudessa, kaatuu kaikki ensimmäisenä lentoemäntien ja stuerttien niskaan.

Verkkosivusto Business Insider jututti yli 60 matkustamohenkilökunnan jäsentä ja keräsi asioita, joita lentoemännät ja stuertit toivoisivat voivansa sanoa lentomatkustajille päin naamaa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Katso 15 kommenttia alta – tunnetko piston omassatunnossasi näitä lukiessasi?

Nämä asiat matkustamohenkilökunta on ehkä joskus halunnut sanoa myös sinulle

1. Jos lentosi on myöhässä, myöhästyt todennäköisesti myös jatkolennoltasi. Kone ei jää odottamaan.

2. Et voi saada kolmea eri juomaa. Etkö näe sataa muuta ihmistä odottamassa juomiaan?

3. Julkinen liikenne ei ole kaikkia varten. Jos sinulla on korkeat vaatimukset, kannattaisi ehkä harkita oman lentokoneen hankkimista.

4. Turvallisuusohjeita antaessani en jaarittele huvin vuoksi. Meillä on tarkat säännöt ja ohjeet, joiden noudattamatta jättämisestä voi saada sakot.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

5. Varaudu viivästyksiin. Miksi ihmeessä varasit jatkolennon 30 minuutin vaihtoajalla?

6. Matkustamohenkilökunnalle raivoaminen ei muuta mitään. Me emme valinneet wifi-järjestelmää tai jalkatilan kokoa. Haluaisimme itsekin kaiken olevan tilavaa ja toimivaa.

7. Mekin toivoisimme, että koneessa olisi enemmän henkilökuntaa. Jos luulet meidän unohtaneen sinut, muista, että koneessa työskentelee yksi henkilö jokaista 50 matkustajaa kohti.

8. Lentokone ei ole ruokakauppa – meillä on tarjolla sitä, mitä koneesta tänään sattuu löytymään.

9. Et ole ainoa, joka pelkää turbulenssia. Minäkään en pidä siitä.

10. Lentokoneen istuimet eivät ole pienentyneet – se olet sinä, joka on muuttunut isommaksi.

11. Pidä kengät jalassa, äläkä kävele wc-tiloihin pelkät sukat jalassa – lattiat ovat saastaiset.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

12. Ykkösluokassa tai business-luokassa matkustaminen ei tee sinusta kuninkaallista. Myös muut matkustajat maksoivat lipuistaan ja tarvitsevat palvelua.

13. Älä jätä istuinpaikkaasi sekasotkun valtaan. Koneessa viltit pakataan yleensä muovipussiin – käytä sitä roskapussina.

14. Olet ahtaassa tilassa – käy suihkussa ennen lentoa.

15. Muista yksinkertaiset käytöstavat – kuten esimerkiksi kiitoksen sanomisen. Olen koneessa tarjoilemassa sinulle, joten ole ystävällinen ja osoita edes huomanneesi minut.

Lähde: Business Insider
Kuva: Inka Khanji

Löydä halvat lennot Rantapallon lentohaun avulla >>

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lento vauvan kanssa

Ensimmäinen lento vauvan kanssa voi jännittää – lue vinkit sujuvaan matkaan

Lentoyhtiöiden codeshare-yhteistyö

Yllätyitkö, kun varasit lennon ja lähtöportilla odottaakin eri yhtiön kone? Tätä tarkoittaa codeshare-yhteistyö

Pysäköinti Helsinki-Vantaalla

Näin jätät auton parkkiin Helsinki-Vantaalle – tiesitkö, että yksi hotelliyö voi tuoda ilmaisen pysäköinnin loman ajaksi?

Norjan Kirkkoniemi

Finnairilta uusi reitti kesäkaudelle 2025 – lisävuoroja useille reiteille

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja