Hyppää sisältöön

Tiesitkö, millainen oli ensimmäinen lentokoneateria? Näin tarjoilut ovat muuttuneet

Rantapallon päätoimittaja Inka Khanji
Inka Khanji Päivitetty: 24.02.2020
Lentokoneruoan tarina alkaa 1900-luvun alkupuolelta. Mikä yhtiö keksi tarjota matkustajille eväspaketteja?

Lämpimiä lentokoneruokia alettiin tarjoilla 30-luvulla

Kun lentomatkailu yleistyi, keskityttiin aluksi pelkkään lentämiseen. Jo lentomatka itsessään oli tarpeeksi jännittävä ilman sen kummempia lisäpalveluita. Matkojen pidentyessä oli kuitenkin selvää, että lennolla ehti tulla nälkä.

Ensimmäisenä lentokoneateriana pidetään brittiläisen Handley-Pagen lennolla myytyjä lounasbokseja vuonna 1911. Lontoon ja Pariisin välillä liikennöineellä lennolla matkustajilla oli mahdollisuus ostaa pientä maksua vastaan valmis eväspaketti.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Travel + Leisuren mukaan 20-luvulla tyypillinen lentokoneateria sisälsi esimerkiksi kylmänä tarjoiltua kanaa, täytettyjä voileipiä ja hedelmäsalaattia. Eurooppalaisilla lentoyhtiöillä tarjolla saattoi olla esimerkiksi nizzansalaattia ja juustoja.

Lämpimät ateriat ilmestyivät lennoille 1930-luvulla. The Telegraph kertoo, että amerikkalainen United Airlines oli ensimmäinen lentoyhtiö, joka rakensi koneisiinsa aterioiden lämmityksen mahdollistavat keittiöt. Tapa yleistyi nopeasti.

Myöhemmin koettiin myös ilmailualan kulta-aika, jolloin glamouria tihkuivat niin matkustajien ja miehistön asut kuin tarjoilutkin. Amerikkalainen Pan Am oli tästä hyvä esimerkki. 60-luvun lopulla liikennöintinsä aloittaneen yliäänekone Concorden matkustajille puolestaan tarjoiltiin kaviaaria, hummeria ja samppanjaa.

Kun lentomatkailu oli vielä harvinaisempaa, valmistauduttiin matkaan huolellisesti. Matkaa varten valittiin siistit vaatteet, jotka nykyään näyttäisivät juhla-asuilta huppareiden ja treenihousujen joukossa. Ruoat nautittiin oikeilta lautasilta ja juomat kunnon laseista, joita näkyy enää vain business-luokissa.

Nyt ympyrä on sulkeutumassa lentokoneruoan suhteen. Ensimmäisenä ilmaisista aterioista luopuivat halpalentoyhtiöt, joiden toimintamalliin kuuluvat pelkistetyt perusliput ja maksulliset lisäpalvelut. Sittemmin myös täyden palvelun lentoyhtiöt seurasivat perässä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Nykyään yhä harvemmat lentoyhtiöt tarjoavat aterian ilman lisämaksua lyhyillä muutaman tunnin lennoilla. Automaattisesti tarjoiltu ateria saattaa puuttua jopa kaukolennoilta, ellet ole tilannut ja maksanut sitä etukäteen. Tarkista aina huolella, mitä valitsemaasi lipputyyppiin kuuluu.

Monien yhtiöiden vähentäessä hintaan sisältyviä etuja toiset kilpailevat sillä valttikortilla, että lennoilla tarjoillaan edelleen hintaan sisältyvät ruoat. Esimerkiksi Turkish Airlines erottuu joukosta palkituilla aterioillaan, jotka kuuluvat lipun hintaan.

Myös esimerkiksi Lähi-idän lentoyhtiöt kuten Emirates, Qatar Airways ja Etihad ovat pitäytyneet tarjoilussa. Yhtiöt eivät ole alkaneet myydä pelkistettyjä säästölippuja.

Tiesitkö muuten, että nälkäinen matkustaja voi kysyä henkilökunnalta, olisiko mahdollista saada toinenkin ateria. Vastaus riippuu tietysti siitä, kuinka paljon annoksia on jäljellä.

Lue myös: Tätä sinäkin olet ihmetellyt: miksi lentokoneruoka ei maistu juuri miltään?

Teksti: Maria Hietala
Kuva: Inka Khanji

Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lentokoneen exit-paikka

Varasitko lennolla paikan hätäuloskäynnin luota? Lue tästä, ketkä saavat istua exit-rivillä

Lentokenttä

Miksi lennoille myydään liikaa lippuja? Ylibuukkaus voi yllättää kentällä – tästä se johtuu

Hamadin kansainvälinen lentoasema Qatarin Dohassa

Tässä ovat vuoden 2024 parhaat lentoasemat – katso tuore Top 10

Helsinki-Vantaan lentoasema

Matkustajat valitsivat: Helsinki-Vantaa Pohjois-Euroopan paras lentoasema

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja