Tätä sinäkin olet miettinyt: voiko siisti asu auttaa pääsemään lentokoneen bisnesluokkaan?
Siisti vaatetus ei tuo matkustusluokan korotusta
Lentomatkailun kulta-aikoina matkustus oli harvojen herkkua, ja matkalle olikin tapana pukeutua tyylikkäästi. Lentomatkailun yleistyessä myös matkustusasut muuttuivat koko ajan arkisemmiksi. Samalla syntyi kaikille tuttu urbaani legenda: jos pukeudut poikkeuksellisen hyvin, saatat saada ilmaisen matkustusluokan korotuksen bisnesluokkaan.
Tunnustatko sinäkin vetäneesi joskus ykköset päälle – ja pettyneesi lähtöselvitystiskillä? Asiantuntijoiden mukaan uskomus ei tänä päivänä juuri pidä paikkaansa, raportoi The New York Times.
Matkustusluokan korotuksiin vaikuttavat monet asiat, joista tärkeimpänä paikkatilanne turistiluokassa ja premium-luokissa. Yleensä lentoyhtiöt haluavat palkita tärkeitä kanta-asiakkaitaan.
– Lentoyhtiöt tuntevat parhaat asiakkaansa. Nämä ovat niitä henkilöitä, joille tarjotaan matkustusluokan korotusta paikkatilanteen salliessa, sanoo matkailualan verkkosivuston Skiftin Brian Sumers.
Amerikkalaisen lentoyhtiö Delta Air Linesin edustaja Ashton Morrow sanoo, että yhtiön yleisen linjauksen mukaan matkustajien ulkoinen olemus ei saa vaikuttaa lisäetuihin.
– Matkustusluokan korotukseen saattavat vaikuttaa esimerkiksi kanta-asiakkuus tai matkustajan aiempien lentojen myöhästely, jota haluamme hyvitellä. Upgreidaus vaatetuksen mukaan ei kuulu käytäntöihimme, sanoo Morrow.
Päinvastaisiakin kokemuksia löytyy. Airfarewatchdog.com-verkkosivuston perustaja George Hobica muistelee tapausta, jolloin tämä korotettiin ilmaiseksi ykkösluokkaan – siitäkin huolimatta, että mies ei ollut kyseisen yhtiön kanta-asiakas. Hobica uskoo syynä olleen hänen siisti pukunsa, kun taas suurin osa matkustajista oli pukeutunut treenivaatteisiin ja sandaaleihin.
Hobica paljastaa myös Lufthansan palveluksessa työskennelleen ystävänsä kertoneen, että heti kanta-asiakkuuden jälkeen merkittävimpiä tekijöitä matkustusluokan korotukselle ovat ulkonäkö, mahdollinen raskaus sekä siisti pukeutuminen.
Lähde: The New York Times