Hyppää sisältöön

Peruuntuiko lentosi? Toimi näin!

  • Rantapallon päätoimittaja Inka Khanji
Inka Khanji Päivitetty: 30.11.2023
Lakkoileeko lentoyhtiö vai tuliko koneeseen tekninen vika? Katso, kuinka toimia lennon peruuntuessa.

Ole perillä oikeuksistasi

Matkailijan on syytä olla perillä lentomatkustajan oikeuksista, sillä vaikka lentoyhtiöiden on Euroopan Unionin asetusten mukaan tiedotettava lentomatkustajan oikeuksista, ei tietoa ole aina saatavilla tarpeen sattuessa lentokentällä.

Jos lentosi peruuntuu, olet oikeutettu saamaan kuljetuksen lopulliseen matkakohteeseesi korvaavalla liikennevälineellä, mikä yleensä tarkoittaa lentojen uudelleenreititystä. Sinulla on myös oikeus perua matka ja vaatia lentolipun hintaa takaisin. Ellet suostu uudelleenreititykseen, tulee lentoyhtiön maksaa rahat takaisin myös niiltä lennoilta, jotka tulevat lennon peruutuksen vuoksi hyödyttömiksi.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Ota yhteys lentoyhtiön asiakaspalveluun tai matkan myyneeseen matkatoimistoon heti kuultuasi lennon peruuntumisesta ja toimi annettujen ohjeiden mukaisesti. Jos lennon perumisesta ilmoitetaan jo ollessasi lentokentällä, käänny lentokenttähenkilökunnan puoleen.

Jos olet jo matkalla ja joudut palaamaan kotiin sopimattomien uudelleenreititysten vuoksi, kuljetetaan sinut kotikentälle lentoyhtiön kustannuksella.

Voit olla oikeutettu lisäkorvauksiin

Vaikka lento peruuntuu ja matkasi uudelleenreititetään, saatat olla oikeutettu lisäkorvauksiin. Jos esimerkiksi joudut odottamaan lentokentällä tuntikausia korvaavaa matkaa, tulee sinun saada korvauksia. Matkustajan on oikeus saada korvauksia matkan kohteesta ja lennon pituudesta riippuen 250-600 euroa.

Korvausta ei saa, jos lennon peruuntumisen syynä on poikkeukselliset olot eli esimerkiksi huono sää, tai jos peruutuksesta on ilmoitettu kaksi viikkoa ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa. Jos saat alkuperäisen matkasuunnitelman mukaisen korvaavan lennon, et ole oikeutettu lisäkorvauksiin.

Hae korvauksia

Voit hakea korvausta toimittamalla lentoyhtiölle EU:n lentomatkustajan oikeuksia koskevan valituslomakkeen. Ellei vastausta kuulu tai se ei miellytä, voit valittaa sen maan kansalliseen valvontaelimeen, jossa tapaus sattui. Lisätietoa saat Euroopan komission verkkosivuilta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Euroopan Unioniin asettamat lentomatkustajan oikeudet koskevat kaikkia lentoja, jotka lähtevät EU-maista, Islannista, Norjasta tai Sveitsistä tai ovat sellaisten yhtiöiden operoimia, jotka ovat saaneet EU:n jäsenmaalta, Islannilta, Norjalta tai Sveitsiltä liikenneluvan.

Ulkoista korvausten hakeminen

Voit hakea korvauksia myös Airhelp-verkkopalvelun avulla. Palvelu vaatii käyttäjältä lennon tiedot sekä valtakirjan, jolla korvauksia voi hakea. Korvausvaatimuksen jättäminen palvelun hoidettavaksi on ilmaista, mutta jos lentoyhtiö maksaa korvauksen, jää siitä Airhelpille 35 prosenttia.

Kansainvälisellä Airhelp-palvelulla on käytössään maailman suurin lentotietokanta myöhästyneistä ja peruutetuista lennoista. Tarvittaessa palvelu vie tapaukset oikeuteen asti.

Lähde: Euroopan komissio

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lennon myöhästyminen

Onko lentosi myöhässä? Katso tästä, oletko oikeutettu korvauksiin

Halpalentoyhtiöt

Kaikki halpalentoyhtiöt Suomessa – katso kattava reittilista

Kaikki Suomen huvipuistot

Esittelyssä kaikki Suomen huvipuistot – mikä sopii sinulle?

Esteetön matkailu

Esteettömän matkailun ABC – lue vinkit onnistuneeseen matkaan!

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja