Kuva: Shutterstock

Lentäjät ja alkoholi on yhdistelmä, jota matkustajat kammoavat – joissakin maissa saa puhaltaa muutakin kuin nollan

Lentäminen päihtyneenä on rikos, josta voidaan tuomita Suomessa jopa vankeuteen. Suhtautuminen lentäjien nauttimaan alkoholiin vaihtelee kuitenkin maittain.

Ankarampi raja kuin autoilijoille

Tiesitkö, että lentäjien promillerajat ovat kautta maailman tiukemmat kuin rattijuopumuksen raja? Kaikkialla maailmassa lentäjien alkoholin käyttöä säännellään viranomaismääräyksin, mutta monilla lentoyhtiöillä on käytössä myös minimivaatimuksia tiukempia sääntöjä.

Monissa maissa käytössä on nollatoleranssi, ja lepsuimmatkin säännöt sallivat vain 0,4 promillen lukemat. Kaikkialla maailmassa lentäjien promilleraja on pienempi kuin rattijuopumuksen raja, joka on Suomessa 0,5 promillea.

Lentoturvallisuus pyritään takaamaan satunnaisin puhallutuksin, mutta monissa tapauksissa alkoholia nauttineen lentäjän ilmiantaa toinen lentohenkilökunnan jäsen.

Lentäjien poistaminen lennolta ei ole Suomessa ennenkuulumatonta, sillä esimerkiksi vuoden 2018 elokuussa Finnairin silloinen lentäjä oli lähdössä Roomaan tukevassa yli kahden promillen humalassa. Ilmoituksen humalaisesta kapteenista teki toinen Finnairin työntekijä. Lentäjä tuomittiin kolmen kuukauden ehdolliseen vankeuteen ja hänen työsopimuksensa purettiin. Samana vuonna myös Norwegianin kapteeni poistettiin lennolta, kun mittari näytti yli 0,0, mutta kuitenkin alle 0,5 promillea.

Suomi kuuluu ilmailualan tiukkalinjaisimpiin maihin, joiden alkoholiraja on 0,0 promillea, eikä alkoholia saa nauttia 12 tuntiin ennen työvuoron alkua. Nollatoleranssi koskee sekä suomalaista yhtiötä että suomalaista miehistöä riippumatta siitä, missä nämä työskentelevät.

Vaihtelevat käytännöt

Euroopan unionin alueella alkoholiraja voi olla 0,2 promillea, mitä noudattaa esimerkiksi Iso-Britannia. Tätäkin korkeimmat luvut voi puhaltaa Yhdysvalloissa, jossa lentäjän veressä saa olla enintään 0,4 promillea ja alkoholin nauttimisesta tulee olla vähintään kahdeksan tuntia.

Intiassa lentäjä voi kärytä kolmesti ennen lentolupakirjan menettämistä. Ensimmäisellä kerralla lentohenkilöstön lentolupa jäädytetään kolmeksi kuukaudeksi, toisella kerralla kolmeksi vuodeksi ja kolmannella kerralla lentolupa perutaan kokonaan.

Monella lentoyhtiöllä voi olla käytössään myös erikoissääntöjä, jotka kieltävät alkoholin nauttimisen ja ostamisen virkapuku päällä. Osa yhtiöistä kieltää after work -oluiden tai muun alkoholin nauttimisen työvaatteissa, vaikka työvuoro olisi jo päättynyt. Jotkut yhtiöt ovat kieltäneet jopa verovapaan alkoholin ostamisen lentokentältä, jos ei ole ennättänyt vaihtaa lentoyhtiön työvaatteita siviilivaatteisiin.

>> Lue myös: Mitä lentäjältä vaaditaan? 10 ominaisuutta, joiden puuttuminen voi katkaista lentäjähaaveilta siivet

Teksti: Elina Venttola
Kuva: Shutterstock

Korjattu 2.9. klo 13.50 virhe Norwegianin lentäjän promilleissa.

Päivitetty: 2.9.2019

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (5 votes, average: 2,40 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

2 kommenttia

Tuossa matkailu-siivusto sotkee hyvin lahjakkaasti maakohtaiset lait ja lentoyhtiöiden omat sisäiset määräykset.

Promillerajat eivät todellakaan ole tuollaisia mitä tässä aika-huuhaa-jutussa väitetään, mutta on toki totta että yhtiöillä on usein lainsäädäntöä tiukemmat omat sisäiset ohjeensa/määräyksensä.

Mutta tätä se on kun tehdään käännösjuttuja.

Viime vuosien uutisten perusteella Finnairin motto taitaa olla:
Jos otan en aja, jos otan niin lennän.