Hyppää sisältöön

Tätä hotellit eivät halua sinun tietävän – näin helppoa on jättää minibaarin lasku maksamatta

Krista Ahonen
Krista Ahonen Päivitetty: 08.02.2018
Asiantuntijan mukaan monilta hotellivierailta jää minibaarien laskut maksamatta - koska se on helppoa.

Hotellityöntekijä paljastaa: minibaarilaskut on helppo sivuuttaa

Kuinka moni tunnustaa kurkistavansa ensimmäisenä hotellihuoneeseen astuessaan minibaariin? Sisältö kiinnostaa lähes kaikkia, vaikka korkeat hinnat rauhoittelevatkin usein ostohaluja.

Ajatus minibaarista napostelemisesta tai drinkkien sekoittamisesta miniatyyripulloista ja virvoitusjuomista on yhtä kaikki houkutteleva. Hintoihin kannattaa ainakin tutustua etukäteen, ettei uloskirjautumisen hetkellä tule ikäviä yllätyksiä – hotellit perivät arkisista tuotteista moninkertaisia hintoja.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Mutta entä jos laskun maksamisen pystyisikin sivuuttamaan kylmänviileästi?

Pitkään hotellien vastaanotoissa työskennellyt ja hotellialan salaisuuksista kirjan julkaissut Jacob Tomsky väittää, että minibaarilaskun maksamatta jättäminen on helppoa. Tomsky menee jopa niin pitkälle, että kehottaa kaikkia hotellivieraita kieltäytymään aina tuotteiden maksamisesta.

Tomskyn mukaan minibaareihin liittyy niin monia mahdollisia virheitä ja epäselvyyksiä, ettei asiakkaalla pitäisi olla mitään ongelmaa sivuuttaa laskua.

Minibaarin täyttämisessä saattaa olla viiveitä tai unohduksia. Joskus tuotteita eksyy minibaariin enemmän tai vähemmän kuin standardimäärä. Toisinaan on epäselvää, kuka tuotteet on käyttänyt – huoneen edellinen vai nykyinen asukas.

– Kun asiakas alkaa vastustella käyttäneensä minibaarin tuotteita, hän ei ehdi edes saada lausettaan loppuun ennen kuin olen poistanut kulut hänen laskultaan. Näin säästämme aikaa ja molemmat pääsevät jatkamaan elämäänsä. Tämän takia minibaari on käytännössä ilmainen, Tomsky sanoo.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Räväköitä mielipiteitään esittävän Tomskyn mukaan asiakas on aina oikeassa.

– Hotelli ei voi syyttää asiakasta valehtelemisesta. Luuletko, että kukaan säädyllinen hotellinpitäjä haluaa tutkia roskakorisi ja etsiä tyhjää karkkipussia?

Toki hotelliammattilaisen teoriassa on aukkoja – alkaen siitä, että jokaisessa hotellissa minibaareihin liittyy erilaisia käytäntöjä. Hotellista riippuen huijausyrityksiin saatetaan suhtautua hyvinkin vakavasti.

Yhdestä karkkipussista ei ehkä saada aikaiseksi väittelyä, mutta jos minibaari on puolityhjä, voi hotellivieras tehdä itsensä naurunalaiseksi väittäessään kirkkain silmin minibaarin olevan koskematon.

Lisäksi nykyään erityisesti tasokkaammat hotellit käyttävät usein tunnistimia, jotka paljastavat vieraan minibaarista nauttimat tuotteet. Jos nostat tuotteen ja pidät sitä kädessäsi liian pitkään, sensori kertoo hotellille sen tulleen käytetyksi.

Lähde: Traveller, Mental Floss
Kuva: Istockphoto

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Solo Sokos Hotel Pier 4

Sokos Hotels avaa uuden hotellin Helsinkiin – aamiaiselle luvataan “kaupungin kiinnostavin puurovalikoima”

Mitä tarkoittaa mannermainen aamiainen?

Selitys yleiselle hotellitermille: mitä mannermainen aamiainen tarkoittaa?

Seychellien hotellit Mainos

Seychellien ihanat hotellit – 3 vinkkiä unelmien lomasaarille

Hobo Hotel Helsinki

Tältä näyttää Helsingin uusin hotelli – Tukholmasta tuttu Hobo Hotel avautui ydinkeskustaan

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja