Tätä hotellit eivät halua sinun tietävän – näin helppoa on jättää minibaarin lasku maksamatta

Hotellityöntekijä paljastaa: minibaarilaskut on helppo sivuuttaa
Kuinka moni tunnustaa kurkistavansa ensimmäisenä hotellihuoneeseen astuessaan minibaariin? Sisältö kiinnostaa lähes kaikkia, vaikka korkeat hinnat rauhoittelevatkin usein ostohaluja.
Ajatus minibaarista napostelemisesta tai drinkkien sekoittamisesta miniatyyripulloista ja virvoitusjuomista on yhtä kaikki houkutteleva. Hintoihin kannattaa ainakin tutustua etukäteen, ettei uloskirjautumisen hetkellä tule ikäviä yllätyksiä – hotellit perivät arkisista tuotteista moninkertaisia hintoja.
Mutta entä jos laskun maksamisen pystyisikin sivuuttamaan kylmänviileästi?
Pitkään hotellien vastaanotoissa työskennellyt ja hotellialan salaisuuksista kirjan julkaissut Jacob Tomsky väittää, että minibaarilaskun maksamatta jättäminen on helppoa. Tomsky menee jopa niin pitkälle, että kehottaa kaikkia hotellivieraita kieltäytymään aina tuotteiden maksamisesta.
Tomskyn mukaan minibaareihin liittyy niin monia mahdollisia virheitä ja epäselvyyksiä, ettei asiakkaalla pitäisi olla mitään ongelmaa sivuuttaa laskua.
Minibaarin täyttämisessä saattaa olla viiveitä tai unohduksia. Joskus tuotteita eksyy minibaariin enemmän tai vähemmän kuin standardimäärä. Toisinaan on epäselvää, kuka tuotteet on käyttänyt – huoneen edellinen vai nykyinen asukas.
– Kun asiakas alkaa vastustella käyttäneensä minibaarin tuotteita, hän ei ehdi edes saada lausettaan loppuun ennen kuin olen poistanut kulut hänen laskultaan. Näin säästämme aikaa ja molemmat pääsevät jatkamaan elämäänsä. Tämän takia minibaari on käytännössä ilmainen, Tomsky sanoo.
Räväköitä mielipiteitään esittävän Tomskyn mukaan asiakas on aina oikeassa.
– Hotelli ei voi syyttää asiakasta valehtelemisesta. Luuletko, että kukaan säädyllinen hotellinpitäjä haluaa tutkia roskakorisi ja etsiä tyhjää karkkipussia?
Toki hotelliammattilaisen teoriassa on aukkoja – alkaen siitä, että jokaisessa hotellissa minibaareihin liittyy erilaisia käytäntöjä. Hotellista riippuen huijausyrityksiin saatetaan suhtautua hyvinkin vakavasti.
Yhdestä karkkipussista ei ehkä saada aikaiseksi väittelyä, mutta jos minibaari on puolityhjä, voi hotellivieras tehdä itsensä naurunalaiseksi väittäessään kirkkain silmin minibaarin olevan koskematon.
Lisäksi nykyään erityisesti tasokkaammat hotellit käyttävät usein tunnistimia, jotka paljastavat vieraan minibaarista nauttimat tuotteet. Jos nostat tuotteen ja pidät sitä kädessäsi liian pitkään, sensori kertoo hotellille sen tulleen käytetyksi.
Lähde: Traveller, Mental Floss
Kuva: Istockphoto
Aiheeseen liittyvät artikkelit
Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja







