Tiesitkö? Näin lentoyhtiöt pitävät huolen siitä, että konetta eivät koskaan ohjaa toisiaan inhoavat lentäjät
Riitapukarit erilleen lentokoneen ohjaamossa
On selvää, että lentäjän työ on poikkeuksellisen haastavaa ja vaatii tiukkaa keskittymistä. Mutta olisitko silti arvannut, että lentäjät saavat itse vaikuttaa siihen, millaisten kollegoiden kanssa he konetta ohjaavat?
Brittiläinen uutissivusto The Telegraph kertoo lentoyhtiöillä käytössä olevasta elektronisesta systeemistä, johon kapteenit ja perämiehet voivat kirjata itselleen epämieluisat kollegat. Järjestelmä pitää huolen siitä, että huonosti keskenään toimeen tulevia lentäjiä ei määrätä samalle lennolle.
Käytännön tarkoituksena on varmistaa, että matkustamossa vallitsee miellyttävä tunnelma ja yhteistyö toimii lentäjien kesken. Tilanteen kärjistyessä ohjaamosta löytyvät riitapukarit voisivat olla jopa turvallisuusriski.
The Telegraphin mukaan verkosta löytyy runsaasti esimerkkejä, jotka ovat johtaneet lentäjien välien kiristymiseen. Tällöin ratkaisuna on Do Not Pair (älä yhdistä) -palvelun käyttäminen, joka pitää yhteiset työvuorot loitolla.
Myös matkustamohenkilökunnan tiedetään käyttävän samaa taktiikkaa vaihtaessaan lentoja kollegoiden kesken. Joskus syynä eivät ole henkilökohtaiset menot tai epämieluisa kohde, vaan työtoveri, jonka kanssa ei tee mieli jakaa ahtaita tiloja matkustamossa.
Lentäjien välistä vuorovaikutusta on kuitenkin rajoitettu jonkin verran: kaikenlainen turha rupattelu on kielletty kollegoilta silloin, kun kone on alle kolmen kilometrin korkeudessa. Sääntö pohjautuu Eastern Air Linesin vuoden 1974 lento-onnettomuuteen, jossa turhan juoruilun uskotaan vaikuttaneen lentäjien keskittymiskykyyn.
Lähde: The Telegraph
Kuva: Istockphoto
Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää