Hae äkkilähtöjä
hero taustakuva

Tiedäthän sen hetken, kun matkustajat taputtavat lennon laskeuduttua? Tässä lentäjien mielipide asiasta

Istockphoto artikkelin kuva
Lennot
Kuulutko sinä lennolla taputtajiin vai heihin, jotka pyörittelevät silmiään aplodien aikana?
Teksti: Maria Hietala
Päivitetty: 23.05.2022
facebook   whatsapp

Aplodit ovat yleisiä lomalennoilla

Lentomatkailussa on yksi osa-alue, joka jakaa mielipiteitä yhtä vahvasti kuin selkänojan laskeminen alaspäin lennon aikana – nimittäin matkustajien antamat aplodit onnistuneen laskeutumisen jälkeen.

Suurella osalla matkustajista on kokemusta tilanteesta, jossa matkustamo antaa spontaanit aplodit koneen laskeuduttua. Ilmiö liittyy yleensä ensisijaisesti matkanjärjestäjien lomalentoihin, sillä reittilennoilla aplodit ovat huomattavasti harvinaisempia.

Viikoittain lentävillä bisnesmatkailijoilla ei ehkä tule mieleenkään puhjeta suosionosoituksiin lentokoneen pyörien karahtaessa kiitoradalle, mutta erityisesti harvemmin matkustaville kyseessä on usein loman alkua enteilevä juhlava hetki.

Sinullakin on todennäköisesti oma mielipiteesi asiasta, mutta oletko koskaan tullut ajatelleeksi, mitä lentäjät itse ajattelevat aplodeista?

Lentäjät eivät välitä matkustajien aplodeista

Uutissivusto News.com.au keräsi lentäjien kommentteja aiheesta Quora-kysymyspalvelusta, jossa yleinen suhtautuminen aplodeihin tuntui olevan negatiivinen – tai parhaimmillaankin välinpitämätön.

Amerikkalaiselle lentoyhtiölle työskentelevän lentäjän Scott Kinderin mukaan lennolla olisi parempi olla taputtamatta.

– Matkustajilla ei ole mitään käsitystä siitä, mitä ohjaamossa tapahtuu. Miten he voisivat tietää, millainen laskeutuminen on aplodien arvoinen, Kinder ihmettelee.

Verkossa mielipiteitään jakaneet lentäjät ovat kokeneet loukkaavina matkustajien kommentit laskeutumisesta lennon jälkeen. Joskus matkustajat tulevat lentäjien pakeille ihmettelemään poukkoilevaa laskeutumista.

Toinen lentäjä Peter Wheeler muistuttaa, että joskus käsillä oleva tilanne tai sääolosuhteet saattavat vaatia tavallista kuoppaisemman laskeutumisen. Toisinaan sulavan laskeutumisen takana voi puolestaan olla vääristä asioista joustamista.

Lentäjiä tuntuvatkin ärsyttävän eniten aplodit, jotka liittyvät matkustajien arvioon lentäjien suorituksesta – siitäkin huolimatta, että lomalennoilla taputetaan yleensä kaikille laskeutumisille kyydin sulavuudesta riippumatta.

– Emme juuri kiinnitä huomiota matkustamosta kantautuviin aplodeihin, sillä arvioimme itse oman suorituksemme. Emme ole kovin kiinnostuneita istuinpaikan 20B mielipiteestä, Kinder napauttaa.

Mitä mieltä sinä olet aplodeista laskeutumisen jälkeen – onko kyseessä hauska perinne vai ärsyttävä tapa? Kerro kantasi kommenteissa!

Lähde: News.com.au
Kuva: Istockphoto

Hae Lentoja
1 0
  • Aikuinen
    -
    0
    +
  • Nuori 12 - 17
    -
    0
    +
  • Lapsi 2 - 11
    -
    0
    +
  • Sylilapsi alle 2v
    -
    0
    +

Lue kommentit (95) Jätä kommentti

  1. Ärsyttää todellakin. Lentäjät tekevät sitä työkseen joka päivä. He ovat ammattilaisia siinä. Taputuksista tulee mieleen lähinnä se, että on selviydytty maahan vaaralliseksi muodostuneesta lennosta ja ollaan kiitollisia selviytymisestä. Kuitenkin ani harva lento on todella vaarassa. Taputtakaamme siis sillon kun on oikeasti kyse tilanteesta, jolloin selviydyttiin ja lentäjä on ylittänyt itsensä ja saanut koneen turvallisesti maahan.


  2. Ärsyttää, ärsyttää ja ärsyttää !!!!!!! Luulisi suomalaisten olevan jo vähän fiksumpia ja osaavan käytöstapoja tälläkin alueella. Häpeän tunne on myöskin pinnalla matkustajien käytöksen takia.


  3. Kommentit kertovat hyvin tämän päivän lentäjien arvostuksesta. Miten voidaan verrata esim. bussikuskia ja lentäjää? Puhutaan pikkasen erilaista koulutusta ja taitoa vaativista tehtävistä. Luulen että monet taputtavat juurin sen takia että ymmärtävät kuinka nopeasti asiat voivat mennä pieleen lentäessä. Mutta eihän näitä asioita voi ymmärtää kun kaikki aika menee kiukutellessa kun wifi ei toimi lentokoneessa.


  4. Olen sitä mieltä, että nämä jutut voisi jättää julkaisematta. Miksi meitä kiinnostaisivat amerikkalaisen työhönsä tympääntyneen lentohenkilökunnan narinat? Kuvittelevat, että matkustajat taputtavat hienosti suoritetulle laskeutumidelle kun todellisuudessa he onnittelevat toisiaan siitä, että vielä kerran selvisivät hengissä tämänkin rupusakin kyydissä.


  5. Parikytä vuotta sitten taputtaminen oli tapa kiittää lentäjiä. Sitten tapahtui jotain ja taputtaminen jäi. Ehkä nämä taputtajat edelleen kannattavat lentäjien kiittämistä, harmi vain, että se otetaan väärin arvostelevana eleenä.


  6. Tämän kommenttiketjun lukemisen jälkeen ajattelin lopettaa myös teatterissa ja konserteissa taputtamisen. Hehän ovat oman alansa ammattilaisia ja suorittavat vain työtään. Tuskin tarvitsevat siitä erillisiä suosionosoituksia, sillä saavathan he suorituksestaan palkan. Hullua touhua taputtaa jokaisen keikan tai näytöksen jälkeen, joita voi olla ties kuika monta vuodessa.


  7. En todellakaan taputa enkä edes ymmärrä miksi pitäisi. Eihän bussissa/junassa jne taputeta kun pääset määränpäähän, kysehän on vain eri kulkuneuvosta ja Pilotitkin tekevät vain työtään miksi heille pitäisi taputtaa työrupeaman päätteeksi eihän esim kokille taputeta kun on saanut syötyä että onnistuitpa tänään duunissasi :)


  8. Paljon on tullut matkustettua lentämälläkin, taputukset olen jättänyt pääosin muille. Kiitoshan tuo taputus on hyvästä palvelusta ja – kokemuksesta.
    Kahdessa tilanteessa lupaan kuitenkin jatkossa taputtaa:
    -Espoon Metron saapuessa Kivenlahteen sitten josku???
    -Brandenburgin kentän avajaisissa Saksassa, tuleeko tuota päivää koskaan???
    Aikaa on jo vierähtänyt liian pitkään (2011), kun ostamassani Lentolipussa luki Brandenburg, vaan vaihtui Tegeliin pikana.
    Ei ole Saksakaan enää entisellään täsmällisyydessä, kaikki mikä voi mennä pieleen menee myös!


  9. Ärsyttää suunnattomasti. Olen tyytynyt vain vihaisiin mulkaisuihin toistaiseksi. Aivan idioottimainen tapa. Yleensä asialla suomalaiset tuulipukutantat. Onneksi lopettavat nopeasti, jos muut eivät lähde mukaan.


  10. Taputtakaa vaan. Siitä tietää että on ollut tyhmiä suomalaisia kyydissä. Minkäs tyhmyydelle mahtaa. Olen kyllä nähnyt Suomessa senkin että tavallisen linjan bussikuskille annetaan juomarahaa. Ja oli suomalainen. Ranskassa näin kerran pultsarin. Arvaa oliko suomalainen.


  11. Viimeisten 18 vuoden aikana olen lentänyt kotoani Ranskasta kaikkialle maailmaan. Myös Suomeen. Vain Finskin matkustajat taputtavat. Ranskalaiset pitävät tuota tapaa moukkamaisena- ja ovat mielestäni oikeassa.


    • Olen matkustanut lentäen, junalla, bussilla ja autolla kotoani milloin mistäkin, ja tavannut fiksuja suomalaisia, keskimäärin fiksumpia kuin vaikkapa Keski-Eurooppalaiset. Mutta en ole missään nähnyt tyhmempiä kommentteja kuin näissä suomalaisissa maailmanmatkaajien jutuissa.


  12. Taputan koska PÄÄSIN TURVALLISESTI LENNOSTA PERILLE ei mua kiinosta ne lentäjät olen vain iloinen että olen itse elossa :D


  13. Eihän tuossa nyt ole mitään tekemistä lentäjien ammattitaidon kanssa ja typerää edes kirjoittaa moinen juttu siitä mitä mieltä joku lentäjä on. Taputetaan sille, että matka meni kaikkinensa hyvin, sille että esim. vaikeissa olosuhteissa laskeutunut kone on turvallisesti maassa, sille että pitkän matkan jälkeen on takaisin kotimaassa jne. Jotkut paljon lentäneet suhtautuvat tietysti asiaan ylimielisesti. Se on vaan hauska jäänne seuramatkoilta ja ensilennoilta 🙂.


  14. En harmistu jos muut taputtavat, itse en siitä harrasta. Moikkaan ja kiitän henkilökuntaa normaalisti tilanteen mukaan.


  15. Hassua. Olen kyllä taputtanut lennon lopuksi, mutten ole ajatellut, että se olisi vain lentäjille.

    Minä olen taputtanut kun lento on ollut miellyttävä kokemus ja haluan osoittaa kiitokseni koko henkilöstölle – en vain niille, jotka seisovat juuri siinä oviaukossa josta olen lähdössä ulos.

    Kiitän tosin myös bussikuskia, jos poistun kuuloetäsyydellä bussista. Sanon myös kaupassa hei ja kiitos. Ehkä se sitten on outoa.


    • En itse taputa koskaan lennoilla. En näe siihen mitään syytä. Tyypit tekee oman työnsä joko hyvin tai huonosti. Minulle riittää, että kone laskeutuu turvallisesti.
      Lentäjien asenteeseen maksavia asiakkaita kohtaan toivoisin muutosta. Aika ylimielisesti suhtautuvat ainakin haastattelun mukaan. Mitä sitten jos joku haluaa lomafiiliksessä taputtaa? Eikös se lentäjänkin palkka juuri tuon taputtavan asiakkaan taskusta tule?


      • Tuota juuri kommentoin, mielestäni saa ja pitää taputtaa jos huvittaa. Yleensä sitä ei kuule, mutta joskus kuulee. Itse nautin hyvästä fiiliksestä tällöin. Sillä ei ole mitään tekemistä ammattitaidon kanssa – se lasku kyllä onnistuu riippumatta taputuksista, mutta ostakaa nyt hyvät ihmiset itsellenne löysemmät pipot!
        Itse arvostan matkustajia riippumatta siitä taputtavatko vaiko eivät, mutta kieltämättä ei-tervehtijät ovat mielestäni huonotapaisia. Tosin hekin osaltaan palkan meille maksavat.
        Bussikuskille taputtaminen joka pysäkillä voisi olla liiottelua, se vastaisi lentäjän näkökulmasta joka reittipisteellä taputtamista. Mutta miksei sitten vaikkapa Helsingistä Åreen mentäessä voisi perillä pienet taputukset bussikuskille heittää? Mielestäni se olisi ihan sympaattinen ele.


      • En minäkään. En myöskään vaivaudu tervehtimään, kiittämään, pyytämään anteeksi enkä tekemään ylipäätään mitään muutakaan sellaista, josta voisi päätellä että olen samanlainen Matti Meikäläinen kuin muutkin.


  16. Mitä helv**tiä, mitä vikaa on paikan 20B matkustajassa? Tai yli päätään aploodeissa? Sairasta… Kukin matkustaa tyylillään!!! Ja jos vielä joku on haastatellut lentäjää moisesta ja tämä on vielä vastannut niin OMG!!!


  17. Venäjällä tämä edelleen käytössä,siis taputukset.
    Turha ehkä selitellä asiasta sen enempää,kaikkihan me tiedetään miten muutoinkin liikenne siellä toimii,,,,,,
    Yleensä lomalennoilla Suomesta kun on “itä Naapureita” kyydissä,he tavoilleen uskollisena yleensä taputtavat,mitä tietysti ärsyttää joittenkin Suomalaisten matkustajien mieliä.


  18. Kertoo siitä että ihmiset pelkää ja purkaakseen jännitystään alkavat meluamaan.


  19. En pidä tavasta taputtaa, kun lentokone laskeutuu. Lentokoneiden lentäjät ovat ammattilaisia ja osaavat tehtävänsä. Miksi pitää taputtaa? Minä en taputa.

    Silloin, kun on poikkeuksellinen lento-olosuhde tai laskeutumiseen liittyviä erityisolosuhteita, mielestäni taputtaminen voisi olla paikallaan.


    • Sepä olisikin somaa kun vaikkapa Helsingissä matkustajat antaisivat bussikuskille raikuvat aplodit joka kerran kun bussi pysähtyy pysäkille :)


  20. En ole havainnut kotimaisten saati ulkomaisten lentoyhtiöiden reittilennoilla mainittua taputus ilmiötä.

    Voisiko olla lentäjänuran alkumetreillä ollaan vielä sen verran epävarmoja omista kyvyistä, että uudet ja kokemattomat lentäjät harjaannutetaan ammattiin näillä samoilla toistuvilla lomatilauslennoilla. Taputuksella lentäjälle luodaan varmuutta, jota tarvitaan kun hänet lähetetään yksin lentämään kohti kaukokohta, kuten amerikkaa tai Japoniaa…


  21. No ei ne taputukset välttämättä ole lentäjille. Voihan sitä kokematon ryhmämatkailija taputtaa vaikka itselleen ja lapsilleen, että lento meni hyvin ja itsekin voisin välillä taputtaa ihan siitä ilosta, että korvien, otsan ja poskien kipu helpottaa kun laskeutuminen on ohi.
    En muista taputtaneeni kuin joskus nuorena jollain ryhmämatkalla missä muutkin taputtivat. Enkä muista enää viime aikoina muidenkaan taputtaneen. Mutta mitä siitä vaikka taputettaisiin, ei niiden lentäjien tarvitse tästä asiasta hernettä ottaa nokkaansa. Eikä kenenkään muunkaan.


  22. En taputa, koska ammatti-ihmisten pitää osata työnsä. Olisi todella ikävää, jos laskeutuminen olisi sattuman varaista eikä osaamisen.


  23. Onko taputtajien mielestä laskeutumisen onnistuminen niin epävarmaa, että kun se “sattumalta” onnistuu, pitää oikein innolla taputtaa, kun päästiinkin alas!


  24. Olen elämäni aikana ollut yli sadalla lennolla eikä yhdelläkään niistä ole taputettu laskeutumisen jälkeen.


  25. Lentäjille läpytys laskeutumisen jälkeenm sama kuin linja-auto kuskille läpytys ,kun hän pysähtyy pysäkille ottamaan asiakkaita autoonsa.NAURETTAVAA.


  26. En ymmärrä miksi taputetaan. Taputatteko muillekin heidän onnistuessaan työssään? Bissikuskeille, kaupankassoille, siivoojille, sairaanhoitajille? Ette. Koska he tekevät työtään. Ihan niinkuin lentäjät.


  27. Miksi tästäkin pitää tehdä joku numero? Olen lentänyt matkustajia ympäri maailmaa jo lähes 15 vuotta ja omasta mielestäni aplodit on ihan hauskoja. Jotenkin tuntuu, että kaikesta pitää keksiä jotain valitettavaa. Joskus jos aplodit kuuluvat laskun jälkeen, tuulettelen leikisti suoritusta.

    Samalla jos ei oma ego kestä mahdollisia kommentteja laskusta tms. niin on väärällä alalla. Itse teen työni, kiitän poistuvia matkustajia (jos on aikaa ja erityisesti huonolla säällä) ja lähden kotiin. En minä enää kotona mieti minkälainen lasku tänään tuli, enemmänkin mietin ihan normaaleja kotiasioita.


  28. Se, että päästään ehjinä ja kunnialla alas kentälle, on aplodien funktio.


  29. Pitkäälä lennolla olen helpottunnu taputan itselen että herään, ja myös kannsa matkaville… ja kun on pääsy perille, ei ne ole lentäjille eikä hegkilögunnalle….


  30. Tää taputtaminen laskeuduttaessa lienee saanut alkunsa aikoinaan 1960 luvulla, kun tuo seuramatkailu aikoinaan alkois Suomessa. Lennettiin Spantaxin (Tampaxin) koneilla Espanjaan (Mallorca) ja koneet olivat jotakin kauheita romuja, jotka jotenkuten edes pysyivät ilmassa ja usein laskutkin meni pitkiksi jo Suomessa (mm. kymppoimatkat). Taputtaminen oli yleisesti ottaen kiitos, että niillä romuilla yleensä päästtin hengissä perille – ei niinkään kiitos lentäjille (ammattinsa toki osaavia). Näin..(no, taputtaa voi vaikka millekkä)


    • Eivät olleet mitään romuja, vaan käyneet läpi tarkan dokumentoidun huolto-ohjelman. Ei koneen ikä tee siitä ”romua”. Päinvastoin sen pitää olla yhtälailla lentokelpoinen ja turvallinen kuin muutkin koneet. En ymmärrä tuota ”tampaxia” suluissa. ”Spantax” -lyhennys tarkoittanee ”espanjantaksia”.


    • ”Erectus”olet osittain oikeassa,mutta taputtaminen alkoi jo aikaisemmin.Olin joskus 1958 Caribialla ja lensimme BWIA:n koneella
      Port of Spainin Piarcon kentältä Kingstoniin Jamaikalle.Kingstoniin laskeuduttuamme matkustajat yltyivät raikuviin aplodeihin.
      Kysyin vieruskaverilta,että miksi hän taputti,niin vastaus oli: ” siksi kun pääsimme onnellisesti perille” Kone oli vanha DC-3 (Dakota) joka rämisi ja savutti kovasti. Näin kuulemma tehdään aina.


  31. En jaksa uskoa, että edes kuulevat ohjaamossa abloodeja.
    Olen minäkin joskus taputtanut, mutta lähinnä ilosta kun on päässyt vihdoinkin perille.
    Nykyään en enää matkusta lentäen. Olen kyllästynyt turvatarkastuksiin ja jonotuksiin. Koneet myöhässä, joku lakossa, teknisiä vikoja, ahdas istua tuntitolkulla, jostain kuivasta sämpylästä joutuu jopa maksamaan.
    Nyrkkisääntö tänään: sinne minne ei pääse junalla, ei tarvitse mennä ollenkaan.


    • Toiselle mantereelle mentäessä pitää sitten varata aikaa päästäkseen perille.


  32. En ymmärrä taputtamista. En taputa myöskään, kun bussikuski saapuu määränpäähän.


  33. Laskeutumisen pehmeys tai kovuus riippuu myös olosuhteista. Voimakkaassq sivutuulessa ja turbulenssissa ei voi tehdä sellaista pehmeää laskua, jossa nokkapyörää roikotetaan kauan ilmassa.


  34. Olen joskus spontaanisti taputtanut lomalennolla. Mutta olen taputtanut vain siksi, että kiva, ollaan perillä! Ei ole tullut mieleenikään ajatus, että taputtelisin lentäjille. Meni laskeutuminen sileästi tai pomputellen. Nyt naurattaa, sori arvoisat lentäjät, jos olen mielenne pahoittanut.


    • Etupyörän “roikuttaminen” tekee laskusta pehmeän. Jotkut konetyypit vain pitää lentää maahan. Silloin laskeutuminen on yleensä kovempi.


  35. Eihän taksikuskillekkaan taputeta vaikka päästään määränpäähän turvallisesti.


  36. Joskus se oli tapana, mutta ei minulla, sillä veljeni on lentäjä.
    Hänen ja muiden lentäjien hommiin kuuluu saada se rohjo turvallisesti ilmaan, perille kohteeseen ja siellä alas. Se tapautus ei muuten kuulu sinne ohjaamoon, joten on aivan turhaa sikäli. Se ettei lentäjät välitä matkustajista, ei pidä ollenkaan paikkaansa. Jos laskeutuminen on turvallista tehdä niin, että kukaan ei tarpeettomasti pelkää, niin se tehdään. Aina se ei ole mahdollista ja toisin kuin luullaan, jyrkässä kulmassa nopeasti alas on vähiten riskialtista. Hidas liitely kentälle voi tuntua mukavammalta, mutta siinä on omat riskinsä.


  37. Hei. Aplodit ärsyttää. Toisaalta jos taputtaisin, tekisin sen siksi, että ylipäätään ollaan turvallisesti maan kamaralla.


  38. Kiitän aina henkilökuntaa matkasta mutten milloinkaan taputa.


  39. Olisko niin että Turkkiin menevillä lennoilla taputetaan. En ole ollut koskaan Turkissa enkä mene. Taputtaminen tuossa tilanteessa on tosi junttimaista


    • Miten tämä Turkkiin liittyy? Ja se on ihan luonnollista taputtaa kun vihdoin on laskeuduttu lomakohteeseen, loma voi alkaa. Tai mihin kohteeseen tahansa. Kaikki eivät osaa lentää lentokoneita


  40. Joskus kauan sitten lomalennoilla jotkut taputtivat. Keskimäärin kaksi lomalentoa per vuosi eikä kukaan ole taputtanut. Ihmiset ovat sivistyneet näköjään. En ole ikinä ymmärtänyt tuota elettä. Ei bussikuskillekaan taputeta kun se pysähtyy pysäkille.


  41. Vain juntit taputtaa laskeutumisen jälkeen


  42. Taputtaminen on junttimaista. Taputtaisin jos suutari Virtanen pystyisi laskeutumaan koneella turvallisesti maan kamaralle. Mutta muuten siihen ei ole mitään syytä.


  43. Onpa ylimielinen kapteeni jota ei kiinnosta mitä matkustajat ajattelee….luulis että vähän kiinnostaa.Jos ei ole matkustajia ei tarvita myöskään kapteenia,mieti sitä sinä joka luulet että sinulla on vara suhtautua noin maksaviin asiakkaisiin jotka myös sinun palkkaasi maksaa.


  44. Taputetaan aina, koska ollaan päästy turvallisesti maahan. Viimeksi Turkkiin yrittivät osa matkustajista kieltää, koska moukkamaista. Hui hai, päästiin maahan ja se on aplodien arvoinen ja KUNNIOITUS LENTÄJILLE. Oli vähän mäkinen mstka…


  45. Minä taputan itselleni kun en osallistu ilmakehän saastuttamiseen lentäen.
    Ainoa kuluneuvoni on polkupyörä.


  46. Minusta aplodit kuuluu antaa silloin jos lentäjä on laskeutunut vaikeiden olosuhteiden kanssa pehmeästi.


    • Jos vaikeissa olosuhteissa, esimerkiksi kovassa sivutuulessa, on laskeuduttu pehmeästi niin se EI ole aplodien paikka.

      Asiansa osaava lentäjä pistää tuolloin koneen reippaasti kenttään. Pehmeässä laskussa on jotain pielessä.

      Vaikka matkustajalle asia tuntuukin siltä että olipa kova lasku niin kuitenkin ohjaamossa tehtiin kaikki juuri täysin oikein.


  47. Taputtaminen on turhaa ellei kyseessä ole ollut jonkinlaisia ongelmia. Aina se on kiva päästä turvassa takaisin maahan mutta ei tarvitse taputtaa


  48. Kuinkas sitten , alastulossa tulee laskeutumisen jälkeen osittainen koneentuho 120 matkustajasta 70 menehtyy ,siinä sekasorrossa , ruvetaankos vielä taputtamaan, kuka matkustajista on vielä henkitoreissaan


  49. Jos laskun jälkeen kykenee taputtamaan se on sen väärti.


  50. Taputtaminen koneen laskeutuessa on naivia ja epäkohteliasta. Se todistaa henkilön alhaisesta sivistystasosta ja että ei ole paljon maailmaa nähnyt. Laskeutuminen on lentäjille työtehtävä, ja kuten yo. artikkelikin paljastaa, ovat lentäjät niin keskittyneitä tehtäviinsä, että eivät huomaa eivätkä välitä taputuksista. Eihän bussikuskeillekaan, taksikuljettajille tai junan konduktöreille lausuta kiitosta matkan lopussa tai kiitä tarjoilijaa palvelusta, “kiitos, että palvelit minua/kiitos hyvästä palvelusta”. Tällainen ajattelu ei ole moukkamaisuutta vaan sivistyneisyyttä. On tärkeää tietää milloin voi ja kuuluu kiittää ja milloin se ei ole soveliasta.


    • Minä olen matkustanut ammatikseni kohta 40 vuotta, siitä yli 20 vuotta matkailualalla erilaisissa työtehtävissä. Opettanut asiakaspalvelua 15 vuotta. Sivistynyt ihminen osaa kiittää; oli sitten kyseessä mikä tahansa ammattikunta. Hyvästä palvelusta kiittäminen tavalla tai toisella ei ole koskaan moukkamaisuutta, jos se tehdään vilpittömästi. Vaikka puhutaan “reittilennoilla taputtajista” (tottumattomista lentomatkustajista) ei sitä palvelualan ammattilainen ota loukkauksena.


      • No jopa oli ” ammatiksi matkaava” kommentti. Oletpa epäkohtelias ihminen. En itse taputa lennon laskeudettua mutta kyllä kiitos pitää sanoa esim. taksikuskeille,bussikuskeille


  51. taputan aina taxin kyydin saatuani jakerran vossikka kyydin saatuani


  52. Eivät poljonvälitä taputuksista ,siinähän vähän kyseenalaistetaan kapitaanin lentotaito ,on vähän noloakin


  53. Eiköhän se lentomaksu riitä? Lentäjien suoritusta ei tarvinne arvostella maallikoiden!


  54. Böllöbäiden hommaa toi taputtaminen.


  55. Taputan joka kerta, jotta pöyristyjillä on pöyristeltävää, ja kirjoitettavaa feisböökiin.


  56. Se läpyttely on ihan pöljää. Läpyttelyä tekevät eivät taida oivaltaa sitä, että siinä vaiheessa mennään semmoset päälle 200 km/h nopeudella ja monta asiaa voi vielä mennä pieleen. Kuten se, että konetta ei saada pysähtymään ajoissa vaan rysäytetään pitkäksi.

    Jos on ihan pakko läpyttää niin läpytettäkööt sitten, kun kone on pysäköity, moottorit sammutettu ja ovi avattu. Tuossa vaiheessa ei kaiketi ole enää tapahtunut mitään onnettomuutta.

    Ja vielä suosionosoituksista: miettikääpäs sitä, että meitä on lukuisia työtehtävissä, joissa emme koskaan tapaa asiakasta.


  57. Käsien taputtaminen on erittäin ärsyttävä tapa.


  58. Jos lentomatkailu on maailman turvallisin matkustustapa nii miks siit pitäis taputtaa sillee et huh päästii perille, miksei sit bussis taputeta joka kerta ku päästään turvallisesti pysähtymään pysäkille. Anyway kuulin Finnairin perämieheltä taannoin, että ohjaamoon ei edes kuulu mitään matkustamon ääniä. Aika loogista ku ajattelee ettei tuu mitää häiriöäänii lentäjille esim. jos joku lentopelkonen alkais paniikis riehuu matkustamos.


  59. Harvoin matkustavana olen taputuksia pitänyt jotenkin moukkamaisina niinkuin ammattilaiset ei osaisi tehtäviään kuin joskus sattumalta.


  60. Mikä on totuus asiassa? Olen lukenut myös, että lentäjistä tuntuu hyvältä, kun kuulevat matkustamosta taputukset. Se on osoitus, että matkustajat ovat tyytyväisiä. Taputukset = kiitos.


  61. Taputukset ovat kerrassaan junttimaisia. Taputetaanko sinulle, kun teet työsi normaalisti?


    • Kyllä, minulle taputetaan kun teen työni normaalisti. Olen näyttelijä.
      Jonakin päivänä kun jos näyttelen liikennelentäjää en pane pahakseni jos joku minulle taputtaa silloinkin.


  62. Taputus on kiitos. Kiitos siitä että ollaan perillä. Emmekö kiitä palveluista muutenkin. Tarjoilijaa,kassaa,nokikolaria, bussikuskia, hoitajia,lääkäriä,siivoojia , tuomaria jne jne. Keneltä se on pois jos ihminen osaa kiittää. Kiittämättömyyttä maailmassa riittää ja itsekeskeisiä ihmisiä.


    • Kiitos on sanoa koneesta poistuessa hymyillä henkilökunnalle ja sanoa ”kiitos”.


  63. On hölmöä snobbailla, että taputus on junttimaista ja kuuluu vain seuramatkoille, jos sinnekään. Ketä ne aploodit haittaa? Taputetaanhan sitä puheenpitäjille, ja musiikinesittäjillekin, kun se kuuluu niiden duuniin saada tunnustusta. Mikäs sen mukampaa, kun tullaan ehjänä alas ilmasta, niin jos siihen annetaan reippaaat taputukset? Nehän tuovat vaan hyvää mieltä. Jos joku ei halua, niin eihän oo pakko taputtaa..


    • Aivan noin. Minustakin aplodit on kiitos hyvin suoritetusta työstä, ei siinä mitään junttimaista ole.


  64. Jos menee teatteriin , balettiin ym silloin taputetaan ja se on kiitos ja kunnianosoitus; miksi se olisi matkustajilta pelkät läpyt,et kivat perillä?
    Jos kapu tekee työnsä niin, että matkustajat tykkää ja taputtaa, sehän on sanaton arvostuksen osoitus; vaikka se rutinoituneelle lentäjälle voi tuntua hassulta.
    Kyllä minä matkustajana arvostan ammattitaitoista lentäjää, ja joskoko koneellinen kavisi lennon laskeutumisen jälkeen kädestä päivää kiittämässä,taitais olla lennot sen 2 tuntia myöhässä varmasti ;)
    Lentomatkailu on asiakaspalvelua: minä olisin ainakin iloinen jos tekemästäni työstä saisin koneellisen matkustajien aplodeja pikakiitoksena. Eli Kiitos. <3 :)


  65. Lento 3 vuotta sitten Mallorcalle…laskeuduttiin ja nokka takas ylös..pomppi kone ja moottorit huusi kybällä…kuulemma turbulenssia. Jo siinä kierreltiin ja laskeutumista kokeiltiin muutamankin kerran, vihdoin kapu painoi koneen väkisin alas…Silloin olis voinut taputtaa tai vaikka halata kapua! + kahden siiven lähellä olevan penkkirivin ikkunoissa oli ulommaisessa säröjä… oli lähellä, ettei meikäläisen penkkiä olis tarvinnut vaihtaa..oli meinaan äärimmäisen lentopelkoisen toka lento. Hki-Köpis se minun eka (samana päivänä) oli mahtava laskeutuminen vaikka puristinkin rystyset valkosena käsinojia koko matkan. Tää täti pääsikin silloin ekan lennon jälkeen lentäjiä tapaamaan ihan sinne ohjaamoon..huh ei ole mukavuuksia lentäjillä siellä..Hyvä Norwegian! Hengissä ja henkilökunta ystävällisiä :) En kyllä moittis Finnairiakaan päinvastoin asiakaspalvelu todella ystävällistä yllättävä korvatulehduskin autettiin tipoilla ym ja kapu hoiti laskeutumisen, että sattuis mahdollisimman vähän. Pikkusen ennen laskeutumista tultiin vielä kysymään,että pärjäänkö.. Kiitos! <3 Joten osa niistä aplodeista voi olla myös kiitosta matkustamohenkilökunnallekin ! Eli taputaputaputapu….! :)


  66. Ai, minä olen aina ajatellut tapukset tulevat siitä että selvittiin hengissä lennosta, ja kiitokset kuuluu lentäjille :) Varsinkin pitkillä matkoilla.. En ikinä ole ajatellut sitä lasketumiseen liittyvänä!


  67. En itse taputa lennon laskeuduttua. Ehkä taputtajat ajattelevat taputuksen olevan henkilokunnalle jonkinlainen kiitos hyvin sujuneesta matkasta. Kiittää voi, jos erikseen sitä haluaa, koneesta poistuessaan. Monelle taputus lienee helpotuksen tunne kun pyörät koskettavat maata; wau..tästä selvittiin ehjin nahoin.


  68. 60 v. Matkustaneena olen kerran laskeeutunut niin sievästi ettei kosketusta kiitorataan tuntenut. Se olisi ollut aploodin paikka
    T. Ripa


  69. Kajaanin kentälläkin taputtivat muutama vuosi sitten, meni vaan 50M pitkäksi lumihankeen


  70. Tota, musta aika alentavaa taputtaa. Siis epäilläänkö lentäjien taitoja ? “Kiitti, että selvittiin lennosta hengissä” ? Hih :D


    • Silloin aplodit ovat toki paikallaan, jos lennon aikana on ollut jotain ongelmia ja lentäjien on onnistunut välttää onnettomuus laskeutumalla turvallisesti. Mutta rutiinilaskeutumiselle ei tarvitse taputtaa, emmehän taputa kassamyyjälle tai lääkärillekään, vaikka kassakuitti tai lääkeresepti olisikin täysin virheetön.


  71. Minusta taputtaminen on todella nolo ja ärsyttävä tapa. Mieleeni tulee epäluottamuslause lentäjille: kiitos että saitte koneen turvallisesti maankamaralle. Eihän bussikuskillekaan taputeta päätepysäkille saavuttaessa.


  72. Katsoisin taputukset kiitokseksi lentohenkilökunnalle matkan onnistumisesta.


  73. Tyhmä tapa ei ammattinsa osaava lentajä ei tarvi aploodeja,eikä kannustusta. Matkustajat ei tiedä tilanteesta ohjaamossa mitään,saisi kieltää koko tavan t.seri


  74. Laskeutuminen on osa lentäjän duunia. Miksi sille pitäisi taputtaa että lentäjä saa koneen kentälle?
    Niinhän hänen pitäisikin se saada.
    Jos stuertti tai lentoemo tekee saman pilottien saatua ruokamyrkytyksen niin silloin se kyllä. Mutta taputatko ravintolassa kun tarjoilija tuo ruokasi pöytään? Tai kaupan kassalla?


  75. No ei tule taputettua taksi-, riksa-, spora-, bussi-, juna-, metro-, laiva-, tai kuumailmapallokuskille, eikä ole mitään tarvetta taputella lentokonekuskillekaan.

    Kaikkia kuskeja kuitenkin aina kiitän tehdystä työstä päästyäni päämäärääni, mikäli siihen vain on mahdollisuus.


  76. Ukrainasta Turkkiin lähteneellä charterilla kuukausi sitten useimmat taputtivat myös koneen noustua.

    Venäjällä ja Ukrainassa tapututetaan säännöllisesti reittileinnoillakin, mutta vain koneen laskeuduttua.


  77. Jätä kommentti

    Kommentoi nimimerkillä tai tai kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.