Mikä on lentokoneen musta laatikko, jota etsitään onnettomuuksien jälkeen? 5 nopeaa faktaa
1. Kaksi mustaa laatikkoa
Ei tarvitse olla ilmailualan asiantuntija tietääkseen, että jokaisen lento-onnettomuuden jälkeen aletaan kuumeisesti etsiä koneen mustaa laatikkoa. Mutta osaisitko selittää, miten musta laatikko toimii ja mikä sen tehtävä on?
Jokaisessa matkustajakoneessa tulee olla kaksi lentotietotalletinta, joita kutsutaan mustiksi laatikoiksi. Flight Data Recorder (FDR) eli lentoarvotallennin kerää kaikki matkan kriittiset tiedot kuten nopeuden, lentokorkeuden ja polttoaineen kulutuksen. Cockpit Voice Recorder (CVR) eli ohjaamoäänitin puolestaan tallentaa keskustelut lentäjien välillä sekä yhteydenpidon lennonjohdon kanssa.
Mustien laatikoiden keräämät tiedot auttavat asiantuntijoita selvittämään jälkikäteen mikä oli lento-onnettomuuden syy.
2. Musta laatikko ei ole musta
Kukaan ei varmasti tiedä, miksi mustaa laatikkoa kutsutaan mustaksi laatikoksi – todellisuudessa sen väri on nimittäin oranssi. Ilmailualalla sävystä käytetään nimeä international orange, jonka on tarkoitus herättää helposti huomiota etsintöjen ollessa käynnissä.
3. Missä mustaa laatikkoa säilytetään?
Mustan laatikon säilytyspaikka on lentokoneen takaosassa, jossa sillä on tiettävästi suurempi mahdollisuus selvitä mahdollisimman pienin vaurioin onnettomuuden sattuessa.
4. Miten musta laatikko löydetään?
Jos musta laatikko joutuu mereen lentokoneen pudotessa, auttaa etsinnöissä sen vedenalainen ultraäänipulssi. Laite lähettää signaaleja sekunnin välein 30 päivän ajan heti jouduttuaan kosketuksiin veden kanssa. Musta laatikko toimii merivedessä jopa 6 000 metrin syvyydessä.
5. Kestääkö musta laatikko kaiken?
Mustan laatikon tuhoutuminen ja kaikkien tietojen häviäminen on äärimmäisen harvinaista. Laatikot on suunniteltu kestämään rajuja iskuja ja äärimmäisiä sääolosuhteita, ja niiden kaksinkertainen kuori on joko titaania tai ruostumatonta terästä.
Lähde: The Telegraph