Hyppää sisältöön

Matkustaja, näin voit vaikuttaa lennon sujuvuuteen – lue lentoemännän vinkit

Rantapallon päätoimittaja Inka Khanji
Inka Khanji Päivitetty: 10.11.2023
Lentomatkustajalla on vähän vaikutusvaltaa lennon aikatauluihin, mutta parilla helpolla keinolla voi tehdä oman osansa lentojen sujuvoittamiseksi. Muista nämä vinkit seuraavalla lennollasi!

1. Ota mukaan vain vähän käsimatkatavaraa

Lentoyhtiöt määrittelevät matkustajien käsimatkatavaran sallitun määrän, jonka pitäisi mahtua lentokoneeseen. Erityisesti talvikuukausina matkustajien päällysvaatteet vievät niin runsaasti lisätilaa lentokoneessa, etteivät kaikki matkatavarat aina mahdu matkustamon hattuhyllyille. Siinä tilanteessa matkustajien on laitettava matkatavarat penkkien alle.

– Tämän työn myötä olen lakannut matkustamasta käsimatkatavaroilla juurikin siitä syystä että hattuhyllyt täyttyvät nopeasti. Laitan nykyään aina laukun ruumaan, sanoo Finnairilla lentoemäntänä työskentelevä Karoliina Åman-Yildiz.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Esimerkiksi talvisin matkatavarat eivät aina mahdu niille matkustamossa varatuille paikoille lainkaan.

– Sellaisessa tilanteessa ylimääräinen matkatavara on siirrettävä ruumaan, jolloin ruuman luukut on avattava missä taas kestää kauan aikaa. Sille matkustamohenkilökunta ei mahda mitään, vaan koko koneen on siinä tilanteessa vain odotettava. Siksi matkustajan kannattaa katsoa, ettei lähde yrittämään koneeseen liian suuren matkatavaramäärän kanssa.

2. Istu omalla paikallasi ennen lähtöä

Ennen nousua matkustajien kannattaa pyrkiä pääsemään omalle paikalleen mahdollisimman nopeasti, ja paikan löydyttyä pysyteltävä paikoillaan. Matkustamohenkilökunta odottaa koneen olevan valmis lähtöön, eli kaikkien matkustajien istuvan omalla paikallaan, ennen kuin he ilmoittavat kapteenille kaiken olevan kunnossa lähtöä varten.

– Lento odottaa lähtöä siihen saakka kunnes matkustamohenkilökunnalta on tullut kapteenille kuittaus lähdölle. Onneksi suomalaiseen kulttuuriin kuuluu mennä kiltisti omalle paikalle odottamaan, joten kotimaisten asiakkaiden kanssa tätä ongelmaa ei juuri ole.

3. Tervehdi lentoemäntää

Voi kuulostaa itsestään selvältä tervehtiä matkustamohenkilökuntaa lentokoneeseen astuessa, mutta Åman-Yildizin mukaan jopa lähes puolet jättävät tervehdyksen sanomatta siitäkin huolimatta, että matkustamohenkilökunta yrittää tervehtiä jokaista matkustajaa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

– On se aina mukava, kun matkustajat tervehtivät takaisin. Tämä on vähän sama kuin kaupan kassalla, kyllä sielläkin tervehditään. Suurin osa matkustajista on kuitenkin aivan ihania, sillä he ovat aina hyvällä tuulella lähtiessään matkalle tai tullessaan takaisin kotiin, Åman-Yildiz sanoo.

Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lentoemäntien tehtäviin kuuluu fyysisesti vahvojen matkustajien löytäminen

Lentoemännillä on hyvä syy silmäillä matkustajien vartaloita – sovitko sinä salaiseen koodiin ABP?

Viisi asiaa, joiden takia matkustaja voidaan poistaa lennolta

Lentoemäntä paljastaa 5 syytä, joiden takia matkustaja voidaan heittää ulos lennolta – yhteen et voi itse vaikuttaa

Alkoholijuomat lennolla

Lentoemännän 5 paljastusta: mitä alkoholia juovista matkustajista todella ajatellaan

Miksi lentoemännät inhoavat Coca Cola Lightia?

Lentoemäntä kertoo, minkä yllättävän juoman tarjoileminen on vastenmielisintä – tilaatko sinäkin aina tämän?

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja