Laskettelija, tunnistatko itsesi? Näin syntyy suomalainen rinneraivo

Jonotus koettelee kärsivällisyyttä
Hotels.comin ja Lumipallo.fi:n yhteistyössä toteuttaman suuren hiihtokyselyn mukaan suomalaisia eniten laskettelussa ärsyttävä asia on pitkä hissijono. Pahimpana tunnelman pilaajana pidettiin liian pitkiä hissijonoja, jotka ärsyttävimmäksi asiaksi rinteessä valitsi 40 % vastaajista.
Seuraavaksi eniten verenpainetta nostivat humalassa laskevat kanssalomailijat, jotka olivat ärsyttävintä kolmannekselle (32 %) vastaajista. Itsekeskeinen rinnekäytös herätti myös paheksuntaa: 29 % suomalaisista tuomitsi liian lujaa laskevat, jotka eivät väistä ja huomioi muita laskijoita.
Kyselyyn vastanneista 30 % pitää kotimaista rinnekulttuuria kaikkein parhaimpana. Ulkomaisista itävaltalainen (16 %) ja italialainen (12 %) rinnekulttuuri saivat eniten kiitosta suomalaisten skimbaajien keskuudessa. 29 % vannoi puolueettomuuden nimeen ja vastasi, ettei heistä missään maassa ei ole erityisen huonoa rinnekulttuuria, vaan kokemusten laatu jää enemmän tuurista kiinni.
Reissuun perheen tai kavereiden kanssa, hiihtopummien sekaan ei rinteessä kaivata
Suomalaisista 69 % sanoi viihtyvänsä parhaiten talvireissuilla perheensä ja reilu neljännes (27 %) kavereidensa kanssa. Kuva hitaasti uusille ihmisille lämpeävistä suomalaisista saa pontta kyselytuloksista: vain prosentti sanoi viihtyvänsä parhaiten paikallisten kanssa. Jopa itsekseen oleilu oli suositumpaa: 3 % valitsi täydellisen vapauden ja lähti talvimatkalle mieluiten yksin.
Rinteessä suomalaiset laskevat mieluiten kaveriporukoiden (20 %) ja kokeneiden laskijoiden (20 %) seurassa. Vasta-alkajienkin joukossa viihtyy kyselyyn vastaajista noin 17 %. Niin sanotut hiihtopummit sekä nuoriso eivät sen sijaan innostaneet, sillä kummankin ryhmän seurastaan halusi itsensä löytää vain 2 % prosenttia vastaajista.
Hiihto- ja laskettelukysely toteutettiin yhteistyössä Hotels.comin ja Lumipallo.fin kanssa 22.1 – 8.2.2015. Kyselyyn osallistui 2 361 vastaajaa. Kaikki prosenttiluvut on pyöristetty lähimpään täyteen prosenttiin.
Lähde: Hotels.com ja Lumipallo
Kuva: Flickr / Jaanus Treilmann
Aiheeseen liittyvät artikkelit
Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja







