Kiinasta tuli matkailun supermahti – näin Suomi houkuttelee kiinalaisturisteja
Puhdas luonto on Suomen valtti
Suomi on muiden Pohjoismaiden tavoin herännyt houkuttelemaan kiinalaisia matkailijoita. Kiinalaiset matkailijat yöpyivät viime vuonna ensimmäistä kertaa yli 100 000 yötä Suomessa.
Kiinan jatkuvasti vaurastuva ja kasvava keskiluokka matkustaa vuosi vuodelta enemmän. Vuoden 2012 aikana kiinalaiset tekivät yli 80 miljoonaa ulkomaanmatkaa.
– Hyvien suorien lentoyhteyksien lisäksi Suomen vahvuuksia ovat puhdas luonto ja eksoottiset luontoelämykset. Hyödyntämällä vahvuuksiamme, kehittämällä palvelujamme ja olemalla aktiivisesti läsnä Kiinan matkailumarkkinoilla voimme varmistaa, että saamme osamme Kiinasta Eurooppaan suuntautuvista matkailijavirroista, sanoo Finpron matkailualasta vastaava seniorikonsultti Heli Mende.
Suomessa kiinalaismatkaajat kuluttivat vuonna 2011 yhteensä noin 36 miljoonaa euroa. MEK:n tuoreen kyselyn mukaan kiinalaiset arvioivat käyttävänsä Suomessa kaikista kansalaisuuksista eniten rahaa: keskimäärin 555 euroa matkaa kohden.
Joulupukki vetää Suomeen
Menden mukaan hyvän suunnittelun avulla Suomella on mahdollisuus kaksinkertaistaa kiinalaisten matkailijoiden määrä vuoteen 2020 mennessä ja nostaa kiinalaisten tuomat matkailutulot jopa yli 70 miljoonaan euroon.
– Kiinan vaurastuva keskiluokka haluaa nähdä Euroopassa ensin suosituimmat kohteet kuten Rooman ja Pariisin. On selvää, että Suomi on vasta kokeneen kiinalaismatkailijan kohde, mutta juuri heille suomalaisilla matkailuyrityksillä onkin eniten tarjottavaa, Mende sanoo.
Lappiin odotetaan reilua kasvua erityisesti Kiinasta ja Koreasta.
– Rovaniemellä kiinnostavat revontulet, lumi, porot, jäärakentaminen ja design, mutta kiinalaisille kohteen tekee uniikiksi mahdollisuus tavata joulupukki vuoden jokaisena päivänä, kertoo Rovaniemen Matkailu ja Markkinoinnin toimitusjohtaja Sanna Kortelainen.
Vuonna 2012 kiinalaisten matkailijoiden hotelliyöpymiset kasvoivat Suomessa 8,4 prosenttia vuoteen 2011 verrattuna.
Lähde: Finpro
Kuva: Visit Finland