Kuva:
Selätä lentopelko ennen matkaa

Selätä lentopelko

Lentopelko on yleinen matkailijoita kiusaava vaiva, josta kannattaa pyrkiä aktiivisesti eroon.

Lentopelko on yleinen vitsaus

Kämmenet hikoavat, sydän jyskyttää voimallisesti kurkussa ja jokainen lentokoneessa kuuluva pienikin kolahdus saa säpsähtämään. Kuulostaako tutulta? Jos tunnistat vastaavia oireita lentomatkoiltasi, kärsit luultavasti lentopelosta.

Kukaan ei ole pelkonsa kanssa yksin, sillä lentopelko eli aviafobia on hyvin yleistä. Tutkimusten mukaan jopa 30 prosenttia väestöstä kärsii jonkinasteisesta pelosta tai epämukavuuden tunteesta lentomatkalla, ja noin kahdeksalla prosentilla pelko estää lentämisen kokonaan. Lentopelkoa voi kuitenkin myös hallita.

Lentopelon oireet

Lentopelko ei ole sairaus vaan haitallinen pelko. Kuten muutkin voimakkaat tunteet, pelko vaikuttaa ihmisen ajatteluun, toimintaan ja kehon fysiologiaan. Lentopelon oireita voivat olla voimakas jännitys, sydämentykytys, hikoilu tai palelu, mahavaivat ja keskittymisvaikeudet. Oireet tekevät olosta epämukavan ja häiritsevät normaalia olemista. Oireita saattaa ilmetä usein jo ennen matkaa: levottomuus, unettomuus ja ärtyisyys kielivät tulossa olevasta stressaavasta tilanteesta.

Lentopelko on jokaisen pelosta kärsivän omakohtainen kokemus ja lentopelon asteet tuntemuksineen vaihtelevat. Kun yhden mielestä lentäminen on korkeintaan epämiellyttävä kokemus ja välttämätön paha, jonka kuitenkin voi sietää, toisen mielestä jo pelkkä ajatus lentokoneeseen noususta on kauhistuttava. Tällainen pelko saattaa rajoittaa elämää ja matkustamista.

Mikä aiheuttaa lentopelon?

Lentopelkoon ei ole vain yhtä ainoaa merkittävää syytä, vaan taustalta löytyy monia tekijöitä. Syitä voivat olla esimerkiksi tunne siitä, ettei itse voi hallita tilannetta, suljetun tai korkean paikan kammo, epätietoisuus lentämisen tekniikasta, aiemmat epämiellyttävät lentokokemukset, voimakas stressi tai paniikkihäiriö.

Yksi tekijä lentopelon muodostumisessa voivat olla myös lentämisestä muodostuneet uhkaavat mielikuvat. Pienetkin poikkeamat lentoturvallisuudessa uutisoidaan, ja usein unohdetaan se tosiasia, että sadattuhannet lentokoneet laskeutuvat maailmalla joka päivä täysin turvallisesti.

Selätä pelko

Lentopelko on irrationaalinen pelko, joka ei yleensä sisällä todellista uhkaa. Muita irrationaalisia pelkoja ovat esimerkiksi julkisen esiintymisen kammo ja torikammo. Koska lentopelko on ainakin osittain opittu reaktio, siitä on myös mahdollista oppia pois.

Lue vinkit lentopelon hallintaan!

  • Hanki tietoa. Lentopelkoinen näkee kaikki uutisoidut onnettomuudet ja poikkeamat todisteena lentämisen vaarallisuudesta. Monet turvallisuusvertailut kuitenkin osoittavat, että erilaisten liikennevälineiden joukossa lentäminen on tilastollisesti turvallisin tapa matkustaa. Koska lentopelkoisen omat mielikuvat ovat ristiriidassa tilastojen kanssa, mielikuvien muuttaminen vaatii täsmällistä tietoa lentämisestä.
  • Muista lentomatkustuksen hyvät puolet. Kun matkustaa lentämällä, matkustajien turvallisuudesta on vastaamassa suuri määrä kokeneita ammattilaisia, eikä mitään toimialaa säännellä ja valvota yhtä tarkasti kuin ilmailua.
  • Vie ajatukset muualle. Kun hiki alkaa nousta pintaa, ei kannata keskittyä pelkoon, sillä silloin se vain kasvaa. Ennen matkaa kannattaa tutustua erilaisiin rentoutumistekniikoihin ja varata mukaan miellyttävää musiikkia tai rentouttava suosikkikirja.
  • Alkoholi ja rauhoittavat lääkkeet eivät ole ihmeapu. Alkoholin ja rauhoittavien lääkkeiden nauttiminen ovat yleisin kotikonsti lentopelon oireiden lievittämiseksi. Kannattaa kuitenkin muistaa, että niillä on vaikutusta vain oireisiin, ei itse pelkoon. Alkoholilla ja lääkkeillä on myös epämiellyttäviä sivuvaikutuksia, kuten pahoinvointi jo lentomatkan aikana ja krapula lomakohteeseen saavuttaessa. Nautittu alkoholi saattaa vaikeuttaa myös aikaeroihin sopeutumista.

Eroon pelosta kursseilla

Lentopelkoa voi oppia hallitsemaan uusien tietojen ja taitojen avulla siten, ettei se estä lentomatkustusta. Finnair järjestää toisinaan turvakursseja lentopelkoisille matkustajille. Kurssilla lentopelkoa lähestytään psykologin, lentäjä-psykologin ja purserin opastuksella. Kurssit ovat yhdistelmä psykologista ja teknistä tietoa, pelonhallintaa rentoutumisen avulla ja tutustumista lentämiseen liittyviin laitteisiin ja turvallisuuteen.

Lentopelosta voi pyrkiä eroon myös NLP-menetelmien avulla NLP-Opiston järjestämillä kursseilla.

Lisätietoa

Terveyskirjasto
Finnairin blogi
Finnair Flight Academy
NLP-Opiston lentopelkokurssit

Päivitetty: 29.3.2012

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (22 votes, average: 3,95 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

4 kommenttia

Ei se lentäminen epämukavaa ole.
Lentäen pääsee nopeasti perille vaikkapa HKL-VT2 – SEOL ICNO väli 8 t 40 minuttia. Ruuat on hyviä ja herkullisia.
Mitä nyt edellisellä lennolla safgat oli tosi herkullisia.
Lentokoneet olivat meilyttäviä, saksalainen gabynguow hoiti hommansa hyvin jopa venytteli laipiosta kiinni pidellen jotta jalat eivät kangistuisi ja niillä olisi helppo kävellä koneesta pois.
Juomat haettiin itse väliköstä koneen laipioon kiinitetyltä hyllyltä.
Voi mikä vapaus siitä syntyy kun kone kohoaa taivaalle, kuulet vain kahden tai neljän koneen moottoria vomakkaan jylinän ja murinan kun se kiitää kiitotiellä kohti ilmojentietä, niin sanottua linnun tietä eteen päin kunnes ollaan liukupinnassa seouliin ja koskeketus ja jarrut ne ovat tosi mahtavat kone jarruttaa ja käänntyy saapuvien lentojen poritille astelet toiseen maailmaan missä et koskaan ole päässyt käymään.
HYVÄÄ TURVALLISTA MATKAA KAIKILLE KANSALAISILLE.

Onko lentopelkoa nykyisin vähätelty, kun teillä on vielä kurssi-ilmoitukset lentopelkoon sivuilla vuodelta 2009.