Kuva: Shutterstock
Lentokoneen äänet

Mitkä lennolla kuuluvat pahaenteiset äänet ovat harmittomia ja taas eivät? Katso lista

Lentokoneen yllättävien äänien kuulosteleminen on tuttua ainakin lentopelkoisille. Mutta mistä äänistä kannattaa oikeasti hermostua?

Nämä äänet ovat harmittomia lennolla

1. Konetyyppien ominaisäänet

Lentäjästä lentopelkoisten terapeutiksi loikannut Tom Bunn kertoo Yahoo Travel -matkailusivustolle, että lentokonetyypistä riippuen matkan aikana voi kuulua erilaisia ääniä. Tästäkin syystä uudet ja erikoiset äänet voivat yllättää kokeneenkin matkailijan.

Bunnin mukaan Airbus A320 -koneiden sanotaan pitävän kummallista sairaan koiran ujellusta muistuttavaa ääntä koneen kiihdyttäessä ilmaan kiitorataa pitkin. Boeing 747 -konetyypistä puolestaan saattaa kuulua vaikeroivaa ääntä lentokoneen kääntyessä.

2. Nousua seuraava tömähdys

Välittömästi nousua seuraava tömähdys on tuttu ääni monelle lentomatkustajalle. Kumahtava ääni ei kuulu aina, mutta jos sen kuulee, ei siitä tarvitse huolestua. Kyseessä on laskutelineiden tuesta lähtevä harmiton ääni, joka kuuluu parhaiten laskutelineiden vieressä sijaitseville paikoille.

3. Juoksevan veden ääni

Lähellä laskutelineitä istuvat matkustajat voivat kuulla nousun jälkeen ääntä, joka muistuttaa putkia pitkin juoksevan veden lorinaa. Harmittoman äänen taustalla ovat koneen hydraulisen järjestelmän nesteet.

4. Moottorit hiljenevät yhtäkkiä

Monet lentopelkoiset ovat todennäköisesti kiinnittäneet huomiota pahanteiseen hiljaisuuteen koneen nousun jälkeen. Lentokoneen irrotessa kiitoradalta moottorit pauhaavat ja meteli on huumaava, kunnes yhtäkkiä ilmassa äänet tuntuvat hiljenevän kertaheitolla.

Matkustajalle äkillinen hiljaisuus saattaa kuulostaa moottorien sammumiselta, mutta siitä ei suinkaan ole kyse. Melu ei vain kantaudu matkustamoon samalla tavalla koneen etääntyessä kiitoradasta.

5. Laskeutumisen monet äänet

Lennolla nousu ja laskeutuminen ovat yleensä kuumottavimpia hetkiä hermostuneille matkustajille. Laskeutumiseen liittyy monia meluisia ääniä, jotka ovat harmittomia. Koneen laskusiivekkeiden avaaminen ja sulkeminen aiheuttaa hieman tehosekoittimen surinalta kuulostavan äänen, josta ei tarvitse huolestua. Myös laskusiivekkeiden asennon korjaaminen saattaa kuulua jymisevänä äänenä matkustamoon. Kyseessä on kuitenkin rutiinitoimenpide.

Nämä saattavat olla huonoja enteitä

1. Yllättävä pamaus

Lennon aikana kuultu pamaus saattaa olla joko melko harmiton tai enteillä vaaraa. Pamahtava ääni voi tarkoittaa moottorin räjähdystä, mutta vakavalta kuulostavasta ongelmastakin voidaan selvitä ammattitaitoisten lentäjien avulla. Syyskuussa 2015 British Airwaysin lentokoneen moottori syttyi palamaan koneen noustua ilmaan, mutta tilanteesta selvittiin muutamilla lievillä vammoilla.

2. Palohälytin käynnistyy lennolla

Lennolla käynnistynyt palohälytin saattaa kertoa moottorin syttyneen tuleen. Koko matkustamo ei sitä kuitenkaan kuule – palohälytys soi nimittäin ainoastaan ohjaamossa. Ääni saattaa silti kantautua lähellä ohjaamoa sijaitseville paikoille. Hälytyksen sattuessa ääni sammutetaan välittömästi, jotta lentäjät voivat keskittyä hoitamaan tilanteen parhaalla mahdollisella tavalla.

3. Matkustamohenkilökunta hermostuu

Monet matkustajia hermostuttavat lentokoneen äänet ovat lentoemännille ja stuerteille arkipäivää, eivätkä pienet kolaukset ja pamaukset heitä hätkäytä. Silloin kun matkustamohenkilökunnan voi nähdä hermostuvan, on tosi kyseessä.

Bunn muistuttaa, että 99,9 prosenttia matkustajien kuulemista epäilyttävistä äänistä on harmittomia. Vaaratilanteen sattuessakaan matkustajat eivät voi tehdä tilanteelle mitään, vaan ongelmien ratkaisu kannattaa jättää ammattilaisten huoleksi.

Lähde: Yahoo Travel
Kuva: Shutterstock

Päivitetty: 2.7.2019

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (31 votes, average: 2,42 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

11 kommenttia

Niittien katkeileminen paukahdellen koneen purkaantuessa on aina hyvin huono merkki, varsinkin kun kyse on siipisalon pettämisestä. Silloin on turha suunnitella tekemisiään kovin pitkään lähitulevaisuudessa.

Eniten huolestuin kun juuri korjatun lentokoneen ilmastoinnin ääni hävisi yhtäkkiä. Vasta vähän myöhemmin tajusin, että hiljaisuus on normaalia, vaan aiempi humina joka kuului moottoreidenkin yli ei ole.

Olipa lapsellisesti kirjoitettu ”juttu”. Ehkä suora kopiointi ja käännös suomeksi olivat kirjoittajalle liikaa.
Ensinnäkin lentokoneet nousevat ja laskeutuvat kiitotieltä, ei kiitoradalta. Junat kulkevat junarataa pitkin.
Moottorien ääni hiljenee nousun jälkeen kun ei ole tarvetta käyttää lentoonlähtötehoa ja säästetään kustannuksia ja vähennetään melua.
Laskusiivekkeiden asentoa ei koskaan korjata vaan asetetaan kulloinkin olemassa olevan tarpeen mukaiset asetukset.
Jne jne…

Boing747,vanhatlouskut ,natisevat joka puolelta, Eniten kone malleista tippunnut pöpelikköön

minäkään en koskaan pelkää mitään laulelen vaan ra ra rairara rai ra raa vanhojen sotajermujen kanssa torille kahville kävellessä (jos kellä sattuu olemaan jalat).

Aiheesta löytyy myös Suomessa ammattilaisten toimesta tehtyä aineistoa osoitteesta lentopelkokurssi.fi

4. Moottorit hiljenevät yhtäkkiä, olisi ansainnut hieman tarkempaa tietoa. Muutenkin todella heikkolaatuisesti kirjoitettu/kopioitu juttu.

Yleisin syy siihen, miksi moottorit hiljenevät välillä piankin nousun jälkeen on se, että tehoja lasketaan. Kone on saatu ilmaan maksimitehoilla (aina ei edes maksimilla) ja enää ei tarvitse mennä ”kaasu pohjassa”. Toinen syy voi myös olla se, että vilkkailla lentokentillä koneen täytyy pysyä tietyllä korkeudella kunnes saa lennonjohdolta luvan siirtyä seuraavalle lentotasolle. Lontoosta, jossa on paljon isoja lentokenttiä pienellä alueella, lähtiessä tämän kokee esim. melkein aina.

Olisitte voineet myös kirjoittaa siitä, miksi kone välillä pistää ”kaasun pohjaan” matkalentokorkeudessa. Sekin saattaa kuullostaa melko dramaattiselta tapahtumalta kun on lennetty jo monta tuntia.

nousussa moottorien vaimeneminen johtuu todennäköisemmin siitä, että lentoonlähtötehot pudotetaan nousutehoihin. Takeoff thrust vs climb thrust. Eroa voi olla melkoisestikin jos sää epäsuotuisa tai kenttä korkealla/lyhyt tms.

Sen kun muistaa ettei yhtään viallista lentokonetta ole jäänyt taivaalle. Ne tulevat alas tavalla tai toisella.
Itse paljon lentävänä en ole koskaan pelännyt koneessa.

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *