Hyppää sisältöön

Miten sääolosuhteet vaikuttavat lentoturvallisuuteen? 4 Suomessakin tuttua tilannetta

Rantapallon päätoimittaja Inka Khanji
Inka Khanji Päivitetty: 20.09.2018
Ukkonen, sumu, lumi ja tuuli tekevät lentämisestä paikoitellen hyvin haastavaa. Lue, millaiset vaikutukset eri sääolosuhteilla on!

1. Ukkonen tuo haasteita lentoliikenteeseen

Kesäisin lentämistä häiritsevät ukkoset voivat estää koneen laskeutumisen ennalta suunnitellulle kiitoradalle.

– Lentokone aloittaa laskeutumisen 10–15 kilometrin päähän kiitotiestä, ja jos ukkospilvi on koneen lähestymislinjalla, ei kyseistä kiitotietä välttämättä voida käyttää. Sama ongelma on lentoon lähdettäessä, sanoo lentokapteeni Tapio Siivola.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Ukkospilvien läpi lentäminen ei ole mahdollista, eikä pilviä voi myöskään alittaa uhkaavien pystyvirtausten ja rakeiden vuoksi. Ainoaksi keinoksi ukkospilven ohittamiseen jää Siivolan mukaan kiertäminen.

– Ukkonen aiheuttaa nopeasti vaihtuvat olosuhteet, joissa tuulen suunta saattaa vaihtua 360 astetta puolen tunnin aikana. Ukkonen rajoittaa lentoasemalta lähtevien ja sinne saapuvien koneiden määrää, kertoo Suomen lennonjohtokeskuksen päällikkö Karri Hannula.

Jo pelkkä ukkospilvien läheisyys aiheuttaa muutoksia lentokoneiden aikatauluihin silloin, jos kentän läheisyydessä salamoi voimakkaasti. Lentokoneita ei tässä tapauksessa voi esimerkiksi tankata, lastata tai purkaa.

– Lentokoneen sisällä ihmiset ovat turvassa, mutta ulkopuolella oleville salaman osuminen koneeseen on vaarallista. Pahimmassa tapauksessa ukkospilvi voi lamauttaa lentokentän toiminnan täysin, Hannula sanoo.

2. Sumu tuo haasteita laskeutumiseen

Sumun aiheuttama heikko näkyvyys voi estää lentokoneen laskeutumisen. Sumuisella säällä välimatkojen on oltava tavallista pidempiä, mistä syystä kone voi joutua välillä lentelemään kentän yläpuolella odotellen sumun hälvenemistä ennen laskeutumista.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

– Jos laskeuduttaessa kiitotietä ei nähdä 30 metrin päästä, saatetaan joutua tekemään ylösveto ja yrittämään uudelleen tai suuntaamaan varakentälle, sanoo lentokapteeni Siivola.

ShutterstockLentokone
Lentomatkustajien turvallisuus on ensisijaista aina, ja erityisesti haastavissa olosuhteissa.

Sumuinen sää on tavallisesti hyvin tyyni, eikä sumun aikana tuule. Sumuisella säällä lentokapteeneilla ei ole kiirettä tai aikataulupaineita, sillä ainoa tavoite on saada kone perille mahdollisimman turvallisesti.

Mitä sankempi sumu on, sitä nopeammin otetaan Karri Hannulan mukaan käyttöön huonon näkyvyyden toimintamenetelmät.

– Lentokoneiden välimatkoja ilmassa ja maassa kasvatetaan, ajoneuvojen nopeuksia lasketaan ja töitä kentällä keskeytetään, kun näkyvyys on huono. Jos koneita laskeutuu normaaliolosuhteissa yhteensä 36 kappaletta tunnissa kiitotietä kohti, vähenee niiden määrä sumulla 24 koneeseen tunnissa, Hannula jatkaa.

3. Lumi hankaloittaa toimintaa lentoakentällä

Lumisade yhdistettynä tuuleen tekee erityisesti laskeutumisesta haastavaa. Lentokoneet pykivät Siivolan mukaan laskeutumaan aina vastatuuleen sivutuulen vaikeuttaessa laskeutumista.

– Kesällä sivutuulessa voitaisiin vielä pärjätä, mutta lumimyräkän aikana liukas kiitotie rajoittaa laskeutumista, eikä sinne silloin välttämättä voida laskeutua lainkaan, sanoo Tapio Siivola.

ShutterstockLentokone
Lentokoneen laskeutuminen onnistuu parhaiten kirkkaalla säällä.

Kun lentokone on valmis lennolle, on sille myös määritelty varakenttä, jolla on sääennusteen mukaan hyvä sää. Näin voidaan olla varmoja siitä, että huonollakin säällä koneen lentokapteeni tietää ainakin yhden paikan, minne on turvallista laskeutua.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

4. Puuskittainen tuuli vaikeuttaa lentämistä

Kovakaan tuuli ei haittaa lentäessä, jos tuuli on tasaista. Puuskainen ja nopeasti suuntaa vaihtava tuuli sen sijaan on lentokapteenin painajainen, joka tuo rutkasti haasteita.

– Kun kone ja kapteeni heiluvat, on hankala nähdä mittareita. Laskeutuminen kovalla tuulella on haastavaa. Nopeuden muutokset voivat olla niin suuria, että laskeuduttaessa onkin tehtävä yllättäen koneen ylösveto ja yritettävä hetken kuluttua uudelleen – tai sitten on suunnattava varakentälle, Siivola sanoo.

Helsinki-Vantaan pääkiitotietä ei Karri Hannulan mukaan voi välttämättä käyttää voimakkaiden tuulien aikana. Näissä tapauksissa on turvauduttava poikkikiitotien käyttöön, mistä seuraa lentoliikenteen viivästyksiä.

Lähde: Finavia
Kuvat: Shutterstock

Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Matkalaukku ruumassa

Tästä useimmilla ei ole aavistustakaan: mitä matkalaukulle tapahtuu matkalla lähtöselvityksestä lentokoneen ruumaan?

Helsinki-Vantaan lentoasema

Helsinki-Vantaalle vain yksi terminaali – vanhat terminaalit poistuvat käytöstä

Helsinki-Vantaan lentoaseman uusi terminaali

Finavia luopuu maskisuosituksesta – koskee lähes kaikkia Suomen lentoasemia

Helsinki-Vantaa

Helsinki-Vantaan uusi lähtöaula viimein käyttöön: ensimmäiset lähtöselvitykset siirtyivät jo

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja