Mikä oikein on lentoyhtiön kotipesä? Myös matkustajat hyötyvät base-kentästä
Lentoyhtiöt palaavat kotiin työpäivän päätteeksi – ainakin joskus
Lentokentät jakautuvat lentoyhtiön näkökulmasta kahteen: osa lentokentistä on vain vierailukenttiä eli koneet laskeutuvat ja lähtevät pikimmiten, mutta osa on base-kenttiä, jotka ovat lentoyhtiöiden kotikenttiä.
– Se on vähän kuin lentoyhtiön kotipesä. Käytännössä se tarkoittaa, että lentoyhtiö on allokoinut sinne tietyn määrän lentokoneita ja miehistöä. Se toimii lähtökenttänä kaikille lennoille, ja miehistö tavallisesti asuu sen läheisyydessä. Lentokoneet palaavat pääsääntöisesti yöksi kotiin, jos vain matka on sen pituinen, että se on mahdollista, kertoo Finavian apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola.
Esimerkiksi Helsinki-Vantaan lentoasema toimii kotikenttänä Finnairille. Kansallisella lentoyhtiöllä kotikenttä onkin tyypillisesti oman kotimaansa pääkaupungin tai jonkun toisen merkittävän kaupungin lentoasemalla.
Base-kenttiä voi olla enemmänkin kuin yksi, riippuen muun muassa lentoyhtiön koosta. Joillakin on vain yksi kotikenttä, toisilla on useita ympäri maailmaa. Finnairilla on yksi base-kenttä, Norwegianilla useita kotipesiä niin Euroopassa kuin Etelä-Amerikassakin ja esimerkiksi Lufthansalla on kotikentät Frankfurtissa ja Münchenissä. Kotikenttää voi myös vaihtaa.
– SAS:lla oli pitkään base Helsinki-Vantaalla, mutta se lopetettiin. Tällä hetkellä esimerkiksi Tukholma–Helsinki-välin lennot käyvät siis vain kääntymässä Helsingissä, Noronen sanoo.
Matkustajat pääsevät hyötymään kotikenttäedusta
Matkustajan näkökulmasta kotipesä näkyy merkittävällä tavalla: lentoyhteyksien määrässä.
Lentoasemaa base-kenttänään pitävällä yhtiöllä on usein hyvät yhteydet ja runsaasti kohdevalikoimaa juuri kotipesäkentältään. Jos monella lentoyhtiöllä on kotipesä samalla lentoasemalla, on sen kentän kohdevalikoima todennäköisesti hyvin monipuolinen.
– Muuten base-kenttien vaikutus ei juurikaan näy matkustajille. Matkustajahan vain varaa lennon pisteestä A pisteeseen B – ei silloin voi tietää, onko kone menossa kotikentälleen vai ei. Sitä tuskin edes tulee ajatelleeksi, mistä kone on kotoisin, Noronen-Juhola sanoo.
Lähde: Finavia
Kuvat: Shutterstock ja Finnair
Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää