Kuva:
Mikä on toimivin päästölaskuri?

Maksatko omantuntosi puhtaaksi? Päästölaskurit vertailussa!

Lentomatkailu on yksi nopeimmin kasvavista hiilidioksidin lähteistä. Erilaiset päästölaskurit auttavat matkailijaa tiedostamaan oman ekologisen jalanjälkensä ja halutessaan tukemaan erilaisia ympäristöprojekteja.

Tarjolla on kuitenkin niin monta eri perustein toimivaa vaihtoehtoa, että matkailija saattaa hämmentyä laskurien äärellä. Rantapallo vertaili viisi erilaista päästölaskuria.

1. Finnair

Suomalaisen Finnairin päästölaskurin toiminta perustuu lentoyhtiön omaan tietokantaan: laskurin tulokset pohjautuvat Finnairin aiempaan polttoainekulutukseen sekä matkustajien ja rahdin määrään. Tiedot päivitetään neljästi vuodessa.

Finnairin ympäristöjohtaja Kati Ihamäen mukaan lentoyhtiön päästölaskuri näyttää realistisempia tuloksia kuin monet muut laskurit, jotka käyttävät laskennassa keskiarvoja.

– Tarkempia tuloksia saadaan, kun tiedot poimitaan tarkasti vain yhdestä lentoyhtiöstä, Ihamäki kertoo.

2. Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO

Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAO:n päästölaskuri sen sijaan ei edusta mitään tiettyä lentoyhtiötä, lentokoneistoa tai lentoa. Laskuri soveltaa parhaiten julkisesti saatavilla olevaa tietoa. Menetelmä ottaa huomioon lentämisen eri tekijöitä lentokonetyypeistä rahteihin.

Laskuri kertoo aluksi matkan pituuden ja hiilijalanjäljen suuruuden. Lisätiedoista löytyy myös polttoaineen kulutus, luettelo lentokoneista, jotka mahdollistavat valitun matkan sekä keskimääräinen istumapaikkojen määrä koneissa.

Käytännössä laskuri toimii vertaamalla matkustajan syöttämiä matkakohteita julkaistuihin lentoaikatauluihin selvittääkseen ensin, mitkä koneet ovat käytössä matkaa varten. Kerättyjen tietojen avulla lasketaan sitten polttoaineen kulutus, josta saadaan lennolla vapautuneen hiilidioksidin määrä.

3. SAS

Scandinavian Airlinesin sivuilla on yhden päästölaskurin sijaan kolme eri laskuria: yksinkertainen laskuri, yleisempi päästölaskuri sekä erillinen rahtilaskuri. SAS:n laskurien perustana toimivat sekä SAS:in omat tietokannat että julkiset ja muiden järjestöjen (kuten ICAO:n) keräämät tiedot.

Yksinkertainen laskuri laskee vain lentomatkasta aiheutuvat hiilidioksidipäästöt. Tuloksiin ilmestyy käytössä oleva koneisto, istumapaikat ja matkustajien määrä suhteessa niihin, matkakilometrit sekä vapautuneen hiilidioksidin määrä.

Yleisempi päästölaskuri laskee näiden kaikkien lisäksi myös useiden eri päästöyhdisteiden määrän, joita lentomatka tuottaa. Näistä yksi on muun muassa vesi. Rahtilaskuri näyttää kaiken tämän, mutta kertoimena käytetään rahdin painoa kilogrammoittain.

SAS:in laskuri tarjoaa matkustajalle myös mahdollisuuden korvata lennoista aiheutuneet ympäristöhaitat. Lentoyhtiö on mukana The Carbon Neutral Companyn projektissa päästöjen vähentämiseksi. Käytännössä matkustajan rahat menevät siis erilaisiin ympäristöprojekteihin, kuten esimerkiksi tuulivoimaloiden kehittämiseen.

4. MyClimate

Sveitsiläinen sivusto perustuu kokonaan päästöjen kompensaatiokaupalle. MyClimaten päästölaskuri ei ilmoita suoraan vapautuneiden päästöjen määrää, vaan laskee aiheutuneen vahingon Sveitsin frangeina.

Laskuri tarjoaa tulosten yhteydessä useita projekteja, joihin osallistumalla matkustaja voi sivuston mukaan puolestaan edistää ympäristön hyvinvointia – vaikkapa rahoittamalla aurinkovoimalla toimivia liesiä Madagaskarille.

5. Greenseat

Hollantilaisen Greenseat-sivuston laskuri kerää lentomatkoja käteväksi listaksi sivun oikeaan reunaan. Laskuri laskee hiilidioksidijalanjäljen tonneina ja lisäksi saman euroina – myöskin kompensaatiokauppaa varten.

Greenseatin ympäristöprojektit keskittyvät lisäämään uusiutuvien energialähteiden käyttöä kehitysmaissa, kuten biokaasun käyttöä Kambodzhassa.

Mikä laskuri on luotettavin?

Koska eri päästölaskurit laskevat eri tavoin, tulokset eivät näytä aina samalta. Ne antavat kuitenkin ohjeellista tietoa ihmisen omasta vaikutuksesta ympäristöönsä.

Jokainen matkailija voi itse harkita, haluaako hyödyntää päästölaskurien antamaa tietoa ja kompensoida jättämäänsä ekologista jälkeä.

Finnairin Ihamäki peräänkuuluttaa, että lentoliikenteen on vähennettävä päästöjä eri keinoin tulevaisuuden turvaamiseksi.

– Yhtenä vaihtoehtona voitaisiin solmia maailmanlaajuinen päästökauppasopimus, johon kaikki valtiot sitoutuisivat täysin. Nyt pitää vain kääriä hihat ja ryhtyä hommiin, Ihamäki toteaa.

Hanna Korhonen

Päivitetty: 22.4.2013

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (2 votes, average: 4,00 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

3 kommenttia

Laskenta tapoja tuntuu olevan satoja, kun lasketaan lentoliikenteen päästöjä, mutta yksinkertainen totuus on, että päästöjen määrä on noin nelinkertainen, jos sama matka tehdään henkilöautolla. Todellisuudessa jopa suurempi. Lentokone kun laskee päästönsä täysin vapaasti ilmatilaan ja korkealle. Nyky autoissahan taas tuppaa oleen kaikenlaisia saasteen kerääjiä, kuten esim. katulysaattorit. Liikenteen suurimpia saastuttajia ovat lentokoneiden lisäksi laivat. Autojen osuus tässä joukossa jää todellisuudessa alle prosenttiin. Eli vaikka kaikki autot vaihdettaisiin säjköautoihin tai poistettaisiin kokonaan liikenteestä, liikenteen kokonais päästöjen määrään sen vaikutus olisi lähes nolla. Mutta tällä hetkellä päöstöjen maksajina autot ovat taas lähes 100%. Muut tulevat siivellä. Kukaan tai ns. poliittiset päättäjät eivä isaa tai oikeasti uskalla puuttua todellisiin saastuttajiin. Syystä, että lentäminen kaikesta huolimatta on elitismiä ja siellä pyörii biiljoonat.

Eri liikennemuotojen päästövertailusi ei pidä lainkaan paikkaansa. CO2 päästö (ekvivalentti)/henkilö/km on bensa-autolla reilu 100g , lentokoneella 150g ja laivalla 300g . Lähde: Sitra , Tilastokeskus, Motiva, Luonnonvarakeskus, Liikennevirasto , VTT, SYKE , ENVIMAT . Kaaviossa keskivertosuomalaisen hiilijalanjälki.

Laskureissa ei oteta painon merkitystä co2 päästöille. 40 kg pinen tytön ja 10 kg markatavaran lennätys tuottaa paljon vähemmän hiilidioksidia kuin 120 kg ukkeli ja 30 kg matkatavarat. Matkaliput pitäisi myydä kilohinnalla.