Hyppää sisältöön

Kolme klassista junareittiä maailmalla – tunnetko nämä kaikki?

Rantapallon päätoimittaja Inka Khanji
Inka Khanji Päivitetty: 06.04.2018
Ikkunan ohi vilisevät maisemat, ratakiskojen kolina ja konduktöörin askeleet saattelevat matkustajan klassiselle junamatkalle. Tutustu kolmeen klassiseen junamatkaan Euroopassa, Venäjällä ja Yhdysvalloissa.

Idän pikajuna

Legendaarinen Idän pikajuna eli Orient Express on tuttu monista elokuvista ja kirjoista: Agatha Christiekin murhautti yhden hahmoistaan tässä kuuluisassa junassa, ja tarina nousi jälleen suosioon vuonna 2017 ensi-iltansa saaneen Idän pikajunan arvoitus -elokuvan myötä.

Euroopan halki kulkevassa Idän pikajunassa voi kokea jännitystä ja romantiikkaa. Matkan alussa voi sulkea silmänsä ja siirtyä ajassa taaksepäin viehättävälle ja elegantille aikakaudelle. Kuvitelmaa säestävät oman vaunuosaston kimalteleva puu, kiillotettu messinki ja puhtaat pellavat, sekä vaunupalvelijat, jotka ovat aina käytettävissä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Illallinen aloitetaan baarivaunun kuuluisilla cocktaileilla, jonka jälkeen siirrytään johonkin kolmesta ravintolavaunusta. Pehmeän himmeä valaistus korostaa hopeiden kiiltoa ja pellavaliinojen pehmeyttä tehden maittavista aterioista jopa vieläkin herkullisempia. Ikkunoiden ohi vilahtelevat upeat maisemat, ja pysähdysasemina ovat Euroopan mahtavimmat kaupungit.

ShutterstockIdän pikajuna
Idän pikajuna on maailman tunnetuimpia junareittejä.

Idän pikajuna liikennöi alun perin Pariisin ja Wienin välillä, ja reittiä jatkettiin myöhemmin Istanbuliin saakka. Nimensä mukaisesti Idän pikajuna oli pitkänmatkan juna, ja sen reittiä muutettiin useita kertoja.

Vaikka nykyinen reitti kulkeekin vain Strasbourgista Wieniin, on myös mahdollista koota alkuperäinen Idän pikajunan reitti kokonaisuudessaan neljästä junareitistä: Pariisi-Strasbourg, Strasbourg-Wien, Wien-Belgrad ja Belgrad-Istanbul. Jokainen näistä junista kulkee päivittäin. On olemassa myös muita reittejä Pariisista Istanbuliin, kuten Pariisi-München-Budapest-Bukarest-Istanbul, ja näiden matkojen kesto on noin 60 tuntia ilman viivytyksiä.

Trans-Siperia

Trans-Siperian charmi ja viehätys perustuu tunnelmaan ja maisemiin, jotka muuttuvat sitä mukaa kun länsi vaihtuu hitaasti idäksi. Karun taigan ja itämaisen eksotiikan välille mahtuu tuhansia kilometrejä unohtumatonta taivalta Venäjän halki.

Huima 9 289 kilometrin pituinen Trans-Siperian rata on maailman pisin rautatieosuus. Rata lähtee Moskovasta Jaroslavin rautatieasemalta ja kulkee kahdeksan aikavyöhykkeen halki aina Vladivostokiin saakka. Matkalla voi jäädä pois millä tahansa pysäkillä, hengittää paikallista ilmapiiriä ja jatkaa taas seuraavalla junalla matkaansa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
ShutterstockTrans-Siperian juna
Trans-Siperian junamatka vie Venäjän halki.

Toisin kuin Idän pikajuna, Trans-Siperian juna ei ole luksusjuna vaan varsin tavallinen pitkänmatkan juna. Osastot ovat yleensä yksinkertaisia mutta siistejä. Jokaisessa vaunussa on yksi yhteinen WC ja pari vaunuemäntää, jotka siivoavat vaunua, vuokraavat lakanoita ja kuumentavat samovaarissa vettä.

Samovaari on matkustajien yhteisessä käytössä ja siitä voi hakea ilmaiseksi kuumaa vettä. Näin matkan aikana voi valmistaa esimerkiksi pikakahvia, teetä tai pussikeittoja. Junissa on myös ravintolavaunu.

Central Pacific

Central Pacific -rautatietä pidettiin 1800-luvun Yhdysvaltojen suurimpana teknologisena saavutuksena, ja yhä edelleen se symbolisoi monelle suuren tuntemattoman valloitusta. Se olikin ensimmäinen koko mantereen ylittävä rautatie.

Central Pacific tuo mieleen cowboyt ja intiaanit, jotka aikoinaan elivät Pohjois-Amerikan tasangoilla, sekä suuret asesankarit, jotka armotta ryöstelivät rannikolta toiselle matkaavia junia. Historiallisen radan jäänteet ovat yhä helposti paikallistettavissa. Satoja kilometrejä siitä on yhä käytössä, erityisesti Sierra Nevadan vuorilla, Utahissa ja Wyomingissa.

ShutterstockJunamatka Yhdysvalloissa
Junamatkailu onnistuu Yhdysvalloissa vielä nykyisinkin aivan vaivatta.

Rata seurasi pääreittejä joilla länsi oli avattu junaliikenteelle esimerkiksi Oregonin, Mormonin ja Kalifornian ratojen avulla. Central Pacificin reitti lähti Iowan Coincil Bluffsista seuraten Platte River -jokea Nebraskan halki, kulkien Wyomingissa läpi Kalliovuorten, ja Utahin sekä Nevadan halki ennen päättymistään Sacramentoon.

Vanha ja alkuperäinen rata on jo kauan sitten uusittu, mutta radan penkat on kunnostettu niin, että reitti kulkee käytännössä alkuperäisten ja käsintehtyjen penkkojen päällä.

Yhdysvaltain junayhtiö Amtrak kuljettaa matkustajia päivittäin Kalifornian Emeryvillestä Chicagoon.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Teksti: Jenna Lehkonen
Kuvat: Shutterstock

Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Idän Pikajuna

Idän pikajuna on junamatkojen klassikko: luksusjuna on koettava kerran elämässä – jos siihen on varaa

Yöjuna kotimaassa

Yöjuna tekee matkanteosta helppoa ja vaivatonta – näin sujuu yö kotimaan makuuvaunussa

Canfrancin asema Espanjan ja Ranskan rajalla

Tämä hylätty asema oli kerran koko Euroopan toiseksi suurin – aavemaiset rauniot vuorten ympäröimänä

Rovos Rail

Koe Afrikan savannit luksusjunan kyydissä – Rovos Rail on unohtumaton kokemus

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja