SMAL: Suomen matkailualan asetettava tavoitteet korkealle
SMAL toivoo yhteistyötä matkailualalle
Matkailusta on muodostunut yksi koko maailman merkittävimmistä elinkeinoista, ja myös Suomessa sen merkitys kasvaa vuosi vuodelta. Taloudellisesti haastavina aikoina matkailu on säilyttänyt asemansa harvinaisena kasvualana.
Suomen matkailualan liitto pitää maan matkailuelinkeinoa pirstaloituneena. Yhteistyö eri toimijoiden kesken on edelleen vähäistä.
– Jos matkailun merkitystä arvioi suomalaisena vientituotteena, sen arvo vuonna 2013 oli 4,2 prosenttia kokonaisviennistä. Matkailun arvo on suurempi kuin muun muassa korkean teknologian tuotteiden tai elintarvikkeiden arvo. Realistiseksi tavoitteeksi voi silti asettaa matkailutuottojen moninkertaistamisen, sanoo SMAL:n kevätkokouksessa puhunut Tampereen teknillisen yliopiston professori Jorma Mäntynen.
Matkailutuottojen kasvattaminen edellyttää SMAL:n mukaan koko toimialan kattavaa yhteistyötä. Liitto pohtii parhaillaan toisiko matkailualan eri järjestöt yhteen kokoava kattojärjestö kaivattua yhteistyötä alalle, jossa kilpailua ilmenee paitsi yritysten myös eri matkailualueiden ja naapurimaiden kesken.
– Matkailualan yhteistyötavoitteiden tulisi olla korkealla, kuten talouden ja työllisyyden kohentamisessa ja kestävän matkailun arvojen esiintuomisessa, sanoo SMAL:n puheenjohtaja Kirsi-Marja Salonen.
Matkailujohtajat miettivät myös, toisiko erityisen matkailuministerin nimeäminen lisää yhteiskunnan huomiota ja panostusta matkailuasioiden hoitoon. Matkailualalle halutaan huomiota hallituksen seuraavassa tavoiteohjelmassa.
SMAL suunnittelee perustavansa matkailualan toimijoita yhteen kokoavan tulevaisuustyöryhmän. Tavoitteena on saada aikaan elinkeinoelämän yhteenliittymä ja edunvalvoja, joka pyrkii lisäämään ymmärrystä matkailualan yhteiskunnallisesta merkityksestä sekä tukemaan matkailuelinkeinon kasvua.
Lähde: SMAL
Kuva: Finavia