Hyppää sisältöön

Matkustajat kaipaavat lentoasemille maailmalla nähtyjä luksuspalveluja

Maria Hietala
Maria Hietala Päivitetty: 20.02.2014
Matkustajat haikailevat lentokentälle uudenlaisia palveluja.

Lentokentille osataan vaatia palveluja

Yhä useampi matkustaja odottaa, että lentokentällä on tarjolla täysin uudella tavalla ajateltuja palveluja ja tuotteita sekä uusinta teknologiaa. Kokeneet matkustajat osaavat vaatia kaikkea sitä, mitä ovat maailmalla nähneet – ja enemmänkin.

Tämä käy ilmi Haaga-Helian FUTUAeroport II -julkaisusta, jossa on selvitetty muun muassa tulevaisuuden lentoasematrendejä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

– Nyt halutaan vaihtoehtoisia loungepalveluja ja käsintehtyjä luksustuotteita, toteaa palveluinnovaatioiden yliopettaja V.A. Heikkinen Haaga-Helia-ammattikorkeakoulusta.

Palvelujen avulla lentoasemat voivat erottua muista kentistä. Lentomatkustajat odottavat elämyksellisyyttä ja ovat valmiita kokeilemaan uutta.

– Lentokenttä on luonteva ympäristö kokeilla, kuinka uudet innovaatiot toimivat käytännössä. Tämä koskee yhtä lailla palveluja, tekniikkaa kuin liiketoimintaakin, sanoo Heikkinen.

Asiakkaan tarpeet sanelevat kaiken

Asiakaskokemusten tärkeys on ymmärretty muuallakin kuin lentoasemilla. Tällä hetkellä eri alojen palveluyritykset, konseptit ja brändit suorastaan kilpailevat asiakaskokemusten tuottamisessa, ja monet kotimaiset yritykset investoivat palvelumuotoiluun.

Tulevaisuudessa kuluttajien tunteminen on entistä tärkeämpää. Kuluttajan ostopäätöksissä korostuvat yksilölliset valinnat, joiden taustalla on oma arvomaailma.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

– Kokonaisuus on monimutkainen, koska ei ole vain yhtä matkustajaa ja yhdenlaisia odotuksia. Kärjistetysti voisi sanoa, että länsimaalaisten elämä rauhoittuu ja vihertyy, kun taas aasialaisten liikkumishalu yltyy, Heikkinen pohtii.

FUTUAeroport II -julkaisussa tarkastelun keskiössä on Helsinki-Vantaan lentoasema, jonka matkailijamäärien ennustetaan kasvavan. Julkaisun tutkimushankkeisiin on osallistunut lukuisia Haaga-Helian asiantuntijoita ja satoja opiskelijoita vuosien 2008–2013 aikana.

Lähde: Haaga-Helia
Kuva: Finavia

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Veden juominen lentokoneessa

Kuinka paljon lennolla pitäisi juoda vettä? Tämän helpon ohjeen avulla vältät ikävän olotilan

Pariisi

Transavia avaa uuden reitin Lappiin – Kittilästä Pariisiin suorin lennoin

Tartto

Finnair keskeyttää lennot Tarttoon kuukauden ajaksi – syynä GPS-häirintä

Lennot Mallorcalle

Finnair pidentää suosittujen lomakohteiden kautta – suoria lentoja marraskuulle ja ympärivuotisen reitin paluu

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja