Hyppää sisältöön

Nämä yleiset vaivat vaanivat matkustajia lennolla – miten sairaustapauksista selvitään lentokoneessa?

Rantapallon päätoimittaja Inka Khanji
Inka Khanji Päivitetty: 08.03.2018
Miten yllättävistä sairaustapauksista selvitään lennolla?

Nämä vaivat kiusaavat lennolla

Lentokone on viimeinen paikka, jossa kukaan haluaa kamppailla terveysongelmien kanssa. Matkustamohenkilökunta kuitenkin tietää, että hetkenä minä hyvänsä jotain saattaa mennä vikaan.

Lentojen sairaustapaukset ja terveyteen liittyvät hätätilanteet ovat lisääntyneet Toronton yliopiston tekemän tutkimuksen mukaan. Selitys on looginen: lentomatkustus on yleistynyt, samoin iäkkäämpien ihmisten matkailu. Matkailijat myös lentävät yhä enemmän kaukolentoja, joiden aikana keho joutuu kovemmalle koetukselle.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

New England Journal of Medicide -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan sairaustapauksia sattuu keskimäärin yksi jokaista 604 lentoa kohden. Yleisin toimenpiteitä vaativa terveysongelma lennolla on heikotus ja pyörtyminen, joka vastaa noin 37,4 prosenttia kaikista vaivoista.

Muita yleisiä vaivoja ovat hengitysvaikeudet (12,1 %), pahoinvointi tai oksentaminen (9,5 %), sydänvaivat (7,7 %) sekä äkilliset sairaskohtaukset (5,8 %).

Lentoyhtiö Air Canadan tilastojen mukaan noin puolet vuosien 2014 ja 2016 välillä lennoilla sattuneista sairaustapauksista hoidettiin ammattilaisten avustuksella. Puolet selvitettiin matkustamohenkilökunnan toimesta.

Ensiapua koneessa ja tarvittaessa hätälasku

Kun lennolla todetaan sairastapaus, pyrkii matkustamohenkilökunta selvittämään, onko koneessa lääkäreitä, sairaanhoitajia tai muita alan ammattilaisia. Moni matkustaja onkin saattanut joskus kuulla lennolla kuulutuksen, jossa tiedustellaan asiaa.

Kanadalaisessa St. Michael’sin sairaalassa työskentevä tohtori Alun Ackery harmittelee, ettei terveydenhoitoalan ammattilaisia juuri kouluteta toimimaan lentokoneessa. Matkustamohenkilökunta saa peruskoulutuksen yleisimpiä terveyteen liittyviä ongelmatilanteita varten.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Ammattilaisten työtä vaikeuttavat lentokoneen hankalat olosuhteet ja puutteellinen varustus. Jo rutiinitoimenpiteet kuten stetoskoopin käyttäminen vaikeutuu lento-olosuhteissa.

St. Michael’sin sairaalan julkaiseman videon mukaan terveydenhoitoalan ammattilaiset eivät ole lennolla vastuussa mahdollisista potilasvahingoista. Tarkoituksena on välttää tilanteita, joissa lääkärit kieltäytyvät auttamasta pelätessään joutuvansa vastuuseen.

Vakavissa sairastapauksissa lentokone ohjataan aina lähimmälle lentokentälle hätälaskua varten.

Alla olevalla videolla esitellään tyypillinen lentokoneen ensiapulaukku.

Lue myös: Miten toimitaan, kun matkustaja kuolee kesken lennon? Matkustamohenkilökunta kertoo

Lähde: Travel + Leisure
Kuva: Inka Khanji
Video: YouTube / StMichaelsHospital

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Tartto

Finnair keskeyttää lennot Tarttoon kuukauden ajaksi – syynä GPS-häirintä

Lennot Mallorcalle

Finnair pidentää suosittujen lomakohteiden kautta – suoria lentoja marraskuulle ja ympärivuotisen reitin paluu

Millainen on lentokoneen ruuma?

Tältä näyttää lentokoneen ruumassa – kurkista paikkaan, jonne matkustajilla ei ole mitään asiaa

Lentokoneen exit-paikka

Varasitko lennolla paikan hätäuloskäynnin luota? Lue tästä, ketkä saavat istua exit-rivillä

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja