Kuva: Inka Khanji
Lentokoneen matkustamo

Miten toimitaan, kun matkustaja kuolee kesken lennon? Matkustamohenkilökunta kertoo

Miten lennolla toimitaan, kun tapahtuu pahin mahdollinen ja matkustaja kuolee? Matkustamohenkilökunnan jäsen kertoo.

Elvytys aloitetaan välittömästi

Kuolema kesken lennon – siinä asia, jota yksikään matkustaja ei halua todistamassa saati kokemassa. Joskus 10 kilometrin korkeudessa tapahtuu kuitenkin pahin mahdollinen esimerkiksi yllättävän sairaskohtauksen takia.

Tärkein toimenpide on tietysti lennon kääntäminen lähimmälle mahdolliselle lentokentälle hätälaskua varten. Aina näin ei kuitenkaan voida tehdä – esimerkiksi suurten valtamerien yli lennettäessä.

Kriittisessä tilanteessa matkustamohenkilökunta aloittaa elvytyksen välittömästi. Matkustamohenkilökunnalla on käytössään myös AED-defibrillaattori sekä tavanomaista laajempi ensiapulaukku, jonka sisällön käytöstä lentoemännät ja stuertit saavat apua päivystäviltä asiantuntijoilta. Parhaassa tapauksessa lennolta löytyy myös lääkäreitä tai sairaanhoitajia.

Matkustamohenkilökunnan mukaan lentoyhtiöillä on tarkat säännöt siitä, koska elvytyksen saa lopettaa. Se on sallittua yleensä vain silloin, kun ammattilainen voi julistaa henkilön kuolleeksi tai jos elvytystoimista aiheutuu vaaraa matkustamohenkilökunnalle lennon aikana. Hengenpelastustoimia on jatkettava yhtäjaksoisesti ainakin 30 minuutin ajan.

Miten ruumis säilötään?

Jos matkustaja ehtii menehtyä lennon aikana, asetetaan tämä yleensä turistiluokan penkkiriville makaamaan tai business-luokan makuuasentoon taittuvalle istuinpaikalle. Ruumis peitetään viltillä tai se asetetaan mahdollisesti tarjolla olevaan ruumispussiin.

Lentokoneissa ei ole varsinaisia säilytyspaikkoja ruumiita varten – poikkeuksena tästä Singapore Airlinesin aikoinaan käyttämän A340-500 -konetyypin ruumissäilö. Wc-tiloihin ruumiita ei suljeta kunnioitussyistä, mutta myös siksi, että rigor mortis eli kuolonkankeus kangistaa ihmisen lihakset siten, että ruumiista tulee erittäin vaikeasti liikuteltava.

Aikoinaan lennoilla oli käytössä hieman tahdittomalta vaikuttavia keinoja ruumiin säilytykseen. BBC:n dokumentissa A Very British Airline kerrotaan British Airwaysin vanhasta tavasta asettaa ruumis istuinpaikalle ja peittää tämän kasvot unimaskilla. Menehtyneen matkustajan eteen asetettiin gin tonic ja sanomalehti, ja toivottiin muiden matkustajien luulevan tämän nukkuvan.

Lennon aikana tapahtuvien kuolemien tarkoista määristä ei juuri ole saatavilla tilastoja. Se on kuitenkin asia, johon jokaisen matkustamohenkilökunnan jäsenen on varauduttava.

Lähde: News.com.au
Kuva: Inka Khanji

Päivitetty: 29.10.2016

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (5 votes, average: 3,40 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

3 kommenttia

” Sairaanhoitaja ei osaa elvyttää . . . ”
Höpö, höpö. Olen erikoissairaanhoitaja
ja työskentelin noin 27 – vuotta yliopis –
tollisen sairaalan päivystyspoliklinikalla
sekä pari vuotta teho – osastolla. Arvaa
kuinka monta sataa ELVYTYSTÄ olen
urani aikana hoitanut ?
Tarkista ensihoitaja / palomies tietosi
ennen kun möläyttelet suustasi mitä sattuu.

” MET – TIIMIN JÄSEN, yliopistollinen
sairaala, päivystystyksen ja tehohoidon
tulosalue ”

Alkuperäisessä tekstissä puhutaan medical personnelista, äkkitilanteessa paras suomennos hoitohenkilökunnan tai terveydenhuollon henkilöstön sijaan olisi ensihoitaja, ei lääkäri tai sairaanhoitaja. Lääkäri tai sairaanhoitaja useassa tapauksessa ei osaa elvyttää, ensihoitaja osaa. Palomieskin käy. Tämä on hyvin yleinen virhe erilaisissa teksteissä, kuvitellaan esimerkiksi lääkärin osaavan elvyttää, kun lääkärin omalla työpaikalla lääkäri ei koskaan elvytä. Voisiko pikkuhiljaa ottaa käyttöön käytännön kannalta oikeat termit?

Finnairin suora lento Bangkokista-Helsinkiin 2012 Intian jälkeen kuuluteltiin lääkäriä ja löytyikin muutama penkkirivi edeltämme.Lääkäri palasi hetken kuluttua omalle paikalle ja lento jatkui normaalisti.Hirmu lumimyräkän ja yhden laskeutumisradan takia koneen laskeuduttua emme päässeet putkeen kun yleensä vaan bussikyyti keskeltä kenttään.Koneesta poistuessamme Businesluokan käytävällä lakanan alla oli ruumis jolle ei ollut ilmassa mitään tehtävissä ja tietysti poliisi ja ambulanssi porukkaa odotti että kone tyhjenee niin pääsevät hoitamaan oman työnsä.Vanhempi rouva oli kuulemma sairaskohtauksen saanut ja menehtyi siihen.