Hyppää sisältöön

Näinkin voi lentää: käytetty keitinrasva Finnairin polttoaineena

Riikka Krenn
Riikka Krenn Päivitetty: 23.09.2014
Finnair lentää YK:n ilmastokokouksen kunniaksi New Yorkiin käytetystä keitinrasvasta tehtyä polttoainetta käyttäen.

Erikoislento YK:n kokouspäivänä

Finnair lentää lennon AY005 Helsingistä New Yorkiin 23.9.2014 käyttäen osittain käytetystä keitinrasvasta tehtyä ympäristöystävällisempää biopolttoainetta. Erikoislennon ajankohta on valittu YK:n ilmastokokouksen johdosta.

– Haluamme tällä lennolla tuoda esiin hyötyjä, joita laajemmalla ympäristöystävällisten biopolttoaineiden käytöllä olisi ilmailualalla”, sanoo Finnairin kestävän kehityksen johtaja Kati Ihamäki.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Finnair lensi ensimmäisen lentonsa biopolttoaineella vuonna 2011. Biopolttoaineiden hinta on yli kaksinkertainen tavanomaiseen polttoaineeseen verrattuna, eikä se siten vielä ole kestävä ratkaisu lentoyhtiöiden ainoaksi käytettäväksi polttoaineeksi.

– Teemme yhteistyötä alan toimijoiden ja viranomaisten kanssa, jotta biopolttoaineiden hankintaketjuja saataisiin kehitettyä ja kustannuksia laskettua niin, että biopolttoaineet voitaisiin ottaa laajempaan käyttöön.

Polttoainetta vaihtamalla voitaisiin vähentää yli puolet hiilidioksidipäästöistä

Suurin osa lentoyhtiöiden ympäristövaikutuksista syntyy lentokoneiden moottoripäästöistä. Hiilidioksidipäästöjä voidaan vähentää 50–80 % vaihtamalla kestävämpään polttoainelähteeseen. New Yorkin-lennolla käytettävä biopolttoaine on valmistettu ravintoloiden käyttämistä keitinrasvoista. Biokerosiini on hyvä esimerkki vaihtoehtoisesta lentopolttoaineesta, joka vähentää merkittävästi kasvihuonekaasupäästöjä, ei kilpaile ruoantuotannon kanssa eikä vahingoita luonnon monimuotoisuutta.

– On tärkeää testata ja kehittää biopolttoaineiden käyttöä lentoliikenteessä, sillä lentoliikenne aiheuttaa kaksi prosenttia kaikista kasvihuonekaasupäästöistä, sanoo kehitysministeri Pekka Haavisto.

– Jos öljyn hinta nousee ja biopolttoaineiden laskee, voimme toivottavasti tulevaisuudessa korvata ainakin osan fossiillisista polttoaineista uusiutuvista materiaaleista tai jätteestä valmistetulla polttoaineella. Olen iloinen, että Finnair näyttää suuntaa tässä kehityksessä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Finnair tahtoo edelläkävijäksi

Finnair kertoo tutkivansa myös mahdollisuutta perustaa biopolttoainehub Helsinki-Vantaan lentokentälle liikenne- ja viestintäministeriön vetämässä projektissa, jossa mukana ovat lisäksi Finavia sekä Neste oil.

Finnair on myös aktiivinen Nordic Initiative for Sustainable Aviation -työryhmässä, jossa pohjoismaisia lentoyhtiöitä, lentokenttäoperaattoreita ja ministeriöitä työskentelee yhdessä lentokonevalmistajien kanssa biopolttoaineen kehityksen vauhdittamiseksi ilmailualalla.

Lähde ja kuva: Finnair

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Finnair Platinum Wing

Tältä näyttää Helsinki-Vantaan eksklusiivisin paikka: luksuslounge, jonne pääsevät vain harvat ja valitut

Tromssa, Norja

Finnair aloittaa lennot Rovaniemeltä Tromssaan

Wroclaw, Puola

Finnair avaa uuden lentoreitin Puolaan: lennot Wroclawiin alkavat kesällä 2024

Finnair

Muutoksia Finnairin käsimatkatavaroihin: kesäkuusta alkaen halvimmalla lipulla sallitaan vain pieni käsimatkatavaralaukku

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja