Tiesitkö tämän lentäjän työstä?

Olisitko arvannut? Lentäjät paljastavat 10 faktaa kulissien takaa

Lentäjän ammatti kiehtoo ja askarruttaa. Lentäjät paljastivat mielenkiintoisia faktoja työstään ja arjestaan.

1. Lentäjät voivat lentää ilmaiseksi

Lentäjillä on varsin hyvä työsuhde-etu: he voivat todellakin lentää ilmaiseksi. Monet eivät kuitenkaan edes halua käyttää tätä etua, sillä ilmaisten standby-lippujen saaminen tarkoittaa usein epätietoisuutta vapaista paikoista viime hetkeen saakka. Lomiaan suunnittelevat lentäjät eivät useinkaan halua olla järjestelmän armoilla.

2. Ohjaamoon ei saa tuoda häiriötekijöitä

Suurin osa isoista lentoyhtiöistä kieltää ohjaamoon tuotavat lukumateriaalit ja muut mahdollisesti keskittymiskykyä häiritsevät ajantappovälineet. Lehdet, kirjat, musiikkilaitteet ja kutimet tulee siis jättää ohjaamon oven ulkopuolelle.

3. Nokoset on kielletty – ainakin teoriassa

Virallisten sääntöjen mukaan myös torkkuminen on ohjaamossa kielletty – lentäjät myöntävät kuitenkin, että sitä saattaa tapahtua. Lentäjien jaksamista valvotaan tarkoin säädellyillä lepoajoilla sekä työtuntien rajoituksilla.

4. Saatat päästä ohjaamoon

Ennen kuin lentokoneen ovet suljetaan, matkustajilla saattaa olla mahdollisuus kurkistaa ohjaamoon. Helpoiten lupa irtoaa lapsille ja lentopelkoisille matkustajille.

5. Ylimääräinen istumapaikka

Lentokoneen ohjaamossa on lentäjän ja perämiehen istuimien lisäksi myös yksi ylimääräinen istumapaikka. Seinästä taitettava tuoli on ohjaamossa tarkastajia ja harjoittelijoita varten, mutta sitä voivat tarvittaessa käyttää myös kohteesta toiseen matkustavat lentäjät.

6. Lentokoneen alla ei ole ylimääräistä kerrosta

Toimintaelokuvista voisi helposti saada sen käsityksen, että lentokoneen matkustamon alla on kokonainen kerros – jossa voi vaikka käydä tappeluja. Näin ei kuitenkaan ole. Tosi asiassa lentokoneen ruumassa ei olisi laukkujen lisäksi tilaa action-sankareille.

7. Lentäjillä voi olla pitkä työmatka

Lentäjien tapauksessa käsite pitkä työmatka voi saada aivan uuden ulottuvuuden. Esimerkiksi Yhdysvalloissa työskentelevien lentäjien kotikenttä voi olla missä tahansa oman asunnon sijainnista riippumatta. Tällöin lentäjät matkustavat kotoaan lentäen tukikohtiinsa – ennen kuin palkka alkaa juosta. Joskus matkaan saattaa joutua lähtemään jo edellisenä päivänä, jotta standby-istuinpaikka varmasti löytyy.

8. Perämiehet eivät ole avustajia

Lentokoneen kapteenin vieressä istuva perämies ei suinkaan ole pelkkä apulainen: molemmat ovat ammattitaitoisia lentäjiä, joista kapteenilla vain sattuu olemaan enemmän työvuosia takanaan. Lentämisen suhteen kapteeni ja perämies vuorottelevat. Jos toinen lentää kohteeseen, lentää toinen sieltä yleensä takaisin.

9. Automatisointi ei tarkoita lusmuilua

Monia lentäjiä ärsyttää harhaluulo siitä, että lentämisen lisääntyvä automatisointi tarkoittaisi pelkkää lepoa lentäjille. Ammattilaisten mukaan ohjaamossa riittää jatkuvasti tekemistä ja odottamattomia tilanteita, joista ei selvitä pelkällä teknologialla.

10. Lentäjät rakastavat laskeutumisia

Lentämisen automatisoituessa lentäjät nauttivat usein eniten juuri laskeutumisista. Upeiden maisemien lisäksi laskeutumisten aikana lentäjät pääsevät todella käyttämään taitojaan.

Lähde: Mental Floss

Päivitetty: 10.3.2016

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (26 votes, average: 2.50 out of 5)

Mitä mieltä olet?

4 kommenttia

Eiks teidän tarvitse tarkistaa näitä juttuja ennen kuin julkaisette ne? Suurin osa on täyttä skeidaa, mitä te mainostatte todellisuutena…

kohteessa lentäjät hoitelee lentoemot, paitsi Finnairilla kun ne ovat ämpäri rumia.. .

Tää on kanssa höpö höpöä .lentoemäntä tuttuni kertoi että kohteessa ei juurikaan kapteeneita nähdä

Tätä ei voi kutsua edes huonoksi journalismiksi, yksinkertaisesti väärää tietoa heti kättelyssä ekat kolme kohtaa. Ristus..

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *