Hyppää sisältöön

Näin oikea asento voi pelastaa sinutkin lento-onnettomuudessa – lue selitys hätälaskuasennolle

Rantapallon päätoimittaja Inka Khanji
Inka Khanji Päivitetty: 10.02.2017
Kun lentokone valmistautuu tekemään hätälaskun, on matkustajan asennolla väliä.

Hätälaskuasento voi pelastaa onnettomuudessa

Kun jokin menee lennolla pieleen, kehotetaan matkustajia varautumaan törmäykseen ottamalla hätälaskuasennon. Koneen syöksyessä kohti mahdollista onnettomuutta saattaa moni matkustaja kyseenalaistaa hätälaskuasennon pelastavan voiman. Oikeaoppisella asennolla on kuitenkin suuri merkitys.

Uutissivusto Daily Mailin haastatteleman brittiläisen ilmailualan asiantuntijan mukaan jopa 87,7 prosenttia lento-onnettomuuksista ovat luonteeltaan sellaisia, joista voi selvitä hengissä. Vain harvoissa onnettomuuksissa lentokone rysähtää täydellä voimalla maahan – ja silloin selviämisen mahdollisuus onkin jo hyvin pieni.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kaikki lentomatkustajat ovat nähneet ennen koneen nousua turvallisuusdemonstraatioita, jotka esittelevät hätälaskuasennon. Matkustajien tulee istua tiukasti paikoillaan ja painaa ylävartalo matalaksi siten, että pää nojaa edessä olevaa istuinta vasten. Jos edessä ei ole toista istuinta, tulee pää painaa polvia vasten.

Asiantuntijan mukaan onnettomuustilanteissa matkustajat kokevat yleensä kaksivaiheisen vaikutuksen. Ensimmäisenä matkustajat tuntevat turvavyön kiristyvän, ja seuraavassa vaiheessa keho ja pää työntyvät voimalla eteenpäin. Tähän väistämättömään törmäykseen on parasta varautua asennolla, joka jättää mahdollisimman vähän tilaa edessä olevan istuimen selkänojaan.

Oikeanlaisen hätälaskuasennon tarkoituksena on säästää matkustajat vammoilta, jotka estävät heitä hakeutumasta itse hätäuloskäynnille evakuoinnin aikana. Onnettomuustilanteessa koneen nopea evakuointi on tärkeää tulipaloriskin takia.

Asiantuntijoiden mukaan tyynyjen ja peittojen käyttäminen pehmusteena mahdollista törmäystä varten on turhaa – ja saattaa luoda valheellisen illuusion turvallisuudesta. Todellisuudessa näitä apuvälineitä ei ole suunniteltu lento-onnettomuuksia varten, eikä niistä juuri ole hyötyä. Onnettomuustilanteessa peitot ja tyynyt voivat myös luoda esteitä käytäville evakuoinnin aikana.

Matkustajia kielletään myös esimerkiksi asettamasta jalkoja edessä olevan istuimen alle tai tukemalla niitä istuinta vasten törmäyksen aikana. Kengät on hyvä pitää jalassa hätälaskun aikana, elleivät kyseessä ole liikkumista hankaloittavat korkeat korot.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lähde: Daily Mail
Kuva: iStockphoto

Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lentokenttä

Miksi lennoille myydään liikaa lippuja? Ylibuukkaus voi yllättää kentällä – tästä se johtuu

Hamadin kansainvälinen lentoasema Qatarin Dohassa

Tässä ovat vuoden 2024 parhaat lentoasemat – katso tuore Top 10

Helsinki-Vantaan lentoasema

Matkustajat valitsivat: Helsinki-Vantaa Pohjois-Euroopan paras lentoasema

Lento vauvan kanssa

Ensimmäinen lento vauvan kanssa voi jännittää – lue vinkit sujuvaan matkaan

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja