Finnairin lentoemäntä

Finnairin lentoemäntä kertoo: näitä asioita tarkkailen matkustajissa

Matkustamohenkilökunta pitää jokaista matkustajaa tarkasti silmällä. Lue, mihin asioihin he kiinnittävät erityistä huomiota!

Terveys ja mielentila tarkkailun alla

Lentoemännän työn voisi ajatella koostuvan pääasiassa ruokien tarjoilusta ja turvallisuusohjeiden jakamisesta, mutta todellisuudessa matkustamohenkilökunta tekee paljon muutakin. Lentoemännät ja stuertit vastaavat koko matkustamon turvallisuudesta – ja siksi he joutuvatkin pitämään matkustajia tarkasti silmällä koko lennon ajan.

Finnairin lentoemäntä Karoliina Åman-Yildiz pitää matkustajien tarkkailua tärkeänä osana matkustamohenkilökunnan työtä.

– Lennon aikana me tietysti palvelemme asiakkaita, mutta meidän vastuullamme on samalla myös tarkkailla asiakkaiden hyvinvointia esimerkiksi sairastapauksien varalta. Meidän on oltava jatkuvasti valppaana ja huolehdittava siitä, että kaikki sujuu turvallisuussääntöjen mukaisesti, Åman-Yildiz sanoo.

Matkustamohenkilökunta vastaa viime kädessä matkustamon turvallisuudesta. Kymmenen kilometrin korkeudessa ei Åman-Yildizin mukaan voi ottaa riskejä, mistä syystä myös hänelle on syntynyt rutiini siitä, mihin asioihin matkustajissa kannattaa kiinnittää huomiota.

– Tärkeimpänä kiinnitän huomiota matkustajan mahdolliseen humalatilaan sekä terveydentilaan. Pahoinvoivan ihmisen tunnistaa melko hyvin, samoin jos matkustajalla on vaarana pyörtyä tai jos hänellä on kipuja. Seuraamme myös mahdollista aggressiivista käytöstä, sillä pienissä tiloissa pitkään istuessa tunteet saattavat kuumeta vauhdilla, Åman-Yildiz kertoo.

>> Lue lisää lentoemännän työstä Karoliina Åman-Yildizin From Karoliina -blogista!

Teksti: Inka Khanji
Kuva: Finnair

Päivitetty: 1.1.2017

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (18 votes, average: 1,67 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

9 kommenttia

On myös hyviäkin kokemuksia pahassa paikassa. Istuttiin vaimoni kanssa paikassa missä vaimo, ikkunan vieressä , minä keskellä ja laidassa istui lihavan puoleinen nainen hyvin turvavyöhön köytettynä. Kesken lennon vaimoni meni tajuttomaksi ja huomasin sen. Kutsui lentoemnnän apuun. Sattui olemaa joku sairaanhoturi tai lääkäri koneessa, joka haettiin apuun. Siinä oli aluksi vaikeuksia, ennenkuin tämä lihava täti saatiin irti vöistä ja hänet siirretyä pois edestä että pääsivät katsomaan vaimoni tilaa.Happea vain annettiin, ja vaimo virkosi. Tämä vain sen vuoksi, että lennolla pitää varautua sairauskohtauksiin. Ja että kyllä lento emännät ovat ajan tasalla kaikessa.

Ilmalento Finnairilla Kreetalta takaisin Suomeen tilattiin wrapit pojille jota olivat jäässä.Asiasta mainittìn joilloin lentoemännän kommentti ‘ ei pitäisi sanoa tätä tulee varmaan iltapäivä lehteen mutta laita perseen alle lämpiämään’ kanssa matkustajat suu auki et mitä sano
Että näin kotimainen eikä sanaakaan vaikka asiasta ilmoitettiin Finnairille

Aamu lento Nizzasta Helsinkiin oli painajaismainen, edellisen illan ruokamyrkytyksen takia. Kerroin asian lentoemännälle, että minun on päästävä tarvittaessa nopeasti wc, tilaan. Ei mitään reagointia asiaan tai järjestelyä. Tarjoilun aikana tilanne äityi pahemmaksi ja pyysin päästä wc tilaan, vastaus oli etteivät he jousta näissä asioissa. Yllä kuvailtu ja kaunisteltu artikkeli ei ole siis realismia. Vointiani ei kertaakaan kysytty vaikka mainitsin koneeseen tullessani tilanteeni.

Väitteeseen: “matkustajan mahdolliseen humalatilaan” en usko ollenkaan. Jouduimme kerran Finnairin koneessa paljon nauttineen pariskunnan viereen. Koko lennon aikana tarjoiltiin lisää vaikka pariskunta riiteli ja haukkui toisia matkustajia. Teimme valituksen mutta vastausta ei tullut. Se oli viimeinen matkamme Finnairin kanssa.

Kerran korkeassa kuumeessa ja kauheassa närästyksessä en päässyt käymään makuulleni n.10 minuutiksi, että olisin päässyt edes siitä närästyksestä eroon (jotta saisin nukuttua).

Lentoemäntä jolle esitin toiveeni oli hyvin ystävällinen ja kertoi ilmoittavansa koneen takaosassa oleville emännille, että tulevat hakemaan minut kunhan ovat saaneet tarjoilunsa päätökseen. Aika kului eikä ketään näkynyt. Raahauduin sitten itse koneen takaosaan ja vastaukseksi sain vain tylyn “ei käy”.
Makasin sitten lentokentän lattialla heti koneesta ulos päästyäni, koska oloni oli aivan järkyttävä. Ja tästä kauheudesta pääsee eroon vain n.10 minuutissa, mutta se oli selvästi liikaa Finnairille.

Tämä kolmen tunnin lento oli kirjaimellisesti aivan tuskaa.
Kuulun vielä niihin Finskin asiakkaisiin, jotka lentävät yhtiöllä jatkuvasti työmatkaa. Tuli sellainen fiilis, että olisikohan aika vaihtaa vaikka Norwegianiin.

Lähtökohtaisesti närästyksestä kärsivän pitäisi olla pystyasennossa. Närästys pahenee makuulla, kun entistä enemmän hapanta mahalaukun sisältöä pääsee ruokatorveen. Petipotilaana korkeassa kuumeessa ei kannata matkustaa, tai vähintäänkin kannattaa varata businessluokkaan paikka.

Olen lentänyt Finnairilla kymmeniä kertoja niin työmatkoja kuin lomareissujakin New Yorkiin. Kun pakolliset tarjoilut on tehty, ei emoja paljonkaan näe. Joskus tulee lisävettä ja sekin laiskanlaisesti. Tuntuu, että miksi nämä tällä reitillä olevat kohta eläköityvät emot ovat palveluammatissa, jos se ei ole heistä ole kliffaa?

Lensin tyttareni kanssa New Yourkiin 1989 Pan American lennolla ensimmaisessa luokassa ja kun tulin vessasta niin pyorryin aivan lentoemantien tarjoilupisteen edessa muuta en muista ja kun herasin oli vieressani laakari joka tutki minua ja piti huolta 5 vuotiaasta tyttarestani.
En tieda kauanko olin pyortyneena, mutta laakari sanoi etta sellaista sattuu joskus kun lennetaan korkealla 10 + km. korkeudessa.
Ei tullut siita kokemuksesta lentopelkoa eika muutakaan haittaa, janna juttu sinansa.
Pan American lentoemannille 100 % kiitos asiasta jonka hoitivat hyvin eika tyttareni tiennyt asiasta mitaan kun emannat pitivat huolta eika tyttareni edes kysynyt missa isa viipyy.
Hieno reissu silti ja muistan sen matkan aina.

JYA