Yllättääkö tämä tutkimus: leveä istuin lentokoneessa on mukavampi kuin kapea
Mikä on sopiva standardikoko istuimille?
Lentokonevalmistaja Airbus on teettänyt tutkimuksen siitä, miten istuimen leveys vaikuttaa matkustajien mukavuuteen turistiluokassa pitkillä lennoilla. Itsestäänselvyyksiltä tuntuvien tulosten perusteella yhtiö haluaa 18 tuuman istuimen uudeksi standardiksi.
The London Sleep Centre teki lokakuussa 2013 vertailututkimuksen, jossa arvioitiin kuuden matkustajan kokemuksia 17 ja 18 tuuman istuimissa. Kyseessä ei ole suuri kokoero: yksi tuuma on noin 2,5 senttiä.
Tutkimuksessa tallennettiin tiedot aivokäyristä sekä silmien, vatsan, rinnan ja lonkkien liikkeistä unen aikana. Mittausten aikana matkustamossa simuloitiin mahdollisimman tarkasti oikeaa lentoa lähdön äänistä ruokatarjoiluun ja viihteeseen. Ainoa muuttuva tekijä oli istuimen leveys.
Tutkitut matkustajat olivat normaalipainoisia, heillä ei ollut terveys- tai nukkumisongelmia, eikä heille kerrottu tutkimuksen tarkoitusta.
Testitulokset puhuvat puolestaan
Matkustajien antamien tietojen mukaan 18-tuumaisessa istuimessa unen laatu parani 53 prosenttia verrattuna 17-tuumaiseen istuimeen, joka on määritetty standardiksi 1950-luvulla.
– Kaikki matkustajat nukkuivat pidempään ja syvemmin 18-tuumaisessa istuimessa, kun taas kapeammassa istuimessa matkustajien uneen vaikuttivat monet häiriöt. Pitkillä matkoilla turistiluokassa tuumalla on valtava merkitys matkustajien mukavuudelle, sanoo London Sleep Centren tohtori Ishaad Ebrahim.
18-tuumaisessa istuimessa nukahtamisaika lyheni 14,7 prosenttia, raajojen nykiminen väheni 11 prosenttia, ja aivokäyrien häiriöiden määrä ja taajuus osoitti 53 prosentin parannusta. 67 prosenttia testihenkilöistä kertoi unen laadun ja 86 prosenttia unen määrän parantuvan.
Lentomatkustus on muuttunut huomattavasti viimeisen 50 vuoden aikana matkustajamäärien noustessa ja lentomatkojen pidentyessä. Airbusin mukaan seuraavan 15 vuoden aikana matkustajaliikenne kaksinkertaistuu.
– Jos ilmailuala ei ryhdy toimenpiteisiin nyt, vaarannamme matkustajien mukavuuden vuoteen 2045 ja sitäkin myöhemmäksi, kun otetaan huomioon lentokoneiden toimitusajat ja käyttövuodet. Kokonainen uusi matkustajien sukupolvi olisi sidottu vanhentuneiden standardien mukaisiin istuimiin, Airbusin matkustajien mukavuudesta vastaava johtaja Kevin Keniston sanoo.
Lähde: Airbus