Hyppää sisältöön

Muistatko tuhkapilven? Uuden purkauksen uhka on korkealla

Maria Hietala
Maria Hietala Päivitetty: 15.11.2013
Lentomatkustajat muistavat Eyjafjallajökul-tulivuoren aiheuttaman kaaoksen. Vastaaviin tilanteisiin varaudutaan testaamalla keinotekoisia tuhkapilviä.

Keinotekoinen tuhkapilvi testissä

Eyjafjallajökul-tulivuoren purkautumista seurannut tuhkapilvi aiheutti kaaoksen Euroopan ilmatilassa huhtikuussa 2010, kun jopa 100 000 lentoa jouduttiin perumaan.

Halpalentoyhtiö EasyJet ja sen kumppanit Airbus ja Nicarnica Aviation ovat suorittaneet vulkaanisen tuhkan havaitsemiseen tarkoitetun AVOID-konseptin ensimmäisen testivaiheen luomalla keinotekoisen tuhkapilven.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Ilmakehään levitettiin tonnin verran islantilaista tuhkaa noin 2740-3350 metrin korkeudessa vastaamaan vuoden 2010 purkauksen olosuhteita. AVOID-anturilla varustettu A340-kone lensi kohti tuhkapilveä ja havaitsi ja mittasi sen noin 60 kilometrin etäisyydeltä.

Kokeessa käytettiin myös Düsseldorfin ammattikorkeakoulun pientä Diamond DA42 -konetta, joka lensi pilven sisään tehdäkseen mittauksia verrattavaksi järjestelmän tuloksiin.

Testissä luotu tuhkapilvi oli noin 180-240 metriä syvä ja halkaisijaltaan 2,8 kilometriä. Aluksi pilven näki paljaalla silmällä, mutta se hajosi nopeasti vaikeaksi havaita. Järjestelmä havaitsi tuhkapilven ja mittari sen tiheyden. Testiryhmän mukaan tuhkapitoisuus vastasi Eyjafjallajökulin purkauksessa mitattuja arvoja.

Seuraava purkaus vain ajan kysymys

Magnús Tumi Gudmundsson Islannin geotieteiden instituutista sanoo uuden purkauksen vaaran olevan edelleen korkealla. Räjähdysmäisiä purkauksia tapahtuu Islannissa keskimäärin joka viides vuosi.

– Kun tuuli puhaltaa luoteesta, tuhka leviää kohti Eurooppaa, kuten Eyjafjallajökullin purkauksessa. Islannin kaksi aktiivisinta tulivuorta Hekla ja Katla eivät ole purkaantuneet pitkään aikaan, joten niiden voidaan katsoa olevan valmiita purkautumaan. Milloin ja missä seuraava purkaus tapahtuu on mahdotonta ennustaa. Varmaa on, että purkaus tulee, sanoo Gudmundsson.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Eyjafjallajökullin purkauksen jälkeen lentoja liikennöitiin huhtikuussa 2010 jopa 80 prosenttia vähemmän kuin normaalisti. Peruutusten arvioidaan aiheuttaneen noin 2,6 miljardin dollarin eli noin 1,9 miljardin euron tappiot ilmailualalla.

Valmistajan mukaan säätutkaan verrattava AVOID-järjestelmä hyödyntää infrapunateknologiaa, joka muodostaa kuvia tilanteesta lentäjille ja lentoyhtiön toimintokeskukseen. Lentäjien havaitessa tuhkapilven reittiä pystytään muuttamaan.

Järjestelmän luvataan muodostavan tarkan käsityksen tuhkapilvestä, jolloin ilmatilaa ei tarvitsisi sulkea turhaan tuhkattomilta alueilta.

EasyJetin tekninen johtaja Ian Davies kertoo lentoyhtiön aikovan asentaa järjestelmän useisiin käytössä oleviin lentokoneisiinsa vuoden 2014 loppuun mennessä.

Lähde: Easyjet, Airbus, Nicarnica Aviation
Kuva: Flickr / fridgeirsson

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lentokoneen exit-paikka

Varasitko lennolla paikan hätäuloskäynnin luota? Lue tästä, ketkä saavat istua exit-rivillä

Lentokenttä

Miksi lennoille myydään liikaa lippuja? Ylibuukkaus voi yllättää kentällä – tästä se johtuu

Hamadin kansainvälinen lentoasema Qatarin Dohassa

Tässä ovat vuoden 2024 parhaat lentoasemat – katso tuore Top 10

Helsinki-Vantaan lentoasema

Matkustajat valitsivat: Helsinki-Vantaa Pohjois-Euroopan paras lentoasema

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja