Hyppää sisältöön

Mikä ihme on lentokentän “kultainen tunti”? Sinäkin hurahdat siihen – ehkä jopa huomaamattasi

Rantapallon päätoimittaja Inka Khanji
Inka Khanji Päivitetty: 24.11.2017
Lentokentän "kultainen tunti" on käsite, jonka harva matkailija tuntee. Mutta lähes jokainen on ottanut siihen osaa.

Tunti aikaa hemmotteluun lentokentällä

Kun lentokentän hermoja kiristävät muodollisuudet ovat ohitse, kuulostaa ajatus pienestä hemmottelusta erityisen hyvältä. Turvatarkastuksen jälkeen loma on enää lennon päässä – ja sitä tekee mieli juhlistaa.

Monelle matkailijalle kaava saattaakin kuulostaa tutulta. Tyypillisiin lentokenttäperinteisiin kuuluu usein esimerkiksi lasillinen kuohuviiniä, ateria kaikessa rauhassa tai uusi hajuvesi. Erityisesti isoilla lentokentillä on myös kattava valikoima vaatteita, koruja ja kosmetiikkaa myyviä liikkeitä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Ajasta, joka matkustajilla on yleensä käytössään turvatarkastuksen ja koneeseennousun välillä, käytetään termiä golden hour eli “kultainen tunti”. Ja lentokentät liikkeineen todellakin tietävät, mistä narusta vetää saadakseen matkailijat kuluttamaan rahaa.

Turvatarkastuksen läpäisemisen jälkeen ensimmäisten 60 minuutin tiedetään olevan aikaa, jolloin matkustajat ovat kaikkein alttiimpia tuhlaamaan. Sattumaa ei ole myöskään se, että yleensä lähtöportille päästäkseen on pakko kävellä jättimäisen duty free -myymälän läpi.

Lentokenttien myymälöihin ja ravintoloihin asetettujen näyttötaulujen tarkoitus on myös antaa matkustajille mielenrauhaa ostoksia varten. Ne lähettävät asiakkaille rauhoittavan viestin: vielä ei ole kiire portille, ehdit jatkaa ostosten tekoa.

Sama tehtävä on myös opasteilla, jotka kertovat minuuttimääräisen kävelyajan lähtöportille.

Automatisointi lisää ostosaikaa

Lentomatkustajat eivät ole voineet välttyä huomaamasta lentokenttien jatkuvasti lisääntyvää automatisointia. Joillakin lentokentillä ja reiteillä henkilökohtaisen palvelun saaminen on jo lähes mahdotonta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Nykyisin lennolle kirjautuminen ja tarkastuskortin tulostaminen tehdään suurelta osin itse joko kotona ennen lentoa tai lentokentän automaattien kautta. Myös matkatavarat laitetaan usein hihnalle itse teknisen apuvälineen avulla.

Asiakaspalvelijoiden vähentäminen säästää lentokenttiä työllistämiskuluissa, mutta tutkimusten mukaan myös nopeuttaa kirjautumisprosessia. Ja mitä nopeammat muodollisuudet, sitä enemmän aikaa matkustajille jää lentokentän palvelujen käyttämiseen ja ostosten tekemiseen.

Ilmailualasta Buckinghamshire New Universityn yliopistossa luennoitsevan Julian Lukaszewiczin mukaan jokainen ylimääräinen lentokentällä vietetty tunti saa matkustajat käyttämään seitsemän lisädollaria eli noin kuusi euroa.

>> Lue myös: Näitä tuotteita Helsinki-Vantaalta ostetaan eniten

Lähde: Mental Floss
Kuva: Inka Khanji

Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lentokoneen exit-paikka

Varasitko lennolla paikan hätäuloskäynnin luota? Lue tästä, ketkä saavat istua exit-rivillä

Lentokenttä

Miksi lennoille myydään liikaa lippuja? Ylibuukkaus voi yllättää kentällä – tästä se johtuu

Hamadin kansainvälinen lentoasema Qatarin Dohassa

Tässä ovat vuoden 2024 parhaat lentoasemat – katso tuore Top 10

Helsinki-Vantaan lentoasema

Matkustajat valitsivat: Helsinki-Vantaa Pohjois-Euroopan paras lentoasema

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja