Tutkimus: sosiaalinen media vahvasti läsnä suomalaisten matkoilla
Sosiaalinen media on tullut jäädäkseen
Tuoreessa kyselyssä selvitettiin suomalaisten sosiaalisen median käyttötottumuksia matkoja suunnitellessa, matkoilla sekä matkan jälkeen. Tutkimuksen toteutti opinnäytetyönään Haaga-Heliassa matkailua opiskeleva Iina Nuottimäki.
Tutkimus kartoitti matkaprosessin eri vaiheissa käytettyjä sosiaalisen median kanavia sekä selvitti, minkälaista tietoa kyseisistä kanavista hankitaan. Vastaajilta kysyttiin myös, kuinka paljon sosiaalisesta mediasta hankittu tieto vaikuttaa heidän ostopäätöksiinsä ja mitä sosiaalisen median kanavia he pitävät luotettavimpina lähteinä matkan suunnittelussa. Tutkimukseen sisältyi yhteensä 11 suosittua sosiaalisen median kanavaa.
Sosiaalinen media helpottaa matkan suunnittelua
Suomalaiset käyttävät sosiaalista mediaa tasaisesti ennen matkaa, matkan aikana sekä sen jälkeen. Suosituinta sosiaalisen median käyttö on ennen matkaa – jopa 35 % vastaajista käyttää sosiaalista mediaa apuna matkan suunnittelussa.
30 % matkailijoista käyttää sosiaalista mediaa matkan aikana, ja lähes yhtä suuri osa eli 28 % käyttää sosiaalista mediaa matkan jälkeen jakaakseen tietoa lomastaan. Vain 7 % vastaajista ei käytä sosiaalista mediaa lainkaan matkaan liittyvissä asioissa.
Ideoiden, inspiraation ja kohdetiedon lähde
Matkaa suunnitellessa sosiaalisesta mediasta etsitään useimmiten matkaideoita ja -kohteita (35 %), haetaan majoitusta tai vertaillaan eri kohteita (31 %).
Matkailijoita kiinnostaa myös paikallistieto matkustusympäristöstä: säätiedot (24 %), retket ja aktiviteetit (21 %) sekä kulkuyhteydet (20 %). Melko usein etsitään tietoa ravintolatarjonnasta, tapahtumista sekä hintatasosta kohteessa (14 %).
Sosiaalisen median kanavista suunnitteluapuna toimivat kyselyn mukaan tyypillisimmin yksityisten henkilöiden blogit, TripAdvisor-sivusto sekä Facebook.
Blogeja käytetään eniten matkaideoiden etsimiseen ja inspiroitumiseen, kun taas TripAdvisorista haetaan apua matkakohteen ja majoituksen valintaan sekä vapaa-ajan aktiviteettien etsintään. Myös muiden matkakertomukset kiinnostavat, ja niitä etsitään useimmiten blogeista ja Facebookista.
Tärkeä yhteydenpidon apuväline
Yli puolet vastaajista (62 %) käyttää sosiaalista mediaa jonkin verran tai paljon pitääkseen yhteyttä ystäviin matkan aikana. Valtaosa (53 %) jakaa matkakuviaan sosiaalisessa mediassa matkan aikana. Sosiaalinen media tarjoaa kohdetietoa myös paikan päällä – lähes puolet eli 49 % vastaajista etsii matkoillaan tietoa nähtävyyksistä, paikoista ja vapaa-ajan aktiviteeteista.
Matkan aikana ylivoimaisesti suosituimmaksi sosiaalisen median kanavaksi nousi Facebook, joka toimii yhteydenpidon välineenä 69 %:lle ja matkakuvien jakopaikkana 59 %:lle vastaajista.
Toisiksi suosituin matkakuvien jakokanava on Instagram (25 %). Tietoa kohteen nähtävyyksistä, paikoista ja vapaa-ajan aktiviteeteista etsitään matkallakin TripAdvisorista (22 %). Vain 20 % kirjoittaa arvosteluja ja kommentteja kokemuksistaan matkan aikana, ja useimmiten ne kirjoitetaan Facebookiin (49 %).
Loman jälkeen jaetaan kuvia ja matkakokemuksia
Loman jälkeen sosiaalista mediaa käytetään useimmiten omien matkakokemusten ja matkalla napattujen kuvien jakamiseen. Lähes puolet innostuvat matkansa jälkeen etsimään inspiraatiota ja vinkkejä seuraavaa matkaa varten.
Matkan jälkikäsittelyssä parhaimpana kanavana toimii Facebook, mutta kommentteja ja arvosteluja jaetaan jonkin verran myös TripAdvisoriin. Matkakuvia ladataan sekä Facebookiin että Instagramiin. Matkavinkkejä tulevaisuuden varalle puolestaan etsitään Facebookista, blogeista sekä TripAdvisorista.
Word-of-mouthiin luotetaan edelleen
Luotettavimmaksi matkailutiedoksi koetaan ystäviltä ja sukulaisilta sekä virallisilta matkailusivustoilta saatu tieto. Lähes yhtä luotettavana koetaan matkatoimistojen tarjoama matkailutieto.
Television, radion, lehtien ja aikakauslehtien artikkeleihin ja uutisiin luotetaan jonkin verran, mutta sosiaalisen median tarjoamaan matkailutietoon luotetaan selvästi vähiten. Kaikista tutkimukseen sisällytetyistä sosiaalisen median kanavista eniten luottamusta koetaan yksityishenkilöiden blogeja kohtaan ja toiseksi eniten TripAdvisorin tarjoamaa tietoa kohtaan.
Vaikka sosiaalinen media ei nauti enemmistön luottamusta matkailutiedon lähteenä, vaikuttaa siellä julkaistu tieto enemmistön lopulliseen ostopäätökseen. Ainoastaan neljännes vastaajista ilmoitti, ettei sosiaalisesta mediasta hankittu matkailutieto vaikuta heidän matkasuunnitelmiinsa lainkaan.
Taustatietoa tutkimuksesta
Tutkimukseen vastasi noin 700 henkilöä, joista suurin osa eli 74 % oli naisia ja 26 % miehiä. Vastaajien ikä vaihteli alle 18-vuotiaista yli 70-vuotiaisiin.
Tutkimukseen kokonaisuudessaan voi tutustua tarkemmin Theseus-tietokannassa.
Iina Nuottimäki