Pohjoiset alueet puhaltavat yhteen hiileen – Lapissa aloitetaan rajat ylittävä matkailumarkkinointi
Kolmen maan yhteinen hanke
Suomen Lappia markkinoidaan jatkossa myös ruotsalaisten ja norjalaisten voimin, sillä kansainväliselle Lapin matkailua edistävälle Visit Arctic Europe -markkinointihankkeelle on myönnetty rahoitusta EU:n Interreg Nord 2014–2020 -ohjelmasta. Rahoituksen jakavat Finnish Lapland Tourism Board, Northern Norway Tourism Board ja Swedish Lapland Visitors Board. Yhteensä 6,4 miljoonan euron hanke alkaa välittömästi ja kestää 2,5 vuotta.
Yritysten vetämä Visit Arctic Europe -hanke luo pohjoiseen yhtenäisen matkailukohteen.
– Saavutettavuuden parantaminen tänne pohjoiseen sekä alueen sisäisen liikenteen kehittäminen on hankkeessa keskiössä. Kaikilla mukana olevilla alueilla on matkailijoita kiinnostavia vetovoimatekijöitä. Yhdistämällä voimat yli rajojen saamme näkyvyyttä ihan uudella tasolla, kertoo Finnish Lapland Tourist Boardin hallituksen puheenjohtaja Pertti Yliniemi.
– Hanke edistää alueella rajat ylittävää kansainvälistä matkailua. Projekti on uraauurtava ja siinä on paljon potentiaalia, sanoo Johan Antti, Interreg Nordin ohjausryhmän puheenjohtaja ja Norrbottenin lääninhallituksen puheenjohtaja.
Perinteisesti Suomen, Ruotsin ja Norjan pohjoiset alueet ovat toimineet itsenäisesti houkutellessaan matkailijoita. Nyt yhdessä toimimisen hyödyt on kuitenkin oivallettu, ja keskinäisen kilpailun sijaan alueet yrittävätkin jatkossa saada aiempaa suuremman osuuden markkinoita. Keskiössä on tietysti arktisten alueiden matkailu.
– Visit Arctic Europe -hankkeessa me haemme näkyvyyttä yhdessä ja yritämme saada enemmän ihmisiä matkustamaan arktisilla alueilla Skandinaviassa, sanoo Swedish Lapland Visitors Boardin toimitusjohtaja Annika Fredriksson.
Lähde: Visit Arctic Europe
Kuva: Visit Finland/Vastavalo/Pertti Sormunen