Helsingin toinen Burger King aukeaa huomenna historiallisiin tiloihin – katso kuvat
Pikaruokaketju historialliseen ravintolasaliin
Suomen toinen Burger King -ravintola avataan huomenna Helsingin rautatieasemalle. Eliel Saarisen suunnitteleman rautatieaseman ravintolasali on kulttuurihistoriallisesti arvokas, joten uudistustyössä on haluttu huomioida paikan erityisarvo.
Saarisen suunnittelemat elementit on pyritty säilyttämään, eikä pysyviin rakenteisiin kuten seiniin ja kattoon ole tehty muutoksia.
Museovirasto sai paljon huolestuneita kyselyitä ravintolasalin uudesta vuokralaisesta, ja uudistustyötä onkin tehty yhteistyössä Museoviraston, VR:n ja Restelin kanssa.
– Vaikka kansainvälisillä ketjuilla on tiukat ohjeistot, suunnittelussa saimme luvan poiketa konseptiohjeistosta ja ottaa huomioon paikan erityisarvon ja historian, sanoo sisustusarkkitehti Arno Puukko Sisustusarkkitehdit Gullstén–Inkiseltä.
Uudistustyössä on myös huomioitu, että tulevaisuudessa on mahdollista palauttaa kaikki kalusteet ja rakenteet alkuperäiseen asuunsa.
Hampurilaisbrändiä ei juurikaan tuoda salissa esiin, sillä Burger Kingin ketjujohtaja Mikko Mollbergin mukaan paikallisuus on kansainvälistä brändiä kiinnostavampaa.
Kulttuurihistoriallisesti arvokas tila hampurilaisravintolan käytössä on harvinaista, mutta vastaavanlaisia ratkaisuja löytyy maailmalta esimerkiksi Vatikaanin Burger Kingistä. Suomen oloissa erikoista on myös se, että hampurilaisvintolasta saa olutta.
Maalaus esiin
Ravintolasalista on avattu uudestaan kulkureitti odotushalliin. Ravintolan pääväylän varrelle on sijoitettu Suomen Rautatiemuseon kokoelmista valittuja historiallisia kuvia, joiden yhteydessä on käytetty Eliel Saarisen suunnittelemia kalusteita.
Ulkoasussa on myös osittain palattu Saarisen suunnittelemaan alkuperäiseen malliin. Ravintolan asiakaspalvelutiski sijaitsee salin takaosassa, jotta Eero Järnefeltin Koli-maisemamaalaus pääsisi aiempaa näkyvämmin esille.
Taustavalaistut kuvapinnat ja tilanrajaajat kalusteiden välissä jäsentävät tilaa pienempiin osiin, ja niiden avulla ryhmittyvät uusien ja vanhojen kalusteiden rajat.
– Näin ainutlaatuisen kohteen ollessa kyseessä uskon, että ravintolalla voidaan tavoittaa täysin uusia asiakasryhmiä ja muuttaa ennakkoluuloja, arvelee Puukko.
Kuvat: Jere Uljas ja Antti Hurskainen