Hyppää sisältöön

Halpalentoyhtiö peittosi Finnairin asiakastyytyväisyyskyselyssä

Maria Hietala
Maria Hietala Päivitetty: 11.12.2013
Asiakastyytyväisyyskysely selvitti mitä mieltä suomalaiset ovat esimerkiksi juna- ja lentoliikenteestä.

Näin liikenneyhtiöt pärjäsivät kyselyssä

Suomalaisten tyytyväisyyttä henkilöliikenteeseen tutkinut EPSI Rating on julkaissut uusimman vertailunsa tulokset. Suomen lisäksi tutkimus toteutettiin myös Ruotsissa ja Norjassa.

Lentoyhtiöiden sarjassa norjalainen halpalentoyhtiö Norwegian saavutti korkeamman tyytyväisyysasteen kuin Finnair ja Flybe. Norwegianin indeksiluku oli 75 ja Finnairin ja Flyben puolestaan 71,3. Norjalaisyhtiö onnistui peittoamaan Ruotsissa ja Norjassa myös SAS:n.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Vertailun mukaan Finnairilla on haasteita kotimaan liikenteessä – ulkomaan liikenne puolestaan saa selkeästi korkeammat arvosanat. Norwegianin tyytyväisyysluvut ovat samaa luokkaa molemmissa kategorioissa.

Kansainvälisen vertailun mukaan VR pärjää valtiollisista junayhtiöistä ylivoimaisesti parhaiten – VR:n tyytyväisyysaste (71,4) on lähes 11 indeksiyksikköä korkeampi kuin Ruotsin SJ:llä ja 13 korkeampi kuin Norjan NSB:llä.

Maan koko henkilöliikenteen keskiarvoon verrattuna valtiollisilla junayhtiöillä näyttää kuitenkin olevan haasteita asiakastyytyväisyyden kanssa kaikissa maissa.

Linja-autoilla ja takseilla paras tulos

Linja-autojen kaukovuorot ja taksit keräsivät suomalaisten suosiota – kulkuvälineet saavuttivat tutkimuksen korkeimmat asiakastyytyväisyysasteet Suomessa.

Linja-autojen kaukovuorot ylsivät parhaaseen tulokseen (80,2), eivätkä taksitkaan jääneet kauas (77,7).

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kansainvälinen analyysimenetelmä EPSI Rating keräsi tietoa puhelinhaastatteluin marraskuun aikana. Tutkimukseen osallistui 500 tutkituilla kulkuvälineillä matkustanutta suomalaista.

Asiakastyytyväisyyden lisäksi tutkimuksen keskeiset mittarit olivat imago, odotukset, palvelulaatu, henkilökohtaisen palvelun laatu, vastine rahalle sekä asiakasuskollisuus.

Näin indeksit laskettiin asteikolla 0-100:

  • Alle 60: huono taso
  • 60-75: välttävä / tyydyttävä
  • 75-100: hyvä / erittäin hyvä

Lähde: EPSI Rating
Kuva: Finavia

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lennot Kööpenhaminaan

SAS avaa uuden reitin Rovaniemeltä

Helsinki-Vantaan erikoiset palvelut

Tässä ovat Helsinki-Vantaan yllättävimmät palvelut – tiesitkö näistä?

Lentokoneeseen noustaan vasemmalta puolelta

Miksi lentokoneeseen noustaan aina vasemmalta puolelta? Tässä syy

Lennot Zürichiin

Edelweiss avaa uusia reittejä – Kittilästä ja Rovaniemeltä suorin lennoin Zürichiin

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja