Halpalentoyhtiö peittosi Finnairin asiakastyytyväisyyskyselyssä
Näin liikenneyhtiöt pärjäsivät kyselyssä
Suomalaisten tyytyväisyyttä henkilöliikenteeseen tutkinut EPSI Rating on julkaissut uusimman vertailunsa tulokset. Suomen lisäksi tutkimus toteutettiin myös Ruotsissa ja Norjassa.
Lentoyhtiöiden sarjassa norjalainen halpalentoyhtiö Norwegian saavutti korkeamman tyytyväisyysasteen kuin Finnair ja Flybe. Norwegianin indeksiluku oli 75 ja Finnairin ja Flyben puolestaan 71,3. Norjalaisyhtiö onnistui peittoamaan Ruotsissa ja Norjassa myös SAS:n.
Vertailun mukaan Finnairilla on haasteita kotimaan liikenteessä – ulkomaan liikenne puolestaan saa selkeästi korkeammat arvosanat. Norwegianin tyytyväisyysluvut ovat samaa luokkaa molemmissa kategorioissa.
Kansainvälisen vertailun mukaan VR pärjää valtiollisista junayhtiöistä ylivoimaisesti parhaiten – VR:n tyytyväisyysaste (71,4) on lähes 11 indeksiyksikköä korkeampi kuin Ruotsin SJ:llä ja 13 korkeampi kuin Norjan NSB:llä.
Maan koko henkilöliikenteen keskiarvoon verrattuna valtiollisilla junayhtiöillä näyttää kuitenkin olevan haasteita asiakastyytyväisyyden kanssa kaikissa maissa.
Linja-autoilla ja takseilla paras tulos
Linja-autojen kaukovuorot ja taksit keräsivät suomalaisten suosiota – kulkuvälineet saavuttivat tutkimuksen korkeimmat asiakastyytyväisyysasteet Suomessa.
Linja-autojen kaukovuorot ylsivät parhaaseen tulokseen (80,2), eivätkä taksitkaan jääneet kauas (77,7).
Kansainvälinen analyysimenetelmä EPSI Rating keräsi tietoa puhelinhaastatteluin marraskuun aikana. Tutkimukseen osallistui 500 tutkituilla kulkuvälineillä matkustanutta suomalaista.
Asiakastyytyväisyyden lisäksi tutkimuksen keskeiset mittarit olivat imago, odotukset, palvelulaatu, henkilökohtaisen palvelun laatu, vastine rahalle sekä asiakasuskollisuus.
Näin indeksit laskettiin asteikolla 0-100:
- Alle 60: huono taso
- 60-75: välttävä / tyydyttävä
- 75-100: hyvä / erittäin hyvä
Lähde: EPSI Rating
Kuva: Finavia