Hyppää sisältöön

Hylkäsikö lentoyhtiö korvaushakemuksesi? Tässä hylkäämisten yleisimmät syyt

Riikka Krenn
Riikka Krenn Päivitetty: 01.12.2014
Kun lento on myöhässä tai peruuntuu, korvauksia haetaan lentoyhtiöltä. Tässä yleisimmät syyt, miksi yhtiöt hylkäävät korvaushakemukset.

Tekninen vika yleisin syy

Valtaosa lentoyhtiöille lähetetyistä korvaushakemuksista hylätään tekniseen vikaan vedoten, kertoo verkkopalvelu Air Helpin tekemä tutkimus.

Hylkäyksien syitä selvittäneen tutkimuksen mukaan 24 prosentissa hakemuksista hylkäyksen syy on tekninen vika. Euroopan Unionin tuomioistuimen mukaan tekninen vika ei kuitenkaan ole aina hyväksyttävä syy, sillä se on käypä perustelu vain jos myöhästyminen tai peruutus johtuu tapahtumasta, joka ei ole luontainen osa lentoyhtiön toimintaa. Jos esimerkiksi koneen valmistaja toteaa lentokoneessa olevan vian jonka vuoksi matkustaminen ei ole turvallista, on kyseessä perusteltu tekninen vika.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Muita listattuja hylkäämisen syitä olivat edellinen lento (3%), sääolot (3%) sekä lentokentän toiminta (1%). Kymmenessä prosentissa hylkäyksistä lentoyhtiö vetosi muihin syihin, jotka ovat teknisten vikojen, sääolojen ja esimerkiksi lentokentän toiminnan ulkopuolella.

Kahdeksaa prosenttia hylkäyksistä ei perusteltu ollenkaan, ja puolet hakemuksista jäivät ilman vastausta Euroopan Unionin määrittelemään määräaikaan eli kuuteen viikkoon mennessä.

Reilun vuoden kestäneessä tutkimuksessa tarkasteltiin 2 752 tapausta, ja hakemuksia jätettiin yhteensä 15 maasta 241 lentoyhtiölle.

Lähde: Air Help

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Tee näin jos lentosi peruuntui

Peruuntuiko lentosi? Toimi näin!

Finnair

Salama iski Finnairin koneeseen – lento myöhässä yli kolme tuntia

AirHelp

Uusi kikka korvausten saamiseksi: sähköpostiskanneri tutkii lentojen varausvahvistukset

Air Help

Uusi palvelu rantautuu Suomeen: näin saat rahat takaisin myöhästyneestä lennosta