Viisi ovelaa tapaa, joilla lentoyhtiöt säästävät – kaikkia näitä et ikinä arvaisi
1. Tarjoilujen pienet kevennykset
Monet tämän päivän lentoyhtiöt perivät matkatavaroista matkustajien inhoaman lisämaksun. Käytännön takana on yksinkertainen logiikka: mitä enemmän kone painaa, sitä enemmän se kuluttaa kallista polttoainetta. Mutta lentoyhtiöiden säästöyritykset eivät jää vain tähän.
Matkustaja asiaa tuskin huomaa, mutta pienet asiat saattavat kadota tarjottimeltasi säästösyistä. Jo vuonna 1987 American Airlines kokeili poistaa jokaisesta lennolla tarjoillusta salaatista yhden oliivin keventääkseen niiden painoa. Samalla säästettiin myös oliivikuluissa.
Amerikkalainen Northwest Airlines – joka on nykyään osa Deltaa – puolestaan teki huimat 500 000 dollarin vuosisäästöt leikkaamalla juomissa koristeina käytettävät limehedelmät 16 siivuksi kymmenen siivun sijaan.
Virgin Atlantic on The Telegraphin mukaan vaihtanut jälkiruokansa kevyempiin versioihin ja rajoittanut juomavaihtoehtoja yöllä, kun suurin osa matkustajista nukkuu.
2. Kaikki ylimääräinen pois
Lentoyhtiöt pyrkivät keventämään ja vähentämään kaikessa, missä suinkin voivat. Olet ehkä saattanutkin huomata joiden lentoyhtiöiden omien lehtien muuttuneen pienemmiksi. Ne on myös saatettu painaa ohuemmalle paperille.
Thomas Cook Airlines puolestaan luopui asiakkaalle annettavista paperilaskuista siksi, että voisivat lakata kuljettamasta koneissaan satojatuhansia rullia kuittipaperia.
Teknologia on tullut lentoyhtiöiden avuksi lentäjien käyttämissä järkälemäisissä manuaaleissa. Kaikki tieto löytyy nykyään sähköisesti tabletilta.
3. Kuohuttava “läskivero”
Suostuisitko astumaan vaa’alle ennen lentoa lipun hinnan määrittelemiseksi? Näin pitkälle oli valmis menemään lentoyhtiö Samoa Air, joka ilmoitti vuonna 2013 alkavansa verottaa matkustajia painon mukaan. Samoalla monet ihmiset kamppailevat vakavien paino-ongelmien kanssa.
Halpalentoyhtiö Ryanair on niin ikään herättänyt pahennusta muistuttamalla matkustamohenkilökuntaansa “tarkkailemaan painoaan”.
Yhtä erikoisena voidaan pitää japanilaisen All Nippon Airwaysin tempausta. Vuonna 2009 lentoyhtiö nousi otsikoihin kokeilulla, jossa matkustajia kehotettiin käymään vessassa ja tyhjentämään rakkonsa ennen lentoa. Tässäkin taustalla olivat säästösyyt ja kevyemmät matkustajat.
4. Kevyemmät tarjoilukärryt ja ruokailuvälineet
Lentoyhtiöt ovat keventäneet koneissaan kaikkea mahdollista – myös tarjoilukärryjä, tarjottimia ja ylempien matkustamoluokkien ruokailuvälineitä ja astioita.
Jos et enää onnistu saamaan lentokoneessa käyttöösi ylimääräistä peittoa tai tyynyä, niin nyt tiedät mistä se johtuu. Kaikkea kuljetetaan koneissa aiempaa vähemmän painon laskemiseksi.
5. Moderni kalusto
Polttoainekuluissa säästäminen on myös yksi merkittävä syy siihen, että lentoyhtiöt uusivat kalustojaan ja vaihtavat modernimpiin koneisiin. Uusissa konetyypeissä painavat mekaaniset järjestelmät on korvattu nykyaikaisella teknologialla.
Lentokoneen käyttöikä voi todellisuudessa olla jopa 25 vuotta, eikä lentokone silloinkaan varsinaisesti muutu käyttökelvottomaksi. Lopulta uudet koneet maksavat kuitenkin itsensä takaisin säästetyssä polttoaineessa.
Lue myös: Mitä lentokoneille tapahtuu, kun ne poistetaan käytöstä?
Lähde: The Telegraph
Kuva: Shutterstock