Hyppää sisältöön

Tutkimus: hinta ja ilmasto ratkaisevat kohdevalinnan

Riikka Krenn
Riikka Krenn Päivitetty: 27.01.2012
Matkan hinta ja kohteen ilmasto ovat tärkeimmät suomalaisten matkavalintoihin vaikuttavat tekijät. Lue Rantapallon talvimatkailututkimuksen tulokset!

Lumilomalle vai aurinkoon?

Rantapallon talvimatkailukyselyssä selvitettiin suomalaisten talvikauden matkakohdevalintoja. Tutkimuksen toteutti opinnäytetyönään Laurean hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelmasta valmistunut Mira Sjöholm.

Kyselyssä selvitettiin suomalaisten lomakohteen valintaa ohjaavia tekijöistä sekä syitä lomalle lähtöön. Vastaajilta kysyttiin myös miksi he valitsevat lumisen kohteen talvilomakohteekseen ja mikä olisi heidän unelmiensa täyttymys lomakohteena. Tutkimuksessa sivuttiin myös kestävän matkailun teemoja ja niiden vaikutusta lomakohteen valintaan.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lomalla tärkeintä on rentoutuminen

Valtaosalle suomalaisista rentoutuminen (94 %) ja lepo (69 %) ovat merkittäviä syitä lähteä matkalle. Kolmanneksi tekijäksi nousee huvittelu (63 %). Lomalle lähdetään keräämään voimia ja pakoon arjen kiireitä. Tärkeitä tekijöitä lomailijoiden mielestä olivat myös ajanvietemahdollisuudet (49 %) ja ostostarjonta (49 %) lomakohteessa.

Kohteessa tulee olla erilaisia aktiviteetteja ja retkiä lomapäivien ratoksi. Vähiten kiinnostavia lomanviettomahdollisuuksia olivat pyhiinvaellusmatkat, erilaiset retriittimatkat, katsojatapahtumat ja konsertit.

Suomalainen on hintatietoinen matkailija

Tärkeimpänä tekijänä lomakohteen valinnassa vastaajat pitivät matkan hintaa (81 %). Lomakohteen ilmastolla (73 %), sijainnilla (48 %) ja paikallisella hintatasolla (45 %) oli myös suuri merkitys.

Useat halusivat lähteä talvilomallaan lämpimään, mutta vierastivat pitkiä lentomatkoja. Näin ollen Euroopan lomakohteet ovat suosittuja vaihtoehtoja kaukokohteisiin verrattuna.

Tärkeäksi tekijäksi edellisten rinnalle nousi myös matkakohteen turvallisuus (33 %). Vähiten vaikuttavia tekijöitä lomakohteen valinnassa olivat yllättäen median antama kuva matkakohteesta ja kohteen trendikkyys.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kestävä matkailu on yksi suomalaisten kohdevalintaan vaikuttavista tekijöistä, mutta vain viisi prosenttia vastaajista nimesi sen tärkeimpien tekijöiden joukkoon.

Talvella tarvitaan aurinkoa

Lomallaan suomalaiset haluavat aurinkoon ja lämpimään pakoon Suomen pitkää ja pimeää talvea. Etelän rantalomakohteissa mieli lepää ja arjesta pääsee helpommin irrottautumaan. Etelän lämpöön lähdetään nauttimaan eksoottisesta ja erilaisesta kulttuurista ja herkuttelemaan hyvällä ruoalla.

Rantalomakohteen auringon ja lämmön vastaajat voisivat kuitenkin vaihtaa joko kaupunkikohteeseen tai ulkomaiden suureen laskettelukeskukseen. Kaupunkikohteissa vastaajia kiinnostivat ostosmahdollisuudet, tapahtumat ja illanviettomahdollisuudet.

Kotimaankohteet jäävät varjoon

Kotimaanmatkailu koettiin kalliiksi ja matkailukeskukset moneen kertaan nähdyksi. Kotimaanmatkan hinnalla pääsee usein ulkomailla kauemmas ja aivan uusiin lomakohteisiin.

Kotimaanmatkailussa koettiin olevan myös paljon parantamisen varaa. Matkailua kotimaassa ei koettu kokonaisuudessaan lomana niin antoisaksi kuin ulkomailla.

Tällainen on suomalaisen unelmakohde

Unelmien lomakohteeksi monille valikoitui paratiisisaari lämpimässä, kauniissa kohteessa. Thaimaa sekä muut Aasian lomakohteet olvat vastaajien suurimpia talviajan suosikkeja. Myös Amerikasta löytyy monia kiinnostavia lomakohteita rantalomista suuriin kaupunkeihin.

Euroopassa vastaajia kiinnostivat niin ikään kaupungit ja Alppien laskettelumahdollisuudet. Euroopan lomilla vastaajat nauttivat lyhyistä lennoista, siisteydestä ja turvallisuudesta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Taustatietoa tutkimuksesta

Tutkimukseen vastanneista valtaosa eli 76 prosenttia oli naisia ja loput 24 prosenttia miehiä. Vastaajia oli kaikkiaan noin viisisataa 17- vuotiaista aina 70 -vuotiaisiin saakka. Suurin osa vastaajista matkustaa ulkomaille noin 1-3 kertaa vuodessa, noin kolmasosalle matkoja kertyy vähemmän kuin yksi vuodessa.

Tutkimus on luettavissa kokonaisuudessaan Theseus-tietokannassa.

Mira Sjöholm

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Rantaloma

Oletko hätähousu vai mattimyöhäinen? Näin ajoissa suomalaiset varaavat lomamatkan

Lomailija riippukeinussa

Tutkimus: sosiaalinen media vahvasti läsnä suomalaisten matkoilla

Näin tv-ohjelmat vaikuttavat matkapäätöksiin

Tutkimus: näin tv-ohjelmat vaikuttavat suomalaismatkailijoihin

Suomalaiset valitsevat mieluiten hotellimajoituksen

Hotelli vai tuntemattoman sohva? Näin suomalaiset valitsevat majapaikkansa

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja